HBM microfilter model 1 (voor HBM 100 stofafzuiger) monteren op Metabo SPA 1101

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
In dit topic was er sprake van om een HBM microfilter (fijnstoffilter) te monteren op een Metabo stofafzuiger. De HBM microfilter (€100) is beduidend goedkoper als die van Metabo. Wellicht zal deze werkwijze ook mogelijk zijn bij andere toestellen. Zoals beloofd hier een verslagje en enkele foto's.
Ik heb eerst uit een overschotje vezelplaat (18 mm) een cirkel met de diameter van de HBM filter gefreesd met een bovenfrees. Ik heb dit licht conisch gedaan zodat de filter mooi kan passen. De HBM filter is onderaan voorzien van een rubberen band waarin een gleuf is voor de klemband met veer (is meegeleverd). Daarna heb ik met dezelfde frees de binnencirkel met diameter van de Metabo gefreesd. Deze heb ik recht gefreesd, omdat de aansluiting van de Metabo van harde plastiek is en recht. Ik had de binnencirkel iets te klein uitgefreesd en heb het dan bijgewerkt met een rasp. Na montage op de Metabo merkte ik dat er toch wat lucht ontsnapte , hetgeen ik gedicht heb met wat kit.
IMG_20240103_171342793.jpg
IMG_20240103_171909633.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.