Hardsteen of DTS dorpel voor Garagedeur

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Voor een Garagedeur (volledige vervanging) ben ik aan het bekijken wat wijsheid is, een hardstenen dorpel of een DTS dorpel. Ik heb wat filmpjes en instructies voor het plaatsen van DTS dorpels bekeken. Kennelijk moet je deze dorpels voorzien van een rijlat of een stalen hoeklijn, in ieder geval tijdens het plaatsen ivm buigen denk ik. Ook lees ik dat je deze dorpels moet bevestigen aan de constructie. Dat klinkt best bewerkelijk vooral omdat ik eerst een stukje beton moet weghalen (de oude dorpel, ivm diepte) vóórdat ik de dorpel kan plaatsen.

Een hardstenen dorpel kan ik gewoon inmetselen. Nadeel van hardsteen is wel dat er nog een gat in moet komen voor een sluitpot voor de espagnolet sluiting. De dorpel zou ook in delen moeten want 2.5m hardsteen is niet te hanteren en de kans op breuk is groot er gaat dagelijks een auto over rijden.

Mijn vragen zijn vooral:
Hecht een DTS dorpel (kunststof) aan cement of zit deze vooral vast dmv verankering?
Is het te doen om zelf een gat voor een sluitpot te boren in hardsteen of moet dit door de leverancier gebeuren?

BVD
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Je kunt best een gat erin zagen met een diamantboor. Voor een enkel gat zou zoiets Diamantboor 16 mm - Glas het kunnen doen. Er zijn natuurlijk veel betere maar ook betere prijzen.
Zelf zou ik hem geboord bestellen. Ik heb hier wel DTS neuten geplaatst voor mijn dubbele garage deuren.
Mijn vloer is van cement/beton? En ik ben er nog niet over uit of ik er een dorpel in zet. Dan moet ik een hoop slijpen om het een beetje glad te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Een DTS dorpel hecht absoluut niet aan cement. Zelfs kit hecht niet fatsoenlijk op DTS. Je zult deze dus altijd mechanisch moeten bevestigen. Hoe ziet het onderdetail er uit van de garage deur? Afhankelijk van de situatie kun je mogelijk (verstelbare) beugels tegen de vloerrand boren. Vervolgens kun je de dorpel aan de onderzijde van deze beugels mechanisch bevestigen. Vervolgens kun je een geïsoleerde kantplank tegen de vloerrand maken en tegen de onderzijde van de dorpel.

Een foto is makkelijker om een goed advies te kunnen geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je zet eerst de neuten en daar leg je de dorpel tussen. Die leg je in de specie, dus daar kan je prima met je auto over heen rijden als de specie is uitgehard. Als je geen diamantboor hebt, zou ik het gat laten boren. 2,5 meter zou ik uit een stuk doen. Dat is veel makkelijker stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Mijn vloer is van cement/beton? En ik ben er nog niet over uit of ik er een dorpel in zet. Dan moet ik een hoop slijpen om het een beetje glad te krijgen.
Dat is bij mij ook zo. Ik zal eerst eens een gat boren om te kijken hoe hard en dik het is. Ik vermoed dat de vloer een cement vloer op zand is en dat wat ik onder de deur zie een soort opgehoogde fundering is wat op beton lijkt. Maar het is een woning uit 1966 dus je weet het niet…tot je er aan begint. Het hoeft er niet helemaal uit maar er moeten wel enkele cm uit om ruimte te creëren voor de dorpel met mortel.
Een DTS dorpel hecht absoluut niet aan cement. Zelfs kit hecht niet fatsoenlijk op DTS. Je zult deze dus altijd mechanisch moeten bevestigen. Hoe ziet het onderdetail er uit van de garage deur? Afhankelijk van de situatie kun je mogelijk (verstelbare) beugels tegen de vloerrand boren. Vervolgens kun je de dorpel aan de onderzijde van deze beugels mechanisch bevestigen. Vervolgens kun je een geïsoleerde kantplank tegen de vloerrand maken en tegen de onderzijde van de dorpel.

