HBM / ecotools lijmklemmen goedkoop of duurkoop

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste forumleden,

Voor mijn projecten heb ik nieuwe lijmklemmen nodig. Omdat ik een paar geweldige corpus klemmen heb kijk ik automatisch naar Bessey. Alleen heb ik nu wat kleinere en hanteerbare afmetingen nodig voor wat tafelpoten.

Nu viel mij op dat de snelspanklemmen van Bessey wel een heel stevig prijsverschil kennen. Zo kost de gh30 rond de 80 euro, terwijl de HBM of ecotool variant zo'n 30 euro kost.

Betaal je hier voor het merk of is dit goedkoop is duurkoop?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Snelspan klemmen gebruik ik nooit, maar de gewone lijmklemmen van ecotools werken prima. Ik koop er bij elke bestelling weer 4 bij. Ik heb inmiddels al een leuke verzameling. Maar ik heb ook een stel lange klemmen van de hornbach en die voldoen ook . Ik gebruik ze ook voor metaal. Sommige tangen lopen in het begin wat stroef, maar in het werk is dat al snel over.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Snelspan klemmen gebruik ik nooit, maar de gewone lijmklemmen van ecotools werken prima.
+1. Wij hebben een hele wand vol ecopools Bessey klonen (en een hele wand met oude en nieuwe merkklemmen, waaronder Besseys). Afgezien van het feit dat sommige handvatten lichtelijk splijten werken de Ecotools meer dan afdoende.

(Grote) klemmen van de verschillende bouwmarkten zijn duidelijk 2 slagen minder van kwaliteit...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb een stel bouwmarkt klemmen van 1,2 m die niet onder doen voor de ecotools klemmen. De opbouw is ook het zelfde. Ik heb er ooit een paar bijgekocht met zo'n platte stang , die buigen bij wat straf aandraaien . Die zijn echt een stuk minder. Maar voor werk dat meer op zijn plaats houden, dan echt klemmen is, zijn ze goed genoeg. Ik krijg regelmatig van die goedkope bouwmarkt klemmen en voor er bij zijn ze best handig, maar ik zou er geen geld aan uitgeven, tenzij in nood.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een stuk of 16 lijmklemmen van de hornbach a €8,20 per stuk.
Wat zal ik zeggen, ze doen hun klus best goed, in eerste instantie had ik er maar een paar en ik heb er een antal bij gekocht dus.
Na een paar keer draaien gaat het schroefdraad wat stroever, ik heb het 1x ingespoten gehad met WD40 en nooit geen last meer van gehad.
Na een tijdje, de een sneller dan de ander komt de boven stuk los van de steel (of hoe dat mag heten)
Een paar flinke klappen met de hamer sla je er een randje aan, soort van klinken, komt daarna nooit meer los.
Na deze twee hadelingen zijn het perfecte klemmen voor weinig centen.

DV_8_7472828_11_4c_DE_20230307051657.jpg
Lijmklem
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een stel bouwmarkt klemmen van 1,2 m die niet onder doen voor de ecotools klemmen. De opbouw is ook het zelfde. Ik heb er ooit een paar bijgekocht met zo'n platte stang , die buigen bij wat straf aandraaien . Die zijn echt een stuk minder.
Ja, die bedoel ik ;-: Bessey-klonen, zoals de ecotools klemmen, ben ik bij de bouwmarkten waar ik kwam of kom eigenlijk nooit tegengekomen...

Wij gebruiken ze wel voor groot werk, als ondersteuning naast de oude zware klemmen, maar ik moet altijd per klem een aantal vloeken onderdrukken. Inderdaad, voor erbij dus..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb Ecotools en Bessey. De Ecotools zijn zeker zeker niet slecht, maar de Bessey zijn gewoon beter. De Ecotools plooien als ik ze maximaal vast aandraai. De Bessey geeft geen krimp. Die krijg ik niet zo ver dat ze plooien.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb de zwaardere variant van de ecotools 400mm klemmen en die bevallen prima voor grof houtconstructiewerk. Naar mijn mening beter dan de gemiddelde bouwmarkt klem, maar idd geen Bessey kwaliteit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die besseys zijn 3 x zo duur, dus je mag verwachten dat ze beter zijn. Maar ik draai ze zwaarder aan dan de meeste houtbewerkers ooit zullen doen en merk eigenlijk geen verschil met de bessys. Het verschil zit in de afwerking. Besseys lopen mooier en schuiven soepeler. Maar ik kan de ecotools strakker aandraaien met de hand dan de bessys. Mijn bessys hebben ronde handvaten. Daar gaat regelmatig de waterpomptang op.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bij mij buigen die zware ecotools toch echt wel wat uit. Niet genoeg om disfunctioneel te zijn, maar bij Bessey heb ik dat minder.
Gebruik ze eigenlijk niet snel samen, dus geen exacte test gedaan tot nu toe. Die besseys gebruik ik meer voor schoner werk, ecotools boeit me dat wat minder
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Om even op de Snelspan klemmen terug te komen, ik heb geen Bessy maar wel de Ecotools versie, ik heb ze van 150 tot 900mm en ik ben er zeer tevreden over, ik heb ze zeker al 10 jaar in gebruik en heb tot nog toe nog maar 1 keer een bek gebroken, was ook bij een misbruik klusje. Je ziet vaak van die goedkope snelklemmen met een ietepetiet knopje om je klem los te gooien, hierbij zit er een redelijk grote knop in het handvat zelf wat je de controle geeft om de spanning er rustig af te halen door tegelijk de handel in te knijpen en me dan rustig los te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik heb een stuk of 16 lijmklemmen van de hornbach a €8,20 per stuk.
Wat zal ik zeggen, ze doen hun klus best goed, in eerste instantie had ik er maar een paar en ik heb er een antal bij gekocht dus.
Na een paar keer draaien gaat het schroefdraad wat stroever, ik heb het 1x ingespoten gehad met WD40 en nooit geen last meer van gehad.
Na een tijdje, de een sneller dan de ander komt de boven stuk los van de steel (of hoe dat mag heten)
Een paar flinke klappen met de hamer sla je er een randje aan, soort van klinken, komt daarna nooit meer los.
Na deze twee hadelingen zijn het perfecte klemmen voor weinig centen.

