HBM vs Jet afzuiging?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Nu had ik eigenlijk m'n zinnen gezet op de HBM 200 profi afzuiging ivm de capaciteit van 2500m3/u maar lees ik weer ergens op dit forum dat je de capaciteit rustig door 2 mag delen. Hoe zit dit? Hebben deze HBM's zo'n laag rendement?

De HBM kost 450EUR momenteel in de aanbieding.

Ik zie ook de volgende machines (geen idee of ik de linkjes mag delen hier...) maar het gaat om:

Holzkraft:
- Spaanderafzuiging hout 2789 m³/h 1,1 kW 1x230V Holzkraft ASA2401
Jet:
- Hout Stofzuiger 30 micron 230V Jet DC1100AM (1600m3/u)

Beide een kleine 600EUR zonder microfilter maar bij beide kan dat er wel gewoon op. Die van Jet is EUR250 extra.

Jet heeft overigens ook wel een machine met microfilter, die kost dan weer 1150EUR en is daarmee dus bijna 3x de prijs van de HBM.

Ik heb liever nu een beetje pijn in m'n portomonee dan na 6 maanden spijt hebben van een miskoop. Het is alleen erg lastig inschatten wat "genoeg" is.

het gaat overigens om een garage werkplaats van 21m2 en de afzuiging is voor een Makita zaagtafel en VVD. Handgereedschap gaat op een andere zuiger.

Thanks!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Bij dit soort apparaten gaat het om afstand. Zolang jij de lijnen kort houdt, heb je een beste overcapaciteit met de HBM. als ik met mijn ouwe EB 375w spanenzuigertje met een cycloon erachter, mijn Dewalt zaagtafel en een vlakbankje prima kan afzuigen, moet dat met dit beest zeker lukken, al heb je maar de helft van de volume verplaatsing. Dit is praktisch gedacht en niet gebaseerd op enige vorm van kennis.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Die waarden moet je je niet blind op staren. Je weet de test parameters niet, dus ze hebben geen waarde. Die dingen zijn allemaal vergelijkbaar bij motorvermogen. Ik heb in de garage een 2 pk met een heel hoog fijnstoffilter, maar zonder reinigingsmechanisme en in de nieuwe werkplaats een zelfde maar dan van Hbm met een veel kleiner fijnstoffilter maar met een reinigingsborstel. Ik heb niet het idee dat er veel verschil tussen deze 2 afzuigers zit. Je kan met al die dingen prima uit de voeten, met wat jij er mee wil doen. Zeker voor de hobby zou ik voor de goedkoopste gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Hier heb ik een hbm 50 spanenzuiger op 230 V Die staat genoteerd voor 900 m3/ uur.
Daar heb ik eens metingen aan gedaan met een anemometer van Ali om een indruk te krijgen.
Het inlaatrooster heb ik meteen eraf gehaald; door het plastic raster wordt de inlaatoppervlakte al met de helft verminderd. Met het rooster er af, zonder slangen en zonder stofzak kwam die aardig in de buurt van de specs. Met seen slang, een 'thien cycloon' en een fijnstoffilter daar weer achter, komt die net op de helft.
Ik gebruik dit systeempje om onderaan mijn cirkelzaagtafel af te zuigen. Voor boven gebruik ik een losse stofzuiger. Werkt al met al redelijk, maar ik neem me nu voor daar weer eens wat aandacht aan te besteden.

