Hardwax olie

Sander2110

Nieuw lid
17 aug 2021
5
1
Meppel
Ik gebruik zelf vaak osmo hardwax olie. Ik vroeg me af hoe jullie dit aanbrengen. Ik heb gezocht naar "pads" zoals dat vaak in filmpje op youtube wordt genoemd. Maar in Nederland kan ik niet iets vergelijkbaars vinden. Ik gebruik nu vaak een schoonmaaksponsje en vervolgens veeg ook ik de overige olie met tork papier weg.
Heeft iemand ergens soort pads/doekjes speciaal voor olie aan te brengen gevonden? Of gebruiken jullie een oude theedoek.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik zelf een lap stof, meestal oude (witte!) t-shirts of lakens. Zowel om het op te brengen, als om het daarna uit te vegen met een schoon stuk stof.
Ik schrijf bewust witte stof, omdat donker gekleurde stoffen soms kleurstof kunnen loslaten wat vlekken geeft op je werkstuk.

Maar Osmo heeft ook pads om het spul mee op te brengen, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
ff snel intypen in Google gaf o.a. deze op, is dat wat je bedoelt?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
De eerste keer heb ik een groter oppervlak (kastje) gedaan met een roller, en daarna uitwrijven.
Het zat er te dik op, en ik vond het onhandig werken.

Tegenwoordig doe ik het gewoon met afgedankte katoenen shirts/lakens/doeken.
Dat werkt zelfs met tafels en kasten prima. En zodra de klus klaar is, gooi ik het stuk doek weg :)
 

Sander2110

Nieuw lid
17 aug 2021
5
1
Meppel
Ik gebruik zelf een lap stof, meestal oude (witte!) t-shirts of lakens. Zowel om het op te brengen, als om het daarna uit te vegen met een schoon stuk stof.
Ik schrijf bewust witte stof, omdat donker gekleurde stoffen soms kleurstof kunnen loslaten wat vlekken geeft op je werkstuk.

Maar Osmo heeft ook pads om het spul mee op te brengen, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
ff snel intypen in Google gaf o.a. deze op, is dat wat je bedoelt?
Ik dacht dat die pads voor fijn schuren of het doffer maken van het eindproduct maken waren. Die heb ik ook wel eens bij de action gekocht. Maar het lijkt erop dat die er ook inderdaad voor bedoeld zijn. Top bedankt. Ik ga ook wat stroken van oude witte t-shirts knippen.
 

Sander2110

Nieuw lid
17 aug 2021
5
1
Meppel
Wat ze op youtube als “pads” benoemen is meestal gewoon fijn schuurgaas zoals bijvoorbeeld Mirka Mirlon of Abralon. Werkt inderdaad erg goed als opbreng hulp, daarna nog steeds uitwrijven met een doek natuurlijk….

En overal prima te krijgen zoals bij: Mirka Mirlon rollen Total 115 mm x 10 m - Schuurpapier XL

De rollen zijn beter geprijsd dan de voorgeknipte pads….
Bedankt voor de tip. Dit is een stuk betaalbaarder.
 

Sander2110

Nieuw lid
17 aug 2021
5
1
Meppel
De eerste keer heb ik een groter oppervlak (kastje) gedaan met een roller, en daarna uitwrijven.
Het zat er te dik op, en ik vond het onhandig werken.

Tegenwoordig doe ik het gewoon met afgedankte katoenen shirts/lakens/doeken.
Dat werkt zelfs met tafels en kasten prima. En zodra de klus klaar is, gooi ik het stuk doek weg :)
Top dit ga ik ook doen in combi met bovenstaande tips. Bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Ik heb die mirka pads ook gevonden en geprobeerd, maar die geven op licht hout toch duidelijk wat kleurstof af. Ik ben er nog niet helemaal uit en ik ben nog wat aan het experimenteren. De laatste keer heb ik het aangebracht met een stukje witte osmo pad. Het uitgesmeerd met een nieuw stukje osmo pad. En daarna doffer gemaakt/opgeschuurd na iedere laag met de mirka stukken die ik nu toch heb. Het resultaat daarvan is naar mijn mening beter dan aanbrengen met een kwast en uitwrijven met een doek.

Het resultaat:

6D7FDB63-6F9F-4C63-AA58-A622FFF66A46.jpeg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Je kunt het beste de witte Scotch Brite pads (productcode 7445) of een equivalent product gebruiken. Die schuren niet en geven ook geen kleur af. Nu zijn die hier in NL vrij lastig te krijgen, dus heb ik later ook die van Woca geprobeerd en ik moet zeggen dat die volgens mij net zo goed zijn. Omdat dergelijke pads best kostbaar zijn heb ik gekeken of je ze een beetje goed kunt halveren. Dat gaat op zich uitstekend, maar ik heb wel gemerkt dat het slim is om er daarna even een stofzuiger op te zetten, want anders loop je toch kans op kleine vezels in je olie. Oude witte poetslappen (T-shirts) kunnen ook, maar omdat die minder hard zijn en meer absorptievermogen hebben gebruik ik die niet voor oppervlakken die erg in het zicht komen (je wilt de olie echt zo dun mogelijk uitwrijven). In mijn ervaring wordt het resultaat mooier met pads dan met lappen (kan aan mijn werkwijze liggen). Maar voor plekken die niet prominent in het zicht komen is het resultaat met lappen goed genoeg, wat mij betreft.