Een foto is makkelijker om een goed advies te kunnen geven.
Daar was ik al bang voor, ik ben niet thuis en kan nu geen foto maken. De cementvloer gaat over in een dorpel/betonstrook. Daar is geen ruimte voor een kantplank tenzij je alles sloopt, maar ik vrees dat je dan in het zand uitkomt. Geen DTS dus. In mijn keuken zat ik destijds na 5cm boren in de dekvloer al in het zand. De hele vloer moest er uit en daar heb ik nu geen zin in.
Je zet eerst de neuten en daar leg je de dorpel tussen. Die leg je in de specie, dus daar kan je prima met je auto over heen rijden als de specie is uitgehard. Als je geen diamantboor hebt, zou ik het gat laten boren. 2,5 meter zou ik uit een stuk doen. Dat is veel makkelijker stellen.
is dat niet breuk gevoelig? Geboord bestellen is het verstandigst merk ik. Ik zie dan ook af van een inbouw espagnolet want dan moet dat gat exact op de juiste plaats zitten. Bij een opbouw espagnolet of kantschuif, plaats je die gewoon waar het gat zit (cm links of rechts).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dat is bij mij ook zo. Ik zal eerst eens een gat boren om te kijken hoe hard en dik het is. Ik vermoed dat de vloer een cement vloer op zand is en dat wat ik onder de deur zie een soort opgehoogde fundering is wat op beton lijkt. Maar het is een woning uit 1966 dus je weet het niet…tot je er aan begint. Het hoeft er niet helemaal uit maar er moeten wel enkele cm uit om ruimte te creëren voor de dorpel met mortel.

Daar was ik al bang voor, ik ben niet thuis en kan nu geen foto maken. De cementvloer gaat over in een dorpel/betonstrook. Daar is geen ruimte voor een kantplank tenzij je alles sloopt, maar ik vrees dat je dan in het zand uitkomt. Geen DTS dus. In mijn keuken zat ik destijds na 5cm boren in de dekvloer al in het zand. De hele vloer moest er uit en daar heb ik nu geen zin in.

is dat niet breuk gevoelig? Geboord bestellen is het verstandigst merk ik. Ik zie dan ook af van een inbouw espagnolet want dan moet dat gat exact op de juiste plaats zitten. Bij een opbouw espagnolet of kantschuif, plaats je die gewoon waar het gat zit (cm links of rechts).
Volledig ondersteund is hardsteen geen enkel probleem, vrijdragend wel. De ondergrond bepaalt.
Een gaatje bijboren kan met een hol diamant tegelboortje in een haakse slijper. Gaat makkelijk, hardsteen is niet al te hard juist.
 

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
25
4
Ranst Belgie
Als je met hardsteen Blauwe hardsteen (of Arduin zoals het in Belgie ook wel genoemd wordt) bedoelt,
dan moet dat in 2 delen. Een dorpel van die lengte zal, na verloop van tijd, altijd breken als je er met de auto over rijdt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je met hardsteen Blauwe hardsteen (of Arduin zoals het in Belgie ook wel genoemd wordt) bedoelt,
dan moet dat in 2 delen. Een dorpel van die lengte zal, na verloop van tijd, altijd breken als je er met de auto over rijdt.
Nee hoor, gebeurt niets mee zolang hij niet kan bewegen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik heb de schuur in de winter gebouwd, dus ik heb de hardstenen dorpel (loopdeur, niet auto) met speciale lijm vastgemaakt. Dat kon bij die buitentemperatuur nog wel, cement niet. Een mineraal gevulde epoxy volgens mij, je krijgt hem bijna niet uit de kitspuit (de gewone handmatige), eigenlijk bedoeld voor een meer profi exemplaar.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ondertussen 2 foto’s gemaakt. Op de ene foto loopt de huidige ‘dorpel’ door onder de muur. De vloer van de garage loopt er tegen aan, mogelijk deels erover.

