Het bouwen van een poppenhuis

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Na een paar maanden tekenen in SketchUp (zie mijn bijdrage Tekenen van een poppenhuis) was het zover, bouwen!

Fundering en multiplex casco
Eerst de “fundering” gemaakt van een lijst van esdoorn en erop een multiplex plaat gelijmd. Aan de hand van een aantal maatschetsen de onderdelen op de multiplexplaten getekend en uitgezaagd. De zaagkanten netjes vlak gefreesd

1619083585849.png

Daarna de raamopeningen gefreesd met behulp van mallen (3 maten raamkozijnen) en een kopieerring.
De uitgezaagde gevelplaten tegen de “fundering” gelijmd en getacked

1619083920739.png1619083937459.png

Omdat ik het complete ontwerp in SketchUp heb staan kon ik de benodigde dakhoeken opmeten met de functie “digitale gradenboog” en lengtes met de “digitale” rolmaat. Wel zo handig natuurlijk. Het Plaatje laat het complete gelijmde casco zien.


1619083987541.png


De dakhoeken maakte ik met een hulpstuk op de cirkelzaag en met een schuine zool onder de bovenfrees met daarin een 45 graden freesje.

1619084018534.png1619084029993.png


Gevelbekleding
De gevelbekleding werd gemaakt van esdoorn “planken” van 20 x 4 mm met een vellingkantje. Daarvan heb ik bijna 50 meter geschaafd (meer dan nodig vanwege warrig hout, kromtrekken). Hier geen “pinnailer” nodig. Alles kon keurig gelijmd en geklemd worden met lijmklemmen door de raamopeningen.
In de hoeken van de gevels lopen ze om en om door. Dat geeft daar meer stevigheid.

1619084130618.png

Kozijnen

De raamkozijnen zijn van fruitboom kersenhout. Eerst zijn de kozijnprofielen gezaagd, geschaafd en gefreesd. Daarna de stijlen, regels en kruisregels met de cirkelzaag op maat gemaakt (precies en haaks). De kozijnen zijn gedeuveld met 2 mm borrelprikkers en de kruisregels ingelaten. Na het aflakken zijn de kozijnen aan de achterzijde voorzien van transparante acrylaatplaatjes.

1619084201379.png

De dakbedekking
Daar heb ik enige tijd geleden een bijdrage over geschreven . Omdat de pannen uit stukjes afvalmateriaal moesten worden gemaakt was ik genoodzaakt een aantal kunstgrepen toe te passen.
Een aantal stukken was te kort om door de vandiktebank te duwen. Daarom heb ik lange latten gemaakt door ze met messing en groef aan elkaar te lassen. Dat werkte prima. Daarna kon ik de dakpanprofielen op de freestafel frezen. Die gefreesde stroken lijmde ik tegen elkaar tot meerpanstroken.

1619084630124.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Nou nou zeg... Dat wordt wel een heel mooi poppenhuisje. Toch altijd bijzonder te zien wat iemand in zijn schuurtje kan maken.
Hoewel dit niveau misschien niet in alle schuurtjes gaat lukken. Erg gaaf iig. Ik ben benieuwd naar de volgende stappen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
De dakbedekking

Daar heb ik enige tijd geleden een bijdrage over geschreven . Omdat de pannen uit stukjes afvalmateriaal moesten worden gemaakt was ik genoodzaakt een aantal kunstgrepen toe te passen.
Een aantal stukken was te kort om door de vandiktebank te duwen. Daarom heb ik lange latten gemaakt door ze met messing en groef aan elkaar te lassen. Dat werkte prima. Daarna kon ik de dakpanprofielen op de freestafel frezen. Die gefreesde stroken lijmde ik tegen elkaar tot meerpanstroken.

1619085658135.png

Op de dakvlakken hebben ik hulplijnen getekend om horizontaal te blijven. Daarna legde ik de dakpannen op proef op het dakvlak.
Nadat alles paste lijmde (witte houtlijm en polymax) en “pinnailde” (nageltjes rond 5 mm) ik ze vast.