P.S. Mooi kastje @Matjas42 !
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Erg mooi kastje!

Maar Osmo hoef je toch maar in 2 lagen aan te brengen zonder te schuren tussen de lagen? Althans, dat is wat ze voorschrijven.

Ik gebruik vaak deze witte pad: Osmo Pads Rechthoekig 12x25cm (6 Kleuren leverbaar)
Het knip er telkens een stuk af wat ik gebruik, op deze manier doe je vrij lang met een pad van 12x25cm.
Inboenen met de witte pad, na een half uurtje (of korter) de niet opgenomen Osmo afnemen met een stuk papier of doek.
Voor de prijs hoef je het niet te laten!
 
Laatst bewerkt:

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Erg mooi kastje!

Maar Osmo hoef je toch maar in 2 lagen aan te brengen zonder te schuren tussen de lagen? Althans, dat is wat ze voorschrijven.

Ik gebruik vaak deze witte pad: Osmo Pads Rechthoekig 12x25cm (6 Kleuren leverbaar)
Het knip er telkens een stuk af wat ik gebruik, op deze manier doe je vrij lang met een pad van 12x25cm.
Inboenen met de witte pad, na een half uurtje (of korter) de niet opgenomen Osmo afnemen met een stuk papier of doek.
Voor de prijs hoef je het niet te laten!
Klopt. Hoeft ook niet tussentijds te schuren. Maar had ergens wel een YouTube filmpje gezien dat het wel een veel beter resultaat geeft. Ik heb het niet een-op-een vergeleken, maar wel wel het idee dat het een beter resultaat geeft
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Klopt. Hoeft ook niet tussentijds te schuren. Maar had ergens wel een YouTube filmpje gezien dat het wel een veel beter resultaat geeft. Ik heb het niet een-op-een vergeleken, maar wel wel het idee dat het een beter resultaat geeft
Ik schuur als het écht mooi moet door tot 320 en dan drie/vier lagen Osmo, met een witte applicatorspons. Zonder tussenschuren geeft dit een super glad resultaat. Ik vermoed dat de pad eventuele kleine oneffenheden wegpoetst, ik boen het wel stevig in namelijk. Mijn ervaring is dat de normale huishoudsponsjes na een tijdje oplossen in de olie.

Rick
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Die witte pads schuren niet, maar zijn inderdaad wel hard genoeg om een soort van polijstend effect te hebben. Zeker als je, zoals wordt aangeraden, flink stevig boent bij het aanbrengen cq. overtollige olie verwijderen.

Overigens is het voor dit soort wax/olie beter niet al te fijn te schuren. Dat wordt o.a. door Osmo zelf aangeraden. Maar ook uit mijn eigen ervaring kan ik afleiden dat het niet nodig is en soms zelfs nadelig (je werkt de poriën dicht). Zelf ga ik bij Osmo zelden verder dan 240, en meestal houd ik al op bij 180. Het ligt een beetje aan de houtsoort.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Mij is een paar jaar geleden bij Baptist verteld om voor het aanbrengen te schuren met korrel 120. Dan aanbrengen, 8-10 uur laten drogen en voorzichtig schuren met korrel 400, en dan de 2e laag aanbrengen.
Het aanbrengen dun doen met een zachte doek (bijvoorbeeld een oud wit t-shirt), en na een kwartier de overtollige olie wegvegen met een schone doek.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Klopt, tot korrel 120 is wat ze aanraden. Zelf ga ik vaak 1 stapje verder, maar dat is persoonlijke voorkeur en vaak meer dan nodig is. Het belangrijkste is dat je de poriën openhoudt. Daarom laat ik het ook een beetje afhangen van de soort hout. Vaak zet ik er even de perslucht op en kijk ik met een vergrootglas om te kijken of ze wel of niet dicht zitten. Wellicht overdreven, maar dat doe ik omdat het zelfs met een bekende houtsoort als eiken nogal wil verschillen wanneer ik dat punt nog net niet bereikt heb.

Samenvatting: niet tè fijn schuren, schuurstof heel goed verwijderen, dun aanbrengen (significant dunner dan je in eerste instantie zou denken), kwartiertje wachten en dan de overtollige olie goed verwijderen (flink boenen). Tussen lagen een uur of 8 wachten (hangt een beetje af van de temperatuur in je werkplaats, en hoe dunner aangebracht hoe korter je hoeft te wachten) en 1 slag fijner schuren. Wat ik ook nog wel eens wil doen is nadat de laatste laag droog is (ik wacht voor deze laatste bewerking +24 uur) er toch nog een keer stevig overheen gaan met een witte pad. Dan krijg je een heel mooi naturel effect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.