HBM 1500 Profi Houtdraaibank

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ook bij een hoger toerental van een matig stabiele draaibank treden trillingen, omdat het hout (alhoewel aardig rond gemaakt met de lintzaag) toch zal trillen omdat de gewichtsverdeling in het hout niet overal dezelfde hoeft te zijn. Denk aan noesten, lichter spinthout aan de buitenzijde en het vaak zwaardere kernhout. Hoe groter het stuk in diameter hoe meer trilling uiteraard. Daarom is het prettig een solide draaibank te hebben met een regelbaar toerental. Maar ergens ligt een break-even point tussen beurs, welk draaiwerk en tijdsbesteding/vaardigheid. Meer is namelijk nooit vol. Ik ben begonnen op een woodlathe 900 met pienter pookje. Toen ik toe was aan mijn eerste eiken schaal van 25 cm doorsnee ging de draaibank aan de wandel bij hogere toeren. Dus wat wil je met je hobby. Op een HBM kun je best leren houtdraaien maar bij enige doorgroei loopje snel tegen grenzen van deze machines op. Van daar dat mensen met jaren ervaring op dit gebied (zoals Ronald, jan van der Ploeg, Nico Oosthoek, Jurriaan en noem maar op) zwaardere en constructief betere machines aanbevelen. Gooi €50 in de tank en laat je voorlichten. Je komt vast thuis met een duidelijk beeld over houtdraaibanken en een kofferbak met goed hout! Ook bij mij van harte welkom!
Veel succes bij jullie speurtocht.
vr.gr. Jan Pranger
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik stond een keer bij HBM achter een man met een beitelsteun die was afgebroken van zijn as. Hij had een HBM 450, 375 W motorvermogen!) Het commentaar van de verkoper: "Ja meneer, dan hebt u een happer gehad, da's echt geen garantie". [/url]

Het zegt denk ik meer iets over de instelling van de betreffende verkoper. Mijn ervaring met HBM is dat ze over het algemeen goede service en redelijke garantie leveren. De producten hebben veelal een acceptabele prijs/kwaliteitsverhouding. En aan een afgebroken beitelsteun/leunspaan, kun je vaak echt wel zien of de breuk het gevolg is van een fabrikagefout of een onoordeelkundig gebruik. Gezien de capaciteit en motorvermogen van een '450' is een happer die zoveel kracht op de leunspaan uitoefent dat ie buiten de normale specs belast wordt en de geest geeft overigens gering - wat al reden zou moeten zijn om een fabricagefout te vermoeden en (mits binnen redelijke tijd gebeurd) garantie te verlenen.

Henk
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Haha, nu moet ik toch even iets kwijt wat compleet off-topic is; Die man bij HBM met de afgebroken leunspaan van de HBM 450 was ik. (ik heb er destijds zelfs iets over geschreven op het forum) Inderdaad was de eerste reactie van de verkoper wat bot en verbaasde mij. wat Ronald waarschijnlijk niet gezien heeft, het duurde even, was dat die zelfde verkoper even later terug kwam met een nieuwe leunspaan en ik voor het geleden ongemak ook nog korting kreeg op een klauwplaat. Niets mis dus met de service van HBM, alle waar naar zijn geld en ik kom er graag om wat rond te neuzen onder het genot van een bak koffie.

Groeten,
Patrick
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Pinokkio,

Heb je al een idee van wát je gaat maken?
De HBM bank die je voorkeur heeft is 1,5 m TDC, en da's een heel eind.
Daar moet je m.i. echt een toepassing voor hebben. Je betaalt er tenslotte wel voor.
Bedenk ook dat 80% van het draaiwerk zich binnen 1 meter TDC afspeelt, een tafelpoot is hooguit 80 cm lang.

De HBM machines voldoen, voor zo ver ik ze ken, wel. Ik heb een oude HBM MC 1100 houtdraaibank waarop ik me het draaien min of meer eigen heb gemaakt.
Dat ding bevalt prima, maar ik merk ook heel duidelijk de nadelen en die zijn voor mij reden om naar een andere (betere) uit te kijken.
Verder heb ik van HBM een bandschuurmachine, die doet z'n werk goed. Van alle twee is de prijs/kwaliteit verhouding in orde.

Voor topkwaliteit moet je véél dieper in de beurs tasten.
Mijn advies is om een gebruikte kwaliteitsbank te kopen. Zo'n ding zal je niet teleur stellen.
Mocht hout draaien niet "je ding" zijn kom je er met beperkte financiële schade weer van af, wat je van een HBM machine maar moet afwachten.

Succes
Peter
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb geen klachten over HBM. Als je met houtdraaien je brood moet verdienen, is het een andere zaak. Dan ga je voor een professionele bank. Ook als je draaier in ver gevorderd stadium bent.
Tot nu toe geen klachten. Als je een kleine bank hebt van HBM, moet je de niet over belasten. ( Heb ik wel gedaan hoor. Het draaibankje met een lijmklem vastzetten. Doe ik niet meer. Vastklemmen met een duurdere variatijd kan ook hoor, maar dan zit je mis)

Tot nu toe werkt mijn HBM draaibank naar volle voldoening. Met verlenging is het een feestje. Vooral omdat ik nu heerlijk kan boren. Tja ik houd van klein werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.