Handvatten vervangen van haal-/trekmes

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Goedendag mede formleden,
Een vraag. Op de rommelmarkt heb ik een haalmes gekocht met twee klosjes als hanvat.
Nu had ik nog een stukje robunia liggen heb daar twee handvatten uit gesneden. Helaas heb ik zo geen buis liggen om ene de kant naar het mes toe in de fixeren.
Nu is de vraag of ik de handvatten kan lijmen met epoxy of dat dat niet werkt, maar dat ik ze even in de kolen van een BBQ moet liggen en de handvatten er dan op moet drukken.
Als foto's gewenst zijn voor het meedenken hoor ik het wel.
Mvg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
niet op de hete kolen leggen. Dan ben je een gedeelte hardheid kwijt en wordt die onbruikbaar.

Plakken met tweecomponentenlijm ( = epoxy),
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
niet op de hete kolen leggen. Dan ben je een gedeelte hardheid kwijt en wordt die onbruikbaar.

Plakken met tweecomponentenlijm ( = epoxy),
De arenden zijn niet gehard. Die zou je dus wel kunnen verwarmen. Bij sommige modellen haalmessen worden de handvatten ook gefixeerd door de arend er helemaal doorheen te werken en vervolgens om te buigen (het puntje dus). Dat gaat niet als de arend gehard is…
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik brand mijn vijlen en beitels ook altijd in. Heb het ooit zo geleerd en tot nu toe blijven ze goed zitten, zonder dat ze splijten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
De arenden zijn niet gehard. Die zou je dus wel kunnen verwarmen. Bij sommige modellen haalmessen worden de handvatten ook gefixeerd door de arend er helemaal doorheen te werken en vervolgens om te buigen (het puntje dus). Dat gaat niet als de arend gehard is…
Juist, arenden worden nooit gehard, maar je moet de hitte dan wel in de arenden proberen te houden. En zeker zijn dat het snijdend gedeelte , het lemmet, relatief koel blijft. Met een zuurstof - acetylene flessen voor autogeen lassen zal dat geen probleemopleveren als je ervaring hebt.

In mijn smidsevuur, op kolen , zijn er verschillende temperatuurzones, en is de heetste zone zodanig warm ( smelt en verbrandt het staal als je even niet oplet) dat er lokaal stevig opgewarmd kan worden, voordat de hitte zich teveel over het staal verspreid. Het lokaal harden en ontlaten van gereedschappen zoals beitels voor marmer of haken vanuit het smidsevuur ( op kolen) vraagt ervaring. men kan de warmte lokaal opbouwen, maar met de bovengenoemde gas combi zal het bijvoorbeeld een stuk controleerbaarder zijn.

Het op de BBQ leggen is niet bepaald een verfijnde manier om je warmte lokaal op te bouwen. Als je het lemmet regelmatig koelt, zul je de arenden al niet makkelijk op temperatuur krijgen, denk ik.

Heb je er geen ervaring mee, gebruik dan toch gewoon epoxy.

Groeten

ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik brand mijn vijlen en beitels ook altijd in. Heb het ooit zo geleerd en tot nu toe blijven ze goed zitten, zonder dat ze splijten.
Je hebt de kennis en een bruikbare warmtebron hiervoor. Je kent het hardings procesen belangrijker in dit gevel, het ontlatingsproces, ook .
Maar niet iedereen beheerst dit.


PS:
In Forge de Saint - Juéry, Auriou worden werelberoemde houtraspen gemaakt , met de hand woden de tandjes erin geponst. Ze plakken hun raspen met epoxy in de handvatten.

https://www.auriou.fr/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik weet niet of ik je helemaal kan volgen. Er veranderd toch niets aan het gereedschap? Je maakt alleen de arend even warm . Ik gebruik een gewone propaanbrander. Je kan de vijl of beitel gewoon blijven vasthouden. Als die warm worden gebruik je een veel te kleine brander. Gewoon even rood stoken, in het getrapt geboorde gat in het handvat steken en in een emmer met water afkoelen. Daarna weer in het handvat en even aankloppen. Als je met epoxy bevestigd, boor je dan een te groot gat, dat je vult met epoxy en daar steek je de arend in? Hoe houdt je de onderdelen dan op zijn plaats, tijdens het uitharden van de epoxy?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Je beschrijft het goed: met een kleine brander kun je de hitte niet lokaal houden. Ik vrees dat dit met een BBQ ook niet zal meevallen. Je hebt er een propaanbrander die voldoende energie afgeeft zodat je dat wel kan, lees ik.

Voor beitels en vijlen: zelf warm ik nooit op en gebruik ook geen epoxy. Ik maak soms ook handvatten zonder ring erop. Het is een kwetie van een juiste boring te maken. Het neerschrijven kan heel ingewikkeld zijn, het demonstreren gaat makkelijk en snel.

Indien de arend een piramidale vorm heeft is het getrapt boren een goede weg. De dunste boor boort dieper in het hout dan de lengte van de arend. Alles is net te klein, ojee hoe moet ik dit omschrijven. Door het het heft over de piramidale arend van de beitel, guts , vijl te draaien wordt dat gat conisch. Bij een beitel of guts doen we dat tot de borst ongeveer 8 mm van het hout zit. Dan stoppen we met draaien en slaan we het heft vast, dit wil zeggen tot op de borst. Die zit.

Bij en brede vijl hebben we geen piramidale arend, dan boor ik twee gaten schuin naar elkaar toe, beweeg de boor zodat het hout verwijdend wordt. Eventueel wat bijsteken met een dunne , smalle, beitel.

Een oplossing voor de topicstarter en ook gebruikt door AURIOU is inderdaad om iets te groot te boren en met Epoxy op te vullen. De lijm uit een dubbele spuit (vb Bison) is niet erg vloeibaar, het op zijn plaats houden valt mee.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Als ik gereedschap heb wat bijvoorbeeld eerst in een plastic handvat gezeten heeft, dan smeed ik de arend eerst even uit tot een zoals jij dat noemt piramide vorm. Als ik gespleten handvaten heb, zijn het altijd koud er in geslagen gereedschappen. Ik vermoed dat het laagje kool bij inbranden als een soort buffer werkt, maar of dat ook echt zo werkt weet ik niet. Als ik zo even tel kom ik tot meer dan honderd stuks gereedschap dat in het handvat gebrand is. En ze zitten allemaal vast en er zijn geen handvaten gespleten. Ik heb nog een stel beitels met kapotgeslagen of plastic handvaten die ik nog moet voorzien van nieuwe houten handvaten. Daar heb ik op marktplaats laatst nog een stel nieuwe houten nooitgedagt handvaten voor gekocht.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
20230813_082110.jpg20230813_082144.jpg20230813_170230.jpg
Bijna af. Denk dat ik ze gewoon met epoxy lijm. De handvatten zijn klein en dan leg je al snel een vinger over de ijzeren bogen. Het was zo goed als gratis en dat moet het vooral blijven. Ons benne zunig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.