Hergebruik van hout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.188
883
Ulvenhout
Ik heb een aantal eiken planken die ooit hebben gediend als boekenplank in een woonkamer. Ik wil deze hergebruiken in een nieuw project en wil ze ontdoen van de lak die erop zit. Ze zij nu zo'n 19mm dik en ik zou toch wel minstens 17 over willen houden.
Ze kunnen voorzichtig door de vandikte of anders met een excentrische schuurmachine? Wat zouden jullie doen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Ze kunnen voorzichtig door de vandikte of anders met een excentrische schuurmachine? Wat zouden jullie doen?
Hoe vlak zijn de delen? Als ze vlak zijn, kan je per 1/2mm door de vandikte halen. Daarna nog even met de schuurmachine erover, en je kan weer door.
Zo doe ik het meestal met bijv. vloerdelen. Dan kan je er minimaal afhalen, en dus genoeg dikte overhouden.

Maar als je geschoteld zijn, zal je moeten schuren/schrapen. Maar dan blijf je alsnog met een geschoteld stuk hout zitten, en moet je dus alsnog gaan schaven. Maar dan heb je misschien niet die 17mm over die je graag wil.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
109
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Onlangs een dienbord + tafeltje gemaakt van een eiken kast, die ik gered heb van het containerpark. Alles door de vandikte gestoken (0,5 mm afname) en daarna nog even nageschuurd. Ging perfect.
En omdat foto's ge-apprecieerd worden, hierbij een aantal kiekjes :)
 

Bijlagen

  • 2120[1].jpg
    2120[1].jpg
    149,1 KB · Weergaven: 37
  • 2124[1].jpg
    2124[1].jpg
    126,8 KB · Weergaven: 35

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.