Hanglamp zelf maken; welk beslag gebruiken?

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Beste,

Ik zou graag een hanglamp willen maken van eiken fineer. Nu zou ik graag willen weten of hier kant en klare sets voor bestaan m.b.t. het ophangsysteem.

Zie de afbeelding hieronder als inspiratie.
1200x1102.jpg


Het liefst zou ik geen bak willen aan het plafond, maar zo min mogelijk ik het zicht. Dus alleen het kabeltje van de ledstrip naar de trafo in het plafond en twee staalkabels dus.

Of is zelf iets maken van 3mm staaldraad bijvoorbeeld en een kabelmantel makkelijker?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Zo'n lamp als in je voorbeeld hangt boven een rechthoekige of ovale tafel.
Als de lamp dan niet parallel hangt aan de hartlijn van de tafel dan is dat geen gezicht.
Twee ophangpunten exact in lijn aan het plafond bevestigen is onmogelijk. een afwijking van twee milimeter resulteert al in een 'scheve' lamp. Dus je moet een manier verzinnen om dat later bij te kunnen stellen. "Geen bak aan het plafond" is een mooi streven, maar dat zal niet meevallen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Bak of geen bak maakt geen verschil. Een rechte lijn in een vlak wordt bepaald door twee punten in dat vlak. Als de lamp niet recht boven de tafel hangt dan staat de tafel scheef. ;)

Als die kabels zo dicht bij elkaar zitten dan zijn de geringe stabiliteit en lage demping in zwaairichting een groter probleem. Hij begint te zwaaien bij ieder luchtstroompje, bijvoorbeeld als je de deur open doet, en wiebelt dan eindeloos door.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Het kan best wel hoor. Ik heb zelf zo'n ophanging boven mijn eettafel. In mij geval zit er een verstelmechanisme halverwege, waarmee ik de hoogte kan aanpassen. Maar verder is dit volgens mij wat je in gedachten hebt. Als je de ruimte ervoor hebt boven je plafond zou je het doosje dat nu bij mij tegen het plafond is gemonteerd ook weg moeten kunnen werken.

Het geheim is dat je het eventuele draaien van de lamp kunt compenseren door de draden wat meer of minder te torderen bij het monteren. De lengte van beide draden moet bovendien echt exact gelijk zijn. Maar ook dat is best te regelen met een kabelklemmetje.

Wat betreft het bewegen op de wind: daar heb ik totaal geen last van. De massa/traagheid van de lamp is groot genoeg om dat afdoende te dempen. Alleen als er een stevige luchtstroom is beweegt onze lamp.

Je kunt dit soort mechanismen in speciaalzaken kopen, maar vaak is het een heel stuk goedkoper om eens naar de lokale recyclingwinkel te gaan en te kijken of ze daar een lamp met het gewenste ophangsysteem hebben. Of misschien kun je ook eens op marktplaats kijken.
 

Bijlagen

  • lamp.jpg
    lamp.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 47

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
@hdv Bij jouw lamp, met dunne ronde einden en de lengte niet meer dan 5 keer de afstand tussen de draden kan ik me voorstellen dat het goed gaat ja. De foto in de eerste post suggereert andere vorm en verhouding.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.181
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou graag een hanglamp willen maken van eiken fineer.
een paar jaren geleden heb ik deze uit een massieve eiken 'balk' gemaakt
dus uit 1 stuk
achteraf gezien had ik dit ook met eiken stroken kunnen maken
fineer ?
ben nieuwsgierig naar hoe je dat allemaal met fineer maakt zonder dat er blote kopse kanten te zien zijn + het fineer uitrafelt
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Het idee van de getoonde lamp is in mijn ogen juist dat je maar twee kabeltjes ziet. Deze voeren de laagspanning (aanraakveilig!) naar de ledstrip.
Kun je niet toch een zo klein mogelijk 'plafondba(l)kje' maken waarin de trafo is verborgen?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben ook benieuwd hoe je de stroomvoorziening wilt gaan realiseren. De rail die @Wim Kluck suggereert is zowel bevestiging al stroomvoorziening. De kabels van @ZotVanHout zijn wel bevestiging, maar daar moet je geen 220V op zetten. Misschien een acculamp ophangen als je écht geen doosje aan het plafond wilt.....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Mocht je die rail nemen. Ik dacht standaard 3mtr lang( bij enkele merken ook in andere lengte verkrijgbaar) en vaak 3 phase maar ook in een phase re krijgen. Ophangsystemen kan je er zo in klikken. Ik heb dit vroeger verkocht. De laatste keer in 1991. dus mijn kennis is niet meer up to date. Ik bedoelde het ophangsysteem voor de rail. Dus waar de rail aan hangt. Dan zelf de stroom voorziening regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.