Hbm12” riem afstellen

De Vuurschuur

Nieuw lid
10 jan 2021
2
0
Hoi
Ik heb laatst al een doorgebrande aandrijfriem van de HBM 12” schaaf en vandiktebank vervangen. Nu slipt hij weer. Ik kan in de gebr aanw niks vinden over strakker zetten/afstellen.
heeft iemand hier een idee?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 25

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Welkom op het forum.

Ik denk dat de slippende snaar (zeker na recent ook al een doorgebrand exemplaar) een signaal is dat de machine wordt overbelast.
Meest voorkomende oorzaken: te hoge afname, botte messen en met stip op nummer 1: de stroeve aanvoertafel.
Probeer eens rustig niet al te hard hout door te voeren nadat je de tafels hebt gladgemaakt met houtglijmiddel, Silbergleit of simpelweg een waxinelichtje. Vergeet vooral ook niet om eventuele harsresten van de tafels te verwijderen.
 

De Vuurschuur

Nieuw lid
10 jan 2021
2
0
Welkom op het forum.

Ik denk dat de slippende snaar (zeker na recent ook al een doorgebrand exemplaar) een signaal is dat de machine wordt overbelast.
Meest voorkomende oorzaken: te hoge afname, botte messen en met stip op nummer 1: de stroeve aanvoertafel.
Probeer eens rustig niet al te hard hout door te voeren nadat je de tafels hebt gladgemaakt met houtglijmiddel, Silbergleit of simpelweg een waxinelichtje. Vergeet vooral ook niet om eventuele harsresten van de tafels te verwijderen.
Dag Kor
Dank voor je antwoord
Helaas is dit niet een antwoord op mijn vraag🥴
Ik moet toch echt eerst de riem strakker zetten voordat ik me aan al jouw goede adviezen kan gaan houden😊
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Wat voor stel mogelijkheid zit er op het onderste wiel? Zo'n foto laat niets zien van de dingen die er toe doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.