HBM wetstenen

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met de volgende HBM wetstenen?


Ik heb al een diamantplaatje van 400/1000 grit en ben benieuwd of een hoger grit nodig is door een van deze aan te schaffen, maar ik ben benieuwd of ze een beetje bruikbaar zijn.

Groet,

Jobtiel
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb er daar 2 van. Heb geen ervaring met de duurdere japanse water stenen maar voor mij werkt het prima.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Hoe hard zijn de stenen ongeveer? als in slijpen ze snel hol of valt het mee. Ik ben geen fan van de japanse waterstenen die je na bijna elke slijpbeurt moet vlakken.

Jobtiel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen ervaring, maar ze zien er uit als de budget stenen die Knives and Tools een aantal jaren geleden in het assortiment hadden. Daar heb ik wel ervaring mee - die werkten goed maar waren/zijn wel erg zacht en slijten derhalve erg snel - worden daarom ook snel hol en/of scheef en moesten regelmatig gevlakt worden. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en als je deze stenen bestelt er ook een carborundum vlaksteen of -plaat bij aanschaffen. Betere (synthetische) Japanse waterstenen worden niet snel hol. Mijn huidige stenen - die ik met name gebruik voor het slijpen van de schaafbeitels voor het maken van hengels - zijn nog nooit gevlakt...

Oh en in algemene zin - als je waterstenen koopt, zorg dan dat je ook een slurriesteentje aanschaft, of versiert...

Overigens, in de keuken gebruik ik alleen nog maar coticules..
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Jobtie,

Het zijn prima stenen, gebruik ze in de houtbewerking cursussen en worden dus flink gebruikt/mishandeld.
Moet ze wel regelmatig vlakken het zijn vrij harde stenen, bijvoorbeeld Naniwa stenen zijn een flink stuk zachter.
Op de afgelopen Open dag Hout, heb ik hiermee slijp demo's gegeven. In de eerste reacties Oh HBM das niks, maar na het zien van mijn slijp demo veranderde dat in positieve zin. Dus fijne stenen, prijs kwaliteit super!
Heb overigens geen aandelen HBM.

Groetnis

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geen ervaring, maar ze zien er uit als de budget stenen die Knives and Tools een aantal jaren geleden in het assortiment hadden. Daar heb ik wel ervaring mee - die werkten goed maar waren/zijn wel erg zacht en slijten derhalve erg snel - worden daarom ook snel hol en/of scheef en moesten regelmatig gevlakt worden. I

Zijn niet hetzelfde die van Knives and Tools zijn veel kleiner en inderdaad zachter. De stenen van HBM zijn fors groter namelijk 200mm bij 78mm bij 32mm hoog.
De wat grovere korrels (de stenen van 14,95) zijn wat zachter en slijten snel maar de hogere korels 1000/3000 en 2000/5000 zijn super (kosten 19,95 p/s)

Groetnis,

Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb (gelijkaardige) goedkope stenen rechtstreeks van bij Ali Express. Prima stenen, alleen de korrel is anders (grover) dan een gelijkaardige Japanse steen. Ik heb de indruk dat de Japanse stenen bij dezelfde korrel fijner zijn. Maar dat hindert niet in het gebruik, dat is enkel de ervaring en het gevoel. Japanse stenen schillen onderling ook en niet iedere staalsoort gaat even goed op een bepaalde steen. Mijn ervaring is dat sommige beitels op bepaalde stenen slecht slijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.