Daarom indertijd ook eens gekeken naar een hbm200 in Moordrecht. Het viel me op dat een hbm200 op 230 V duidelijk minder krachtig was dan een hbm200 op 380v, terwijl toch dezelfde specs worden (of werden, het is alweer een tijd geleden) opgegeven. Waarschijnlijk omdat de hbm200 230v gewoon een 3 fasen motor met condensator gebruikt en daardoor aan vermogen inboet.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Die waarden moet je je niet blind op staren. Je weet de test parameters niet, dus ze hebben geen waarde. Die dingen zijn allemaal vergelijkbaar bij motorvermogen. Ik heb in de garage een 2 pk met een heel hoog fijnstoffilter, maar zonder reinigingsmechanisme en in de nieuwe werkplaats een zelfde maar dan van Hbm met een veel kleiner fijnstoffilter maar met een reinigingsborstel. Ik heb niet het idee dat er veel verschil tussen deze 2 afzuigers zit. Je kan met al die dingen prima uit de voeten, met wat jij er mee wil doen. Zeker voor de hobby zou ik voor de goedkoopste gaan.
als je niet op capaciteit kan afgaan, waarop baseer je dan een keus? 2500m3 lijkt me een gemeten waarde en ik snap dat elk product een meting op een zo gunstig mogelijke manier doet voor het apparaat. Ik had alleen niet verwacht dat er grote verschillen in zouden zitten
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
als je niet op capaciteit kan afgaan, waarop baseer je dan een keus? 2500m3 lijkt me een gemeten waarde en ik snap dat elk product een meting op een zo gunstig mogelijke manier doet voor het apparaat. Ik had alleen niet verwacht dat er grote verschillen in zouden zitten
Ik heb de mijne niet gemeten en ik heb de HBM 300 Profi met microfilters, die op papier 4000m3 zou moeten kunnen halen. Ik geloof echt niet dat hij daar in de buurt komt, maar het is een simpel apparaat die zijn werk erg goed doet. Met mijn 400v vlakbank heeft hij geen enkele moeite in ieder geval, en ik ga hem straks gebruiken als centrale afzuiginstallatie voor 4 grote apparaten met relatief veel slangafstand (wel met gates ertussen). Nu heb ik hem 2ehands gekocht, maar ook qua nieuwprijs echt geen slechte deal. Had ik die keuze gehad was ik wel voor 400v gegaan, maar geleid door beschikbaarheid (hij kwam op mijn pad) heb ik nu een 230v versie staan.

Als je bereid bent het geld neer te leggen voor een Jet - ik ken die afzuiger niet en misschien is hij de meerprijs niet helemaal waard in pure specificaties, maar ik heb wel een VVD en Draaibank van Jet en dat komt mij over als zeer solide spul, zou ik niet over twijfelen te kopen als de prijs juist was.


Mocht ik een serieus verbeterpunt noemen op de HBM afzuiging is dat ik het vervangen van de zakken een gehannes vind. Je moet de zak met stukjes tape op zijn plaats houden om dan de (slappe) spanband er voorzichtig omheen vast te maken zonder dat de zak naar beneden valt of je ergens iets scheeft vastzet zodat het lucht lekt.... ook zijn de zakken van twijfelachtige kwaliteit, maar voor €2,50 per stuk zijn ze niet duur en met voorzichtig gebruik en een rol ducttape in de buurt kun je ze aardig wat keren recyclen. Tja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen natuurlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Ik gebruik magneten om de zak op zijn plek te houden, zodat je de klemband er om heen kan doen. Bij allebei mijn afzuigers zit dat zo. Ik heb de laatste keer asbestzakken bij de boer in drachten gekocht. Dat waren toen de goedkoopste die ik kon vinden. Waren een euro per stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de HBM 200 met stoffen zak gehad, en heb tegenwoordig de Jet DC1100CKT. Dezelfde machine die jij op het oog hebt, maar dan op 400 volt en af fabriek al met microfilter. Ook rond 1600 m3/h op papier.

Beide machines werk(t)en goed met een zaagtafel (Harvey) en vandiktebank (Hammer A3-31). In het ontwerp zit ook weinig verschil, dus beide machines functioneren goed.
Voor de meesten onder ons (die hobbymatig met hout bezig zijn) voldoen zowel de HBM als de Jet. Jij kunt hier dus prima mee uit de voeten (er vanuit gaande dat je geen mega-professionele VVD hebt staan...)
Wel zou ik kijken naar een model met microfilter, omdat uit zo'n stoffen zak bovenop altijd nog fijn stof komt.

Ik heb zelf de HBM nu niet meer staan, omdat ik bij de aankoop (2e hands) van mijn zaagtafel in dezelfde koop (alles of niets) ook de Jet op 400V heb meegekocht. En omdat die handiger was dan de 230V HBM (ivm aanloopstroom en beschikbaarheid van stopcontact met voldoende power over op de plaats waar de afzuiger toen moest komen), heb ik de HBM bij mijn vader in de schuur gezet en de Jet zelf gehouden.