Bekijk bijlage 134211
Lijmklem
Deze heb ik ook, het draad in de onderste 'kaak' zit tussen 'beetje scheef' en 'best wel scheef', en er zit zwarte verf op het schroefdraad waardoor ze gewoon stroef lopen.
Ze doen het wel, maar ik ben er minder enthousiast over dan jij. Kan me ook voorstellen dat de productie kwaliteit van deze dingen per dag wisselt.
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Deze heb ik ook, het draad in de onderste 'kaak' zit tussen 'beetje scheef' en 'best wel scheef', en er zit zwarte verf op het schroefdraad waardoor ze gewoon stroef lopen.
Ze doen het wel, maar ik ben er minder enthousiast over dan jij. Kan me ook voorstellen dat de productie kwaliteit van deze dingen per dag wisselt.
Snelspan klemmen gebruik ik nooit, maar de gewone lijmklemmen van ecotools werken prima. Ik koop er bij elke bestelling weer 4 bij. Ik heb inmiddels al een leuke verzameling. Maar ik heb ook een stel lange klemmen van de hornbach en die voldoen ook . Ik gebruik ze ook voor metaal. Sommige tangen lopen in het begin wat stroef, maar in het werk is dat al snel over.
Ik heb een paar die snelspan ratel klemmen van HBM gekocht om te proberen, ben er niet kapot, van ze schieten los onder belasting. De gesmede Bessey klonen van Ecotools bevallen prima, alleen zitten er geen dopjes op. F-klemmen van Ecotools gebruik ik veel als er minder kracht nodig is , en geen klachten over die dingen. De F-klemmen van Hornbach heb ik ook, de tandjes daarvan gaan slippen, dan moet ik ze weer invijlen.
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Voor hobby & semiprofessioneel zijn ecotools klemmen meer als voldoende. Zeker voor de prijs... Daarnaast zijn de ecotools klemmen beter als bouwmarkt lijmklemmen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik koop regelmatig de voorraad F-klemmen van de Lidl als ik ze tegenkom. Best zwaar/stevig spul. 8 euro voor een hele grote en voor datzelfde bedrag koop je ook 3 kleintjes. Zal vergelijkbaar zijn met de rest gok ik, maar de bouwmarktklemmen vind ik beduidend minder stevig.

Ik heb van de Lidl ook van die knijpklemmen maar die verkopen ze niet meer helaas. Ik moet echt nog een keer investeren in echt grote/lange klemmen maar ik vind het moeilijk daar zo'n groot bedrag voor neer te leggen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Bedoel je de knijpklemmen met een ratel (f model)? Of de eenhandklemmen waar je al knijpend over de lengte kan?

In dat laatste geval zijn ze vanaf morgen weer bij de Lidl, 300mm max.
Screenshot_20230901_163046.jpg

Weet iemand hoe dit zich verhoudt tot Ecotools?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik had 4 van die lidl snelspanklemmen. Nu 3. Ik kneep hem zo kapot. Daar heb ik bij mijn wolfcraft klemmen geen last van. Van ecotools heb ik enkele zware gebogen klemmen. Ik merk nauwelijks verschil met de bessy variant. Die schuiven iets beter. Gezien het prijsverschil vind ik ze uitstekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor lange klemmen blijf ik buisklemmen het fijnste vinden. Je koopt een paar sets en daarna leg je een verzameling buis aan. Met gladde 3/4 lassokken kan je ze aan elkaar koppelen, dus je kan alle kanten op. Vindt ik makkelijker werken dan spanbanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.