handzagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.189
3.634
Ik kwam vandaag weer met 2 handzagen thuis. Ik heb ze eigenlijk meegenomen voor de handvaten. Die zijn nog mooi sierlijk en lopen uit in een soort tong. Van wat ik kan lezen zijn ze van s.b & n LTD uit sheffield. In het midden staat volgens mij iets van pax met een bladerkransje er om heen. De ene zaag heeft nog zo'n tandje op de rug, dat is als ik het goed heb om een start te maken. Die is tot model schrobzaag gevijld. De andere is vermoedelijk ook zo geweest, maar die heeft iemand in het verleden afgeknipt, zodat er weer een rechte voorkant aan zat. Weet iemand iets over deze maker? En hoe oud ze zijn?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.189
3.634
Voor zo ver ik het kan zien, staat er niets op het zaagblad. Op het handvat zit zo'n rond schildje ter grote van een 20 euro cent muntje. Daar staat in het midden volgens mij pax, met inderdaad van die blaadjes zoals op jouw foto. Maar dan in een cirkel er om heen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.189
3.634
De maker blijkt Sanderson brothers & newboult uit sheffield te zijn. Na 1918. Ik vond een plaatje van zo'n zaag in betere conditie, die gaven ze op uit 1920. Weten we gelijk waarom er nog maar weinig van over is. Sanderson kaiser maakt ze tegenwoordig, met het logo van wilco's foto. Maar zonder de mooie handvaten. Ze hebben wel een kapzaagje met een vergelijkbare stijl handvat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.