Herstellen vintage muziekmeubeltje

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
114
86
Oosterbeek
Bij de kringloop orgnisatie waar m'n zoon werkt kwam een muziekmeubeltje binnen waar de poten en de handgrepen van ontbraken. Bovendien was het meubeltje wit geschilderd (zonde!) Als een (leer) projectje besloten om te proberen de kast weer in oude glorie te herstellen, zodat het als showmodel in de winkel geplaatst kan worden.
Het verwijderen van de verf is met behulp van schraapstaal al goed gelukt, zonder door het fineer heen te gaan.:cool:
Maar bij het maken van de poten kom ik nu niet verder. De aanhechting van de poot aan de kast moet een blok zijn van ongeveer 46 mm vierkant. Dat kan ik zien aan de aangebrachte verf en ook de rest van de constructie wijst in die richting.
Aldus poten gemaakt (25 cm lengte) maar dat slaat echt nergens op bij deze kast. Het geheel wordt dan veel te grof/lomp allemaal. Ook naar onderen verjongen, middels dubbel verstekzagen maakt het niet subtiel genoeg
Als ik zoek naar plaatjes op internet krijg ik afbeeldingen met vaak ranke ronde zwarte pootjes. En die kloppen qua constructie weer beslist niet.
Is er iemand op het forum die weet welk type poot hier onder hoort?
Verder is nergens op kast of apparatuur een merknaam te vinden, wat het ook al lastiger zoeken maakt.
Hoop dat iemand raad weet.
Groet
Kees

Bijlagen

• IMG_3522.jpeg
    IMG_3522.jpeg
    109,3 KB · Weergaven: 73
  • IMG_3523.jpeg
    IMG_3523.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 72
  • IMG_3524.jpeg
    IMG_3524.jpeg
    100,6 KB · Weergaven: 67

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
340
94
Rotterdam
Er zijn meerdere bevestigingsmethoden voor ronde poten:
  • met een draadeinde
  • met een vierkant blokje waar de ronde poot strak ingelijmd is
In beide gevallen kan de ronde poot schuin staan en verjongd zijn.

De 2e methode komt wellicht overeen met de afdrukken/kale plekken die je in de afwerklaag ziet.

Ik kan even niet zo snel een voorbeeld vinden; anders had ik nog een fotootje toegevoegd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.653
3.909
Ronde verjongde poot met een rechte hoek aan de binnenkant. Ik had een berg van dat spul, maar is in de kachel verdwenen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
114
86
Oosterbeek
Die witte plint lijkt niet origineel. Haal je die weg, lijkt me dat de verjongde pootjes wel mooi uit te komen.
De witte plint moet nog worden ontdaan van de verf, maar hoort echt bij de constructie.
Is ook nodig om de platenspeler die op de bodem hoort voldoende ruimte te geven...
Ronde verjongde poot met een rechte hoek aan de binnenkant. Ik had een berg van dat spul, maar is in de kachel verdwenen.
Ga er eentje van maken om te kijken of dat kan kloppen,

Dank alvast voor het meedenken allemaal

Bijlagen

• IMG_3525.jpeg
    IMG_3525.jpeg
    80,1 KB · Weergaven: 54
  • IMG_3526.jpeg
    IMG_3526.jpeg
    88,3 KB · Weergaven: 58

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.416
1.112
Enschede, Twente
Pootjes: afgeplat ovaal met verjonging*. Dat vierkantje wat zichtbaar was zal de bevestigingsversteviging of montageplaat geweest zijn.
Pootjes onder een lichte hoek in lijn met de lange zijden, dus: //.......\\

*] Oftewel een vierhoekige (langwerpige) doorsnede met afgeronde hoeken, die van boven naar onder verjongt.

Zie Mid Century Modern (Sideboard) voor voorbeelden

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.653
3.909
Op marktplaats staat een radiokastje wat een goed idee geeft van een pootje zoals je zoekt. m2330091230. Er staan er van grundig ook een paar op, die voor jouw bruikbare modellen zijn. Zoek op radiomeubel.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
114
86
Oosterbeek
Op marktplaats staat een radiokastje wat een goed idee geeft van een pootje zoals je zoekt. m2330091230. Er staan er van grundig ook een paar op, die voor jouw bruikbare modellen zijn. Zoek op radiomeubel.
Het lijkt of er eenzelfde radio in geplaatst is en wellicht dus zeker vergelijkbaar.
Conclusie is dan in ieder geval dat de pootjes die ik gemaakt heb domweg te kort zijn.
Wat je zegt over die balkjes ken ik, maar dat is bij deze kast vrijwel zeker geen optie (geweest)
Maar hier kan ik zeer zeker weer mee verder.
Dank!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.653
3.909
Het is jammer dat je niet in de buurt van utrecht woont. Ik vond in mijn verzameling nog 4 eiken pootjes met een ronde buitenkant en een rechthoekige binnenkant. 55 x 55 -720 lang. De gaten voor de pootbevestiging zitten er al in. Setje van die stokeinden met moer heb ik ook vast nog wel ergens in een bak zitten. Op lengte zagen en over 2 zijden even aanpunten en je was klaar geweest.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.808
1.150
71
Veldhoven
Ik herken dat het een Philips is. Mijn ouders en grootouders hadden vergelijkbare meubels.
Maar ik weet zeker dat ze ook in wit leverbaar zijn geweest. Ik adviseer om eens bij MFBFreaks te kijken. Die hebben een archief van alle Philips en Aristona catalogi. Ik heb zelf al gekeken en er staan in de folders van 69 en 70 vergelijkbare meubels. Indien gewenst kan ik een en ander delen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
114
86
Oosterbeek
Ik herken dat het een Philips is. Mijn ouders en grootouders hadden vergelijkbare meubels.
Maar ik weet zeker dat ze ook in wit leverbaar zijn geweest. Ik adviseer om eens bij MFBFreaks te kijken. Die hebben een archief van alle Philips en Aristona catalogi. Ik heb zelf al gekeken en er staan in de folders van 69 en 70 vergelijkbare meubels. Indien gewenst kan ik een en ander delen.
@Jan van den Broek Dank voor de tip. Wil er zeker kijken, maar kom niet bij de folders waar je op doelt.
Delen zou inderdaad heel fijn zijn. waarvoor alvast dank
Kees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.