De poten van zowel de HBM als de Jet zijn niet erg stevig, net als het plateau waar ze op staan (simpel plaatstaal). Ik heb bij beide apparaten een ander onderstel gemaakt: een plaat underlayment met zwenkwielen eronder. En de poten van de zakhouder/cycloon vervangen door een paar stevige stalen poten, zodat deze minder wiebelt. (Maar ik heb ook de oriëntatie van het geheel op het onderstel aangepast omdat dat beter uitkwam in mijn kleine schuur, dus toen ik toch bezig was, was dit een kleine extra aanpassing)
Mocht ik een serieus verbeterpunt noemen op de HBM afzuiging is dat ik het vervangen van de zakken een gehannes vind. Je moet de zak met stukjes tape op zijn plaats houden om dan de (slappe) spanband er voorzichtig omheen vast te maken zonder dat de zak naar beneden valt of je ergens iets scheeft vastzet zodat het lucht lekt....
Ik had bij de HBM, net als Chevy66, een paar magneten bij de afzuiger hangen. Gewoon een paar schijf/potmagneten met daarin een boutje met verzonken kop + schroefhaakje om ze makkelijk vast te kunnen pakken. Of natuurlijk deze magneten van HBM, die eigenlijk zijn wat ik had gemaakt. Daarmee 'plakte' ik de zak op de afzuiger en had ik daarna m'n handen vrij om de sluitband er omheen te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had bij de HBM, net als Chevy66, een paar magneten bij de afzuiger hangen. Gewoon een paar schijf/potmagneten met daarin een boutje met verzonken kop + schroefhaakje om ze makkelijk vast te kunnen pakken. Of natuurlijk deze magneten van HBM, die eigenlijk zijn wat ik had gemaakt. Daarmee 'plakte' ik de zak op de afzuiger en had ik daarna m'n handen vrij om de sluitband er omheen te doen.
Potdorie, dat is gewoon erg slim. Ik heb nog een paar sterke magneten liggen, ik zal een paar knopjes maken op de draaibank om ze in te lijmen. Thanks voor de tip!!
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik gebruik magneten om de zak op zijn plek te houden, zodat je de klemband er om heen kan doen. Bij allebei mijn afzuigers zit dat zo. Ik heb de laatste keer asbestzakken bij de boer in drachten gekocht. Dat waren toen de goedkoopste die ik kon vinden. Waren een euro per stuk.
Goede tip vwb die magneten! Sowieso goed om magneten in de werkplaats te hebben...
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb zelf de HBM 200 met stoffen zak gehad, en heb tegenwoordig de Jet DC1100CKT. Dezelfde machine die jij op het oog hebt, maar dan op 400 volt en af fabriek al met microfilter. Ook rond 1600 m3/h op papier.

Beide machines werk(t)en goed met een zaagtafel (Harvey) en vandiktebank (Hammer A3-31). In het ontwerp zit ook weinig verschil, dus beide machines functioneren goed.
Voor de meesten onder ons (die hobbymatig met hout bezig zijn) voldoen zowel de HBM als de Jet. Jij kunt hier dus prima mee uit de voeten (er vanuit gaande dat je geen mega-professionele VVD hebt staan...)
Wel zou ik kijken naar een model met microfilter, omdat uit zo'n stoffen zak bovenop altijd nog fijn stof komt.
Top, goed dat je beide gehad hebt. Als ik het zo lees is de dubbele prijs van de Jet niet te verdedigen. Ik kan 'm uit belgie bestellen voor EUR875 inc btw en verzenden maar een HBM van de helft die ook goed is... tja. bij deze dan ook keus gemaakt. Dan wel met de magneetjes erbij..

Ik heb overigens de DW27300 van dewalt en kan daar goed mee uit de voeten. Wie weet komt er ooit nog een hammer...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Daar ga je een goede machine aan hebben. Bij mij was het puur dat ik de Jet moest meekopen met de zaagtafel dat ik 'm heb, en het feit dat zowel m'n zaagtafel als VVD op 400V zijn, was dat ook de meest logische keus om dus de Jet zelf te houden en de HBM bij m'n pa in de schuur te zetten (die daar alleen 230 heeft). Plus het voordeel dat ik nu ook gelijk een microfilter heb.

