Hbm of record power lintzaag

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
40
12
Goedendag, Ik ben aan het kijken naar een nieuwe of in ieder geval nieuwere lintzaag.
Op dit moment zit ik te denken aan een hbm 350 profi of een record power bs300e.
Prijs technisch is de hbm interresanter maar isde record power weer degelijker gebouwt.
Wat zijn jullie ervaringen of ideeën hierover?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.710
1.057
71
Veldhoven
Ik heb uitgebreid ervaring met HBM, maar ik koop er alleen nog boortjes/freesjes/laselektrodes/handgereedschap.
De macines zijn het net niet.
De RecordPower heb ik zelf (Sabre 300) Als je budget het toelaat, zou ik voor die gaan.

• Leuk
Waarderingen: Plankton en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
De Sabre serie is de zwaardere uitvoering van Record power. Een stuk zwaarder uitgevoerd dan de gewone serie. Ik zou de voorkeur geven aan de Sabre. Met HBM heb ik geen ervaring.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.249
659
Noord-Veluwe
Ik sluit me aan bij de woorden van Jan. De machines die ik bij HBM heb gekocht heb ik in de loop der tijd allemaal weer van de hand gedaan. Niet dat ze echt slecht zijn, maar zoals hij al schrijft "ze zijn het net niet".

• Leuk
Waarderingen: filmblik

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
D ikkere plaatstalen kast en gietijzeren wielen. Andere langsgeleider en snel instelbare geleiders. Of de 250 ook al die dingen heeft, heb ik niet paraat.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.710
1.057
71
Veldhoven
Sorry voor de late reactie, was gisteren bijna niet thuis.
Eerst even mezelf corrigeren. Ik heb de 250, niet de 300.
Er zijn betere instelmogelijkheden tov de "gewone".
En Wim Kluck: dat alles heeft de 250 ook hoor.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.249
659
Noord-Veluwe
De Sabre 250 is 5 kg zwaarder, heeft 550 ipv 350 Watt vermogen, en kan op 2 snelheden worden ingesteld. Vooral die 2 laatsten waren voor mij genoeg redenen om mijn BS 250 te vervangen door een Sabre 250.

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
40
12
Ik ga in ieder geval voor een record power.
Alleen nog te twijfelen tussen de bs 300e en de sabre 300, de sabre 250 is me te klein.
Het prijsverschil is het grootste punt.
De sabre heeft geen verstekgeleider transport wielen en ook voor de afzuiging komen er kosten bij.
De bs300e in combinatie met de parallel upgrade is nog steeds een stuk voordeliger.

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
107
29
Ljouwert
Ik ga in ieder geval voor een record power.
Alleen nog te twijfelen tussen de bs 300e en de sabre 300, de sabre 250 is me te klein.
Het prijsverschil is het grootste punt.
De sabre heeft geen verstekgeleider transport wielen en ook voor de afzuiging komen er kosten bij.
De bs300e in combinatie met de parallel upgrade is nog steeds een stuk voordeliger.
Al een keus gemaakt?
Ik heb dezelfde twijfel, heb de extra 5-6 cm hoogte niet nodig. Zou het liefst even bij Baptist willen vergelijken, maar ljouwert-arnhem-ljouwert is 4-5 uur rijden...

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.404
3.501
Gaanderen
Mijn advies is, ga voor de Sabre lijn. Machines zijn zwaarder en je zaagt wat makkelijker recht.
Een lintzaag waar je niet tevreden over bent is een blijvende ergernis. Die dag ben je zo vergeten.
De vraag is wat je opschiet met een bezoek. Probeer deze zagen te testen bij forummers bij jou in de buurt.

• Leuk
Waarderingen: sibejan

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
40
12
Ik ben voor een 2e hands 350 gegaan, deze heeft een verrijdbaar onderstel wat ik een toegevoegde waarde vind aangezien ik niet veel ruimte heb om de machine te laten staan.
In vergelijking met de scheppach hbs32 die ik hiervoor had een wereld van verschil.
Een maand terug eiken tafelblad geherzaagd van 42 naar 2x20 mm moeiteloos waarbij ik planken had gemaakt die er net aan onder door passen.
Ik heb beide machines bekeken bij Baptist en ik moet zeggen de sabre is gewoon net even degelijker uitgevoerd.
Een scherp zaagblad doet ook wonderen....

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
107
29
Ljouwert
De Sabre 250 is nu in de aanbieding bij Baptist voor €354 ex btw, de BS300E voor €660 ex. Tussen die twee twijfel ik. (De Sabre 300 vind ik wel prijzig met €908 ex).
De BS300E is (naast 2x zo duur) completer, 2x zo krachtig, grotere werktafel, 190 ipv 127mm zaaghoogte (en daarmee ook al geschikt voor herzagen van niet al te breed hout). Kortom, dan is dat toch de betere t.o.v. de Sabre 250?

Ik doe erg uiteenlopend werk, heb o.a. een kapex 120 en een erika 85 voor het rechte zaagwerk, doe 80% plaatmateriaal en 20% massief eiken oid, vaak perfectionistisch ge-miereneuk met kleinere stukjes, malletjes e.d. soms 'ns een gek vormpje (maar heb ook een Mafell p1cc decoupeer, die vrije vormen al supernetjes zaagt) en het kan zijn dat ik ooit wel 'ns wat planken zou willen herzagen, dat lijkt mij de enige situatie waarin die Sabre 300 een voordeel heeft, met 254 hoogte ipv 190mm.
En ohja: m'n werkplaats van ±65m2 staat al behoorlijk vol...

Laatst bewerkt:

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
40
12
De Sabre 250 is nu in de aanbieding bij Baptist voor €354 ex btw, de BS300E voor €660 ex. Tussen die twee twijfel ik. (De Sabre 300 vind ik wel prijzig met €908 ex).
De BS300E is (naast 2x zo duur) completer, 2x zo krachtig, grotere werktafel, 190 ipv 127mm zaaghoogte (en daarmee ook al geschikt voor herzagen van niet al te breed hout). Kortom, dan is dat toch de betere t.o.v. de Sabre 250?

Ik doe erg uiteenlopend werk, 80% plaatmateriaal en 20% massief eiken oid, vaak perfectionistisch ge-miereneuk met kleinere stukjes, malletjes e.d. soms 'ns een gek vormpje (maar heb ook een Mafell p1cc decoupeer, die vrije vormen al supernetjes zaagt) en het kan zijn dat ik ooit wel 'ns wat planken zou willen herzagen, dat lijkt mij de enige situatie waarin die Sabre 300 fijn is, met 254 hoogte ipv 190mm.
Die 254 gaat je vaak net wel helpen om de planken die vaak 200mm zijn te kunnen zagen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.249
659
Noord-Veluwe
Ik zit weliswaar niet in Friesland, maar je bent van harte welkom om hier een Sabre 250 aan de tand te komen voelen. Ik zit in de buurt van Zwolle. Stuur maar een PM als je langs wilt komen.

• Leuk
Waarderingen: sibejan

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
107
29
Ljouwert
Ik zit weliswaar niet in Friesland, maar je bent van harte welkom om hier een Sabre 250 aan de tand te komen voelen. Ik zit in de buurt van Zwolle. Stuur maar een PM als je langs wilt komen.
Dank voor ‘t aanbod, zo fijn dit forum!
Maar zal eerst even wat dichterbij zoeken.

En ik weet ‘t, Baptist is zeer de moeite waard, ben er al vaker geweest. En moet er over een tijdje sowieso zijn.
Maar even met een gebruiker / eigenaar spreken is misschien wel minstens zo leuk. :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.