HBM 200 afzuiginstallatie toerental regelen

matthijstange

Nieuw lid
12 okt 2015
2
0
Hallo,

Recent heb ik een HBM 300 vlak en vandiktebank gekocht. Hierbij kreeg ik een HBM 200 afzuiginstallatie.

Om het geluidsniveau te kunnen reguleren was ik op zoek naar een oplossing om het toerental te bedwingen, heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de vandiktebank wil ik hem 100% hebben draaien, maar als mijn CNC bezig is dan hoeft dit niet 100% te zijn, maar is 70% wellicht voldoende.

Ik zoek dus een oplossing om het toerental van deze afzuiginstallatie te regelen.
Alvast bedankt voor het medenken!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Als je het toerental terugbrengt naar 70 %, dan halveer je de afzuigcapaciteit. Dan verplaats je nog wel lucht, maar door de afgenomen luchtsnelheid worden zwaardere deeltjes niet meer meegenomen. Je kan de snelheid regelen met een frequentieregelaar. Als je afzuiger 3 fase is is dat het makkelijkst. Ik gebruik een peltor optime 3 voor geluidsreductie. Die doet het bij alle machines. Hij maakt zelfs de muzieksmaak van mijn buurman in het bedrijfsverzamelgebouw waar ik zit, te dragen.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Machines maken nu eenmaal herrie.
Ik heb liever schone longen dan last van de herrie.
Er zijn genoeg comfortabele gehoorbescherming.

matthijstange

Nieuw lid
12 okt 2015
2
0
Machines maken nu eenmaal herrie.
Ik heb liever schone longen dan last van de herrie.
Er zijn genoeg comfortabele gehoorbescherming.
Ik snap je punt, maar het gaat niet om mijzelf, maar om de buurt. Ik kan lastig voor iedere buurtbewoner een setje gehoorbescherming kopen :)

Als je het toerental terugbrengt naar 70 %, dan halveer je de afzuigcapaciteit. Dan verplaats je nog wel lucht, maar door de afgenomen luchtsnelheid worden zwaardere deeltjes niet meer meegenomen. Je kan de snelheid regelen met een frequentieregelaar. Als je afzuiger 3 fase is is dat het makkelijkst. Ik gebruik een peltor optime 3 voor geluidsreductie. Die doet het bij alle machines. Hij maakt zelfs de muzieksmaak van mijn buurman in het bedrijfsverzamelgebouw waar ik zit, te dragen.
Nooit geweten dat de afzuigkracht zo snel afneemt bij vermindering van het toerental... Gelukkig zijn het wel kleinere deeltjes die van de CNC, maar wellicht red ie het dan alsnog niet. Ik ga er eens goed over nadenken! bedankt voor je input!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.952
3.516
Ik heb zo'n afzuiger met een zaagtafel en een vlak vandiktebank in mijn pakhuis tegen de muur van de buren staan. Die horen daar volgens hun, niets van. Als ik de achterdeuren open zet, horen mijn achterburen vooral de zaagmachine en de vandiktebank. Ik weet niet in wat voor werkruimte je machines hebt staan, maar er zijn misschien mogelijkheden om de ruimte zelf wat geluiddichter te maken.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Zo veel herrie maakt dat ding nou ook weer niet.
bij mij staat ie in de schuur op zolder ( geisoleerd dak, muur) en buiten hoor je bijna niets.
Eventueel maak je er een kast omheen met geluidsisolatie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.