Hangkasten aan oneffen baksteen muur

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Hoi,
Ik ben een oude hooizolder aan het inrichten als hobby kamer. De muren zijn oude baksteen (oneffen). Dit is de oude buitenmuur, dus zeker 20 cm dik. Ik wil daar graag een aantal hangkastjes aanhangen van Ikea (met inhoud zullen die max 30kg per stuk zijn). In bijlage zit een Autocad tekening van de muur en de kasten die ik wil ophangen. De muur is ongeveer 7,5m breed om jullie een idee te geven.

Als ik ze gewoon een per een aan de muur bevestig gaat de ene wat naar binnen komen, de andere weer naar buiten, ... Ik wil dat ze allemaal pas hangen en evenveel uitsteken. Mijn idee was om eerst multiplex panelen van 18mm te hangen (zelfde vorm als waar kasten komen). Maar omdat dit ook niet in 1 stuk zal kunnen vraag ik me af hoe ik die dan weer mooi evenwijdig ga krijgen.

Of misschien zijn er andere ideeën? Alle info welkom.
 

Bijlagen

  • muur zolder.PNG
    muur zolder.PNG
    33,2 KB · Weergaven: 16

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Zou kunnen maar ik wil mijn baksteen muur blijven zichtbaar hebben waar geen kasten hangen. Deze is gekaleid en ziet er heel authentiek uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Ikea heeft metalen strips voor het bevestigen van keukenkastjes, die kan je gebruiken om de kastjes in lijn te monteren. Die strippen zijn 2 meter lang. Je kan ze op de muur uitvullen op de bevestigingsplaatsen van de schroeven. Voor de onderkant heb je dan per kast twee stelvoetjes.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Bedankt voor je idee, dat zou inderdaad kunnen en lijkt me bruikbaar. Enige is wel: hoe dik neem je die balken dan? Ik zou geen te grote spleet achter de kasten willen.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Ikea heeft metalen strips voor het bevestigen van keukenkastjes, die kan je gebruiken om de kastjes in lijn te monteren. Die strippen zijn 2 meter lang. Je kan ze op de muur uitvullen op de bevestigingsplaatsen van de schroeven. Voor de onderkant heb je dan per kast twee stelvoetjes.
Ok, dat lijkt me interessant. Weet je toevallig de naam hiervan? Anders zoek ik zelf wel even.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ik denk dat het van belang is hoeveel verschil er in je muur zit. Wat is het diepte verschil tussen de stenen. Heb je een lange rechte lat. Of span een touwtje tussen 2 punten en meet naar de muur wat de verschillen zijn. Is het verschil 5mm of 5cm? Pas als we dat weten kan er echt een goed en passend advies gegeven worden.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Ik denk dat het van belang is hoeveel verschil er in je muur zit. Wat is het diepte verschil tussen de stenen. Heb je een lange rechte lat. Of span een touwtje tussen 2 punten en meet naar de muur wat de verschillen zijn. Is het verschil 5mm of 5cm? Pas als we dat weten kan er echt een goed en passend advies gegeven worden.
Als ik een lange lat leg dan kom ik uit op max 15mm verschil, dus valt nog redelijk mee.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Met een balk van 44 dik en 69 hoog kan je er voor kiezen om bij de meest uitstekende stenen een stukje uit je balk te hakken.
Met 44 dik heb je ook wat vlees om je kastjes aan te hangen. Een multiplex plaat is maar 18mm dik.
Maar je zou ook meer schroeven per kastje kunnen gebruiken, dan kan je ook een dunnere balk nemen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ophanglijst zo breed mogelijk. Die uitrichten, dus her en der opvullen etc.. Kastelementen daaraan hangen - iets semi-permanents is handig, bijv. ledikanthangers.
De kastelementen heb je op strategische plekken voorzien van een inslagmoer in een hoek achterin. Boutje in die moer en middels in– en uitdraaien kast waterpas maken. Mogelijk moet je de koppen van de boutjes wat dunner maken & aangepaste sleutel gebruiken.
 

sampie

Actieve deelnemer
6 mrt 2015
38
0
Gullegem, België
Ophanglijst zo breed mogelijk. Die uitrichten, dus her en der opvullen etc.. Kastelementen daaraan hangen - iets semi-permanents is handig, bijv. ledikanthangers.
De kastelementen heb je op strategische plekken voorzien van een inslagmoer in een hoek achterin. Boutje in die moer en middels in– en uitdraaien kast waterpas maken. Mogelijk moet je de koppen van de boutjes wat dunner maken & aangepaste sleutel gebruiken.
Bedankt voor de tip. Maar wat bedoel je precies met ledikanthanger? En als ik het goed begrijp zou je dan de inslagmoeren met bouten enkel voorzien om ze mooi recht te hangen? Alle draagkracht op de rails bovenaan ieder kastelement. Als je de deurtjes opentrekt gaat de kast dan niet licht meekomen onderaan?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Dat zal ik verkeerd verwoord hebben: demontabele bedden hebben een soort haak aan het eind vaeen deel die in een gleuf op het passende andere deel gaat. Zoiets kan veel gewicht hebben.


Maar er is ook dergelijk beslag voor kastjes. En de al vermelde rail.


Wat betreft niet bevestigen op de onderste hoeken: ik heb dat toegepast en door het eigen gewicht plus de vulling is er geen beweging in te krijgen - zeker als je de diverse blokken met elkaar verbindt.
 

WR1944

Oud hout
De simpelste oplossing bij een ongelijke muur is het gebruik van klampen oftewel french cleats. De bovenste lat met de schuine rand kun je met spieën uitlijnen zodat je een rechte strook hebt. Aan de onderkant plaats je ook een lat die je niet alleen met spieën op de muur uitlijnt maar ook loodrecht onder de andere lat uitlijnt. Met het contra deel van de klamp aan elke kast hang je alles op. Indien gewenst kun je aan de onderkant de kasten tegen de lat schroeven zodat ze goed op hun plaats blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.