1619085698814.png1619085715481.png
1619085734229.png

Als laatste maakte ik de nok-”pannen” (helaas ben ik niet zo goed in houtdraaien).

Daarvoor freesde ik halfronde latten (diameter 31,8 mm -freesmaat). De moffen, verdikkingen waar de nokpannen in elkaar schuiven, maakte ik van ringen. Die maakte ik uit 6 mm dik hout. Met een 32 mm speedboor boorde ik de gaten en verder zaagde ik de ringen met een figuurzaag. Na het op de gewenste afstand lijmen werkte ik ze met de hand af. Zie resultaat.
1619085770404.png

1619085807211.png


Kleiner werk

De trappen


Als laatste plaatste ik de trappen, trapbomen van Europees esdoornhout en de treden van wengé. Het maakproces heb ik uitgebreid beschreven in
een andere bijdrage.

1619085894922.png

Het terras

Het terras onder het afdak aan de voorzijde is belegd met plavuizen van fruitboom perenhout (40 x 80 x 2,5 mm) met vellingkantje. Zie foto .
Het hout is vast en recht van draad. Vandaar dat ik het zo dun kon schaven met de vandiktebank (wel met een onderlegplaat met aanslag van 9 mm MDF)

1619085960397.png

Voordeur

De voordeur is van fruitboom kersenhout, stijl- en regelwerk met een los paneel waarin ik mijn een puntfreesje groeven heb gefreesd om planken te suggereren. Aan de voorzijde onder heb ik een waterdorpel gelijmd. De scharnieren zijn gemaakt van een paar stukjes pianoscharnier.
1619086027163.png

Naambord

Het naambord van op het huis heb ik gemaakt volgens de methode beschreven in mijn eerdere bijdrage .
Misschien leuk om te vertellen dat het gebruikte lettertype Bradley Hand ITC is, een lekkere losse letter.

1619086138687.png

Gebruikte materialen

  • Berken multiplex - ruwbouw (2 platen 153 x 153 cm van 9
  • mm),
  • Europees esdoorn - bekleding buitenwanden (ruim 43 meter
  • nodig), trapbomen
  • Kersenhout (fruitboom) - kozijnen en voordeur
  • Padoek *) - dakpannen (ruim 700 stuks nodig)
  • Wengé *) - traptreden, dorpels en binnenkozijnen
  • Gouden regen - tekst in naambord
  • Strips formica met rvs-folie - in kilgoten
Montage:

  • Witte houtlijm
  • Polymax transparant
  • Tacker - T-nagels 20 mm poppenhuis multiplex
  • Tacker - pin-nagels rond 0,5 mm dakpannen, windveren
Afwerking:

  • Dak en buitenwanden Skylt titanium (3 lagen voor kleurbescherming)
  • “Plavuizen” terras water gedragen lak mat
  • Binnenzijde poppenhuis water gedragen lak zijdeglans
*) Afvalstukken

Gebruikte Software

  • SketchUp - 3D tekenen
  • Gimp - fotobewerking
  • Excel - berekenen benodigde/aanwezige latten gevelbekleding

Dadelijk nog een aanvullend 'draadje" met twee resultaatsfoto's
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Heel mooi gemaakt!

Je kunt de foto’s van het resultaat beter in dit draadje plaatsen. Nu heb je al 2 draadjes over hetzelfde onderwerp gemaakt, waardoor het niet overzichtelijker wordt. Je kunt hier gewoon een reactie plaatsen met de 2 foto’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat wordt een poppenhuis om jaloers op te worden.
Vind het ook mooi om te zien hoe inventief je bent m.b.t het maken van bepaalde delen.
Petje af! (y)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heel erg mooi gemaakt, en een leuk verslag! (Misschien dat dat bij elkaar in 1 topic gezet worden om het overzichtelijk te houden?)

Van mij mag deze in de eregalerij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.