Handgrepen Japanse zagen

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik heb eindelijk iets gedaan wat ik al jaren wilde doen:ik heb in 2005 een setje Japanse zagen gekregen (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712863/Compact-Saws-4-Piece-Set.htm) van Dictum. Leuke compacte zaagjes, maar wel met een lelijke kunststof handgreep. Ik heb ze vervangen door grepen van prunus (ergens bij m'n ouders uit de tuin) afgewerkt met tungolie, zie foto. De foto toont ook een originele greep. Aangezien ik nog wat mozaïk pennen had liggen (wederom Dictum) heb ik die maar in de grepen verwerkt.

groeten,
Jan Antonnr1.jpgnr3.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
mooi gemaakt en ziet er een stuk beter uit!

Kwamen de zagen makkelijk uit de kunststof handgrepen? Kun je iets meer zeggen over hoe je de zaagmes bevestigd hebt?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
dank dank. Die kunststof grepen hebben een soort snelverwissel systeem (niet echt nuttig, want hoe vaak verwissel je een zaagblad?) en dat was dus heel makkelijk. De zagen zitten in een gleufje; de grepen had ik eerst geschulpt en een uitsparing gemaakt voor het blad. Het blad zit (van origine al) in een klein ruggetje met een kleine uitsparing/nokje aan de onderkant. Het voorste pennetje valt in dit nokje zodat het geheel vast zit. Beetje lastig uitleggen; ik had een foto moeten nemen... Aangezien ik niet van plan ben de bladen te wisselen heb ik het geheel ook nog vastgelijmd.

groeten,
Jan Anton
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jan Anton,

Netjes! Iets dergelijks heb ik ook met een Lidlzaagje gedaan ook met een wisselsysteem, heb er een rug van koper om gevouwen, zodat het geheel wat stabieler te gebruiken is voor zwaluwstaarten.
Bevallen die zaagjes, ik denk er zelf aan om ook zo'n set aan te schaffen.

groet, Roeland
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
beste Roeland,
ja, de zaagjes bevallen uitstekend. Ik gebruik ze voor fijn werk, ook in harde houtsoorten als pallisander en dat gaat prima.
groeten
jan anton
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zeer mooie grepen! Heb ook al vaker naar dit setje gekeken, maar heb uiteindelijk toch een paar keer een losse zaag besteld.. Ondertussen had ik dit setje makkelijk kunnen bekostigen... :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Mooie grepen. Heb ook ooit een stuk prunus bewaard uit een tuin, omdat ik vermoedde dat dit mooi hout was. Weet opeens een bestemming ervoor :)
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ik heb ze eerst door midden gezaagd, of eigenlijk net uit het midden, zodat ik de bladen in een kant kon inlaten. De houder/rug van de bladen is ruim 3 mm dik, dus daar wilde ik wel rekening mee houden. Toen beide delen gelijmd en daarna met schaaf en schuurpapier vorm gegeven en als laatste de bladen (en de pinnetjes) erin gelijmd.

groeten,
jan anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.