Hardheid schuurzool

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Ik heb hier een bosch GSS160 schuurmachine. Een fijn apparaat, waarvan ik in de praktijk toch vooral de delta voet gebruik.

Maar nu: ik merk dat ik bijvoorbeeld bij het opschuren van plamuurwerk geneigd ben om voornamelijk met de punt of de zijkanten te gaan schuren met extra druk omdat ik anders alsnog eindig met een bult met een kale plek er omheen.

Ik heb zelf het idee dat dit samenhangt met het feit dat de zool een vrij dikke en zachte foamlaag heeft. Of wil ik te snel met een te fijn papier? Is er hier iemand die een soortgelijke ervaring en/of advies heeft?

Zijn er bijvoorbeeld merken die onderscheid maken in hardheid van schuurzolen bij verschillende toepassingen?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Je moet in de eerste plaats je manier van werken aanpassen. De Delta is bedoeld om in hoeken te schuren, niet om met de punt oppervlaktes te doen. Zachte of harde schuurzool gaat geen verschil maken. Ofwel gebruik je de driehoekige zool in het midden, maar beter de vierkante of rechthoekige. Nooit schuren met druk en machine voldoende bewegen.
Een zachte zool is eigenlijk om rondingen te schuren.

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Dank, ik begrijp dat het niet goed gaat op deze manier.

In het onderhavige voorbeeld van overtollig plamuur schuur ik echter op de 'normale manier ' meer weg van het relatief zachte hout rondom de plamuur dan van de plamuur zelf. Wat doe ik dan verkeerd?

Druk ik dan te hard? Of te fijn papier? Of een te zachte schuurzool?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Hoe je de machine nu gebruikt is hoe een gemiddelde DHZ-er zijn schuurmachines gebruikt. Drukt te veel en gebruikt niet het gehele oppervlak. Resultaat hoge slijtage van je schuurvoet/klitteband. Een harde schuurzool is op vlakke stukken te schuren en met een zachte kan je de rondingen beter schuren. Volgens mij zijn er voor jouw machine geen harde zolen te koop. Ik geloof ook niet dat je dat nodig hebt. Zoals hierboven vermeld je moet je werkwijze aanpassen. En je bent niet de eerste die zijn zool misbruikt. Ik heb met mijn fein wel eens in 30 seconden een zooltje "gesmolten".

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Dank, ik begrijp dat het niet goed gaat op deze manier.

In het onderhavige voorbeeld van overtollig plamuur schuur ik echter op de 'normale manier ' meer weg van het relatief zachte hout rondom de plamuur dan van de plamuur zelf. Wat doe ik dan verkeerd?

Druk ik dan te hard? Of te fijn papier? Of een te zachte schuurzool?
Haal eerst eens met een beitel wat plamuur weg. Schuur dan met de hand met grof papier de boel bijna vlak en met fijner papier op de machine de laatste beetjes weg. Het werkt een stuk plezieriger als je plamuur wat langer uitgehard is.

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
88
53
Noordwijk
Hoe je de machine nu gebruikt is hoe een gemiddelde DHZ-er zijn schuurmachines gebruikt.
Ik waan mezelf best handig op sommige vlakken maar ik ben in feite niet meer dan dat ;)

Dank voor de tips, ik ga vooralsnog niet op zoek naar een hardere schuurzool maar proberen of ik op de aanbevolen wijze beter resultaat krijg.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.509
Plamuur eerst met een schuurplank of carrosserievijl nagenoeg gelijk maken. Daarna met fijner schuurpapier de krassen weghalen.

• Leuk
Waarderingen: Henkies

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.