Heb ik een dikke of dunne planken nodig voor de muren van een blokhut?

Noah

Nieuw lid
21 mei 2021
3
0
Nederland
Hallootjes!!

Mijn vriend en ik willen een blok hut bouwen.
Ik zie de keuze voor dikke of dunne planken vaak voorbij komen.

Iemand tips of ideeën welke wij het beste kunnen kiezen?

Alvast bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een blokhut bouw je niet met planken maar met volledige boomstammen of ruw bezaagde balken. Een echte blokhut tenminste.
Een houten tuinhuis, bijgebouw en dergelijke wat als blokhut verkocht worden zijn eigenlijk gewoon 'houten bijgebouw'. Het is een frame wat bekleed is met planken. Zelfs als het volledig zelfdragend uit planken opgebouwd is, is het feitelijk geen blokhut. Als je een frame uit balken bouwt kan de bekleding met relatief dunne planken. Een zelfdragende constructie die op dezelfde wijze als een echte blokhut wordt opgebouwd vraagt wat dikkere planken.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Volgens mij bedoelt TS met een blokhut een hut/schuur/huis met de typische inkepende verbinding.
03A403FD-DAE5-4635-A3A9-D2A152EF25C0.jpeg

Hoe dik je dit neemt, is afhankelijk van hoe groot je wilt bouwen. Bovenstaand plaatje met dunne planken, past meer bij een klein tuinschuurtje.

Hoe groter het project, hoe dikker ik de delen zou nemen. Je bouwt immers niet met een houtskelet, waar je vervolgens geveldelen tegenaan monteert, maar je stapelt de planken, balken Of boomstammen. De specifieke verbindingen zorgen voor de stevigheid.

Er is op internet vast het een en ander te vinden over hoe je deskundig een blokhut bouwt.

BA2DA545-3727-4592-BC15-066C45E70681.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
459
628
47
Breda
Mijn “blokhut” is een houtskelet bouw.
Muur van binnen naar buiten: fermacell - 9cm PIR - 3mm multiplex - damp open folie - douglas planken

AB1D9C8A-C8A6-4146-AE86-E1D5B46062F7.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Tja, dat is nogal afhankelijk van wat je wilt. Zoals je ook uit de bovenstaande reacties kunt opmaken. Maar, om je een indruk te geven: mijn huis is volgens het principe van houtstapelbouw gebouwd en daarvan zijn de balken 112 mm dik.
20210521@202452.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi Noah,

e merkt al dat iedereen zo zijn eigen ideeën heeft over wat een blokhut nou precies is.
Canadese blokhutten van hele boomstammen waar beren een hele kluif aan hebben, of Scandinavische hutten opgebouwd uit dubbel dikke delen.

Om jouw vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten wat jij onder een blokhut verstaat.
Hoe groot moet die ongeveer worden? Ga je er in wonen of wordt het een tuinhuis? Kortom, deel je ideeën.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
@ZotVanHout : Ja, inderdaad. Ook zie je hier goed dat er precies door een vingerlas is gezaagd. Maar ik moet zeggen dat dit hout er na al die jaren nog steeds keurig uitziet. Enkele balken vertonen kleine scheurtjes, maar dat is dan ook alles. Geen kromme balken o.i.d. Die Finnen weten wat ze doen. Maar goed, ze doen het dan ook al heel wat jaartjes op deze manier...
 

Noah

Nieuw lid
21 mei 2021
3
0
Nederland
Hoi iedereen,

Schijnbaar is 'blokhut' een vrij breed concept. Hahah, mijn fout sorry.
Het wordt bij ons meer een opslaghutje, met daarnaast nog een plek aangebouwd om te gaan zitten.
De foto geeft meer aan wat de bedoeling is.
Buitenmaten zijn 170x220cm.

Hopelijk hebben jullie er hier iets meer aan.
 

Bijlagen

  • prowood-hampshire-lounge-150x300.jpg
    prowood-hampshire-lounge-150x300.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 29

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan benoem je ook nog steeds niet wat jij/jullie dunne/dikke planken vinden?
Bij dit soort spul varieert de wanddikte meestal tussen de 3 en 6 cm en zal de keuze meestal gebasseerd zijn op het budget. Dunner is goedkoper, maar tegelijkertijd ook minder degelijk. Dat laatste zal terugkomen in de look & feel en duurzaamheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Noah

Bert (de bouwer)

Nieuw lid
21 mei 2021
2
1
Nederland
Hoi iedereen,

Schijnbaar is 'blokhut' een vrij breed concept. Hahah, mijn fout sorry.
Het wordt bij ons meer een opslaghutje, met daarnaast nog een plek aangebouwd om te gaan zitten.
De foto geeft meer aan wat de bedoeling is.
Buitenmaten zijn 170x220cm.

Hopelijk hebben jullie er hier iets meer aan.
Bedankt voor de bijgevoegde informatie! Leuk idee! Heb jijzelf ook al gezocht naar informatie.
Anders is deze link misschien wel handig: Is een dikke wand bij een blokhut altijd beter dan een dunne wand?
 
  • Leuk
Waarderingen: Noah

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
we kunnen de vraag 'dikke of dunne planken ?' aanvullen met 'welke overspanningen/draagstrukturen zijn er & welk soort hout/bescherming wordt gebruikt ?'
hoe meer de planken door een draagstruktuur op hun plaats gehouden worden, hoe dunner ze mogen zijn
bouw je een kader + plaats je om de 40 cm een vertikale stijl, dan dienen de planken als bekleding & volstaat een dikte van 15 mm
plaats je onbehandeld vuren, dan zijn de jaren geteld
zijn het schilfers cederhout, dan zit je voor tientallen jaren goed
ik schrijf 'schilfers' omdat cederhout voor buitenkonstrukties dikwijls gebruikt wordt als leien op het dak
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Hallootjes!!

Mijn vriend en ik willen een blok hut bouwen.
Ik zie de keuze voor dikke of dunne planken vaak voorbij komen.

Iemand tips of ideeën welke wij het beste kunnen kiezen?

Alvast bedankt
Jullie gaan een bouwpakket kopen neem ik aan? Een blokhut die je op de foto laat zien, zijn praktisch niet zelf te maken.
Je hebt dan met een bouwpakket inderdaad keuze uit dikke of dunne delen. Ik zou kiezen voor de dikkere delen, omdat deze net iets degelijker zijn.
Nog wel een kleine tip, behandel de planken rondom vóór je het in elkaar zet. Zo kan je alle veren en groeven goed behandelen, en heb je na te tijd, als de blokhut staat en het iets gaat krimpen, geen onbehandelde delen in het zicht. Dit komt de levensduur ten goede!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.