Hier zijn een aantal mensen minder te spreken over bepaalde houtbewerkingsmachines van HBM (minder doordacht en soms te goedkoop gemaakt), maar eigenlijk iedereen is juist wel tevreden van de stofafzuigers (iig de 200/300-serie). Daar hebben ze dus wel een goed product van gemaakt.
Als ik het zo lees is de dubbele prijs van de Jet niet te verdedigen.
Ik kan inderdaad niet zeggen dat ik, als ik opnieuw een afzuiger zou moeten kopen, het dubbele zou uitgeven voor de Jet. Dan zou ik zonder twijfel een HBM200 terugkopen (wel op 400V dan trouwens, maar puur omdat ik bijna alle stationaire machines op krachtstroom heb en dat dus makkelijker tussenvoegen is).
Sowieso goed om magneten in de werkplaats te hebben...
Ik heb inderdaad ook een serie aan de radiator hangen. Handig om todo-lijstjes of ontwerptekeningen bij de hand te houden.
En ik gebruik mijn deur (gewone blinde stompe binnendeur van de bijkeuken naar mijn schuurtje) als 'plakbord' waar ik het meste van mijn ontwerpschetsen en zaagstaten op hang als ik iets aan het maken ben. Maar in mijn wensenlijst voor een volgende schuur (of aanpassingen voor de huidige schuur als verhuizen naar een plak met grote werkplaats niet mogelijk is de komende jaren) staat al en stalen plaat op de deur om dit niet meer met plakband maar met magneten te hoeven doen...
 

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
11
1
Ik heb een Jet1100 aan 1400cfm met microfilter 2 micron. Deze zijn gekeurd geweest in de VS en na wat leeswerk zijn de keuringsstandaarden wel hoog. Ik heb ook een fijnstofmeter die waarden toont voor 10pm tot en met 0,3 micron. Wanneer ik mijn Jet laat draaien krijg ik de lucht in mijn tuinwerkhuis zuiverder dan de buitenlucht, voor alle waarden en vooral voor 0,3 micron. Dat en het lager aantal decibels heeft mij overtuigd om voor de Jet te kiezen. Bij hbm weet je het gewoon niet. Ik draai op monofase 230v.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even als terugkoppeling, ik heb inmiddels de HBM200 Profi staan (dus met filter). Deze staat alleen nog even werkeloos omdat ik de komende weken de garage ga ombouwen tot werkplaatsje en alles nu in m'n kantoorruimte in huis staat. (jezus wat een berg apparatuur..pff)

Ondertussen heb ik ook het stofmetertje die Peter Millard gebruikt besteld in China, die zal met een paar weken ook wel hier zijn en dan kan ik ECHT eens kijken hoe goed het werkt en wat welke invloed heeft. Meten is weten wat mij betreft.

Het kan nog wel even duren aangezien ik morgen de oude betonvloer ga egaliseren, daarna nog een coating moet aan brengen.. en dan pas ga bouwen/inruimen/buizen ga aanleggen etc... ik zal nog wel eens terugkomen op dit topic met wat bevindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mithras en MartijnEHV

Mithras

Nieuw lid
31 jul 2014
3
0
Stramproy, Limburg
En, Robert? Nog kunnen meten?

Ik wilde mijn HBM 300 verbeteren door die microfilters te bestellen. Vooraf even een mailtje naar de klantenservice gestuurd. Filters blijken maar tot 5 micron (en groter) te filteren, terwijl ik met een microfilter juist kleinere deeltjes wil tegenhouden. Ik meende dat zakken veelal al 5 micron tegenhielden. Blij dat ik heb ge-e-maild, was anders een dure miskoop geworden...
Ik vraag me echter evengoed nog af wat een meter zegt.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
En, Robert? Nog kunnen meten?

Ik wilde mijn HBM 300 verbeteren door die microfilters te bestellen. Vooraf even een mailtje naar de klantenservice gestuurd. Filters blijken maar tot 5 micron (en groter) te filteren, terwijl ik met een microfilter juist kleinere deeltjes wil tegenhouden. Ik meende dat zakken veelal al 5 micron tegenhielden. Blij dat ik heb ge-e-maild, was anders een dure miskoop geworden...
Ik vraag me echter evengoed nog af wat een meter zegt.
Goed om te weten!

ondertussen draait alles hier met de HBM200 Profi prima eigenlijk. Ik meet de luchtkwaliteit met een simpel metertje, heb dat ook op verschillende plekken gedaan maar ik zit krap aan boven hetgeen wat ik in mn huis ook heb, zelfs na het gebruik van de zaagtafel, frees, of afkortzaag. Ik heb de meter zelfs achter de afkortzaag geplaatst momenteel omdat dat echt de grote vervuiler is maar ook daar is het prima (met Starmix afzuiging). Wellicht zijn die filters gewoon niet getest op kleinere deeltjes maar filteren ze dat wel. geen idee eigenlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.