hard maple parket; wat te gebruiken als afwerking?

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
146
109
Hoofddorp
Hoi allen,
wij zijn aan het verhuizen en in het nieuwe huis ligt beneden een hard maple visgraat parket, dat aan een onderhoudsbeurt toe is.
Het zit nu in de lak, dus dat moet er eerst afgeschuurd worden. Dit is echt een projectje om te laten doen, denk ik.

De vraag is: wat te doen qua afwerking? De 2 bedrijven die we gevraagd hebben, bieden allebei lak, hardwax of olie aan.
Ik ben wat huiverig om alleen olie te gebruiken (mogelijke verkleuring en bescherming, het parket ligt in de woonkamer
met schuifpui naar de tuin), maar de huidige lak laag ben ik ook niet kapot van (te plastic). Dat olie werd aangeraden door
een parketman die hard maple 'tropisch hardhout' noemde, hielp ook niet mee (ik vermoed dat hij misschien exotisch bedoelde)

Hardwax lijkt er mooi tussen in te vallen (betere bescherming dan olie, maar veel makkelijker te repareren dan lak),
maar ik vraag me af wat dat met de kleur van het hout doet.

Zijn daar ergens voorbeelden van te vinden?
Wat zouden jullie kiezen en waarom?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.635
2.760
Klein-Brabant, Vlaanderen
hard maple of amerikaanse esdoorn (cfr de vlag van canada) is noch exotisch noch tropisch
door die uitspraak verliest jouw parketman alle geloofwaardigheid
tenzij hij bedoelde dat het iets anders dan esdoorn is

bij enkel oliën zou ik mijn hart vasthouden
en de schuurmachine bij de hand
mi vormt olie geen slijtvaste en ondoordringbare laag
mogelijks aanvaardbaar indien je er enkel met je pantoffels op loopt + geen vlekken maakt

ik heb nu een pb met geöliede fronten van keukenschuiven
de klant verkoos olie boven lak/vernis
helaas springt die nogal kwistig met de eetwaren en vooral de sauzen om
resultaat is dat er vlekken door de olie gedrongen zijn
met een regelmaat opschuren + weer oliën is gekkenwerk
dan maar een laag laak bovenop de olie ?
🤞

• Leuk
Waarderingen: WouterE

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
98
74
Oosterbeek
Hoi allen,
wij zijn aan het verhuizen en in het nieuwe huis ligt beneden een hard maple visgraat parket, dat aan een onderhoudsbeurt toe is.
Het zit nu in de lak, dus dat moet er eerst afgeschuurd worden. Dit is echt een projectje om te laten doen, denk ik.

De vraag is: wat te doen qua afwerking? De 2 bedrijven die we gevraagd hebben, bieden allebei lak, hardwax of olie aan.
Ik ben wat huiverig om alleen olie te gebruiken (mogelijke verkleuring en bescherming, het parket ligt in de woonkamer
met schuifpui naar de tuin), maar de huidige lak laag ben ik ook niet kapot van (te plastic). Dat olie werd aangeraden door
een parketman die hard maple 'tropisch hardhout' noemde, hielp ook niet mee (ik vermoed dat hij misschien exotisch bedoelde)

Hardwax lijkt er mooi tussen in te vallen (betere bescherming dan olie, maar veel makkelijker te repareren dan lak),
maar ik vraag me af wat dat met de kleur van het hout doet.

Zijn daar ergens voorbeelden van te vinden?
Wat zouden jullie kiezen en waarom?
We hebben hier, inmiddels 25 jaar, een vloer van Afzelia liggen.
Deze is behandelt met hardwax (Auro) en in de loop van de tijd een paar keer opnieuw gedaan met vloeibare was (onderhoud) Dit voldoet uitstekend en krijgt regelmatig het behoorlijk te verduren.
Dagelijks vegen/zuigen en af en toe met een dweil met vloeren-onderhoudsmiddel van Auro (zit ook een beetje was in) behandelen en je vloer blijft prachtig....
Eventuele beschadigingen kun je makkelijk herstellen.
De eerste paar weken na het aanbrengen is het wel raadzaam om het niet extreem te belasten.
Maar wij zijn er nog steeds zeer blij mee.

• Leuk

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.341
719
Je lijkt al aardig richting hardwax te gaan, zou ik waarschijnlijk ook doen.
Mocht je toch in de olie willen, dan heb je mogelijk iets aan een recent draadje van @pompedom , al is daar getest op blank eiken ipv esdoorn.

• Leuk

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.677
931
Moordrecht
Persoonlijk nooit meer olie op de vloer, heb een enorme juridische strijd gehad met een vloerenwinkel, over beloftes en halfbakken oplossingen.. Hardwax zou wellicht nog kunnen. Ik heb nu Skylt titanium op een licht eiken vloer (eerste laag gewone skylt tegen de verkleuring die kan optreden met titanium) en ben daar echt serieus blij mee. onzichtbaar en ontzettend sterk.

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.703
2.539
Terkaple
www.woodworking.nl
Esdoorn is erg licht gekleurd hout, Met olie gaat het al gauw richting geel, met ouderwetse lak overigens ook. Ik ben niet zo'n fan van Skylt, maar gezien de kleur lijkt me dat hier een goede oplossing. Ik had lange tijd een proefplankje eiken, de helft onbehandeld en de andere in Skylt, je zag geen verschil in kleur etc. Ik heb wel een aangebroken bus Skylt en wel allerlei soorten olie, maar ik woon niet zo dicht bij je in de buurt. Altijd welkom als je een proefje wilt doen.

jaap

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
146
109
Hoofddorp
Esdoorn is erg licht gekleurd hout, Met olie gaat het al gauw richting geel, met ouderwetse lak overigens ook. Ik ben niet zo'n fan van Skylt, maar gezien de kleur lijkt me dat hier een goede oplossing. Ik had lange tijd een proefplankje eiken, de helft onbehandeld en de andere in Skylt, je zag geen verschil in kleur etc. Ik heb wel een aangebroken bus Skylt en wel allerlei soorten olie, maar ik woon niet zo dicht bij je in de buurt. Altijd welkom als je een proefje wilt doen.

jaap
Dank je, Skylt is misschien wel de beste optie, en die heb ik nog wel staan. Ik heb het laatste wel bij een vriend gebruikt, en daar werd het echt een beetje witter na een paar lagen, niet zo strak blank als ik wou.

Wat denk jij anders van hardwax?

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
204
53
Utrecht
Ik heb nog nooit meegemaakt dat skylt wit uitslaat of witter wordt.
Zou door het verkeerd mengen kunnen komen of omdat een fles te lang open staat?
Geopende flessen zijn maar beperkt houdbaar. Heb het zelfs meegemaakt dat na ong een jaar de inhoud
van de fles gewoon rot rook.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.114
1.037
Enschede
ingoogni.nl
Wat is Bruyneel parketwas?

Het werkt heel goed al meer dan 50 jaar. Kleur kan ik niets over zeggen want op bruinhart, eiken en wenge. Met enige regelmaat dweilen en eens in de twee jaar nog een keer in de was zetten of het waterverdunbare spul door het dweilwater. Parket in de was kost enig onderhoud en dan blijft het veel langer goed dan bij lakken oid. Iedere 10 jaar parket schuren, zoals menig parketboer me probeerde aan te praten, is volslagen onzin.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.