De huidige deuren zijn met poort scharnieren afgehangen, deze zijn al eens gebroken en een buurman heeft er ooit bussen aan gelast. De duimen zitten niet exact op één lijn en daardoor braken de scharnieren onder het gewicht vd hardhouten deur. Ik wil hier eigenlijk vanaf en er een kozijn vóór plaatsen met een fatsoenlijke dorpel voor de espagnolet en kierdichting. Er zit overigens (zolang ik weet en das lang🧐) een barst in het midden van deze dorpel/ fundering.
 

Bijlagen

  • 8FBF61C9-0DAE-4218-ADAE-B7A6439CC2BD.jpeg
    8FBF61C9-0DAE-4218-ADAE-B7A6439CC2BD.jpeg
    342,9 KB · Weergaven: 39
  • 9FF2BE06-B059-4E50-88FC-E1E2859FE676.jpeg
    9FF2BE06-B059-4E50-88FC-E1E2859FE676.jpeg
    276,6 KB · Weergaven: 38

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
het lijkt gestorte beton. Is denk het minste werk om gewoon te laten zitten. Wil je hem vernieuwen, zou ik hem gedeeltelijk weg prikken, een verzinkte hoeklijn voor de deur stellen en hem opnieuw in beton gieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Los van de dorpel; ik zou je deuren wat inkorten, ze lijken me nu wel erg dicht op de grond en dus het vocht te zitten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
het lijkt gestorte beton. Is denk het minste werk om gewoon te laten zitten. Wil je hem vernieuwen, zou ik hem gedeeltelijk weg prikken, een verzinkte hoeklijn voor de deur stellen en hem opnieuw in beton gieten.
Ik heb er gisteren nog eens naar gekeken en zit ook in die richting te denken. Deels wegslijpen/pikken een hoeklijn plaatsen en eventueel een nylon/pom strook achter de hoeklijn om de sluitpot voor espagnolet in te laten. Het geheel opnieuw afgieten in beton oid. Dat is nu allemaal afgebrokkeld waar de huidige kantschuif zit.
Los van de dorpel; ik zou je deuren wat inkorten, ze lijken me nu wel erg dicht op de grond en dus het vocht te zitten.
ik wil nieuwe deuren maken omdat een deel vd schroten tot 20cm hoog (tot boven de onderste gehengen) achter de lak, rot is. Ik denk dat mede doordat de gehengen (poortscharnieren) ooit gebroken zijn geweest en er bussen aan gelast zijn, de deur nu net boven het beton zweeft waardoor de schroten en in mindere mate de constructie is gaan rotten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb er gisteren nog eens naar gekeken en zit ook in die richting te denken. Deels wegslijpen/pikken een hoeklijn plaatsen en eventueel een nylon/pom strook achter de hoeklijn om de sluitpot voor espagnolet in te laten. Het geheel opnieuw afgieten in beton oid. Dat is nu allemaal afgebrokkeld waar de huidige kantschuif zit.
Dat is simpelste optie, even aangieten met iets als weber.rep 768 en je kunt verder met de deuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die sluitpot voor je espagnolet kan je een gat voor boren en hem dan met gietmortel vast zetten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Die sluitpot voor je espagnolet kan je een gat voor boren en hem dan met gietmortel vast zetten.
Ik heb de beschrijving van deze gietmortel (Weber 768) eens gelezen, maar dat is industrieel spul! Nu zit er geen kozijn, maat wil ik er juist wel een plaatsen in de sponning waar nu de deur hangt. Het geheel komt dus een kozijndiepte naar voren. Wanneer ik een hoeklijn plaats om de deur tegen aan te laten sluiten kan ik de resterende ruimte achter de hoeklijn en tot de bestaande garagevloer, afgieten met deze mortel en daar de sluitpot in verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.