Ik ben binnenkort ook weer van plan een hoop staartjes te maken dus ik ben wat aan het experimenteren geslagen om iets sneller (maar wel precies genoeg) staartjes te maken.
allereerst heb ik dit malletje zelf gemaakt met deze uitleg:
http://www.woodworkersinstitute.com/print.asp?p=1458
Ik moet zeggen... werkt erg goed (als het malletje zuiver is).
Hieronder staat de methode die ik heb gebruikt:
met dat malletje zaag je kaarsrecht je staarten. het enige wat je hoeft af te tekenen zijn de begin punten in het hout waar je begint met het zagen van je staarten en je moet uiteraard de borstlijn met een kruishout rondom aftekenen.
Om de nesten snel houtvrij te maken doe ik het volgende:
zaag met een japanse zaag midden het het hout van het nest maar niet helemaal tot aan de borstlijn. daarna pak je de figuurzaag en zaag je vanaf de zaagsnede van de staart tot aan die nieuwe zaaglijn. zo voorkom je dat je met je figuurzaag in je staarten zaagt door het doorbuigen van je zaagje.
Daarna heb je een steekklos nodig. (dit is een exact haaks balkje van ongeveer 40X40 mm waar op 1 vlak schuurpapier is gelijmd).
De zijde van de steekklos leg je exact op je borst lijn met het schuurpapier op het hout en deze klem je vast. doe nog wel een plaatje mdf of triplex tussen je werkbank en je plank zodat je niet per ongeluk in je werkbank hakt met je beitel. je steekklos moet nu zo liggen dat als je je beitel met zijn vlakke zijde tegen het haakse vlak legt van de steekklos dat deze met zijn snijrand precies in de borstlijn valt (over de hele breedte van je plank). als deze is vastgeklemd dan blijft hij ook muurvast zitten door zijn schuurpapier.
nu ga je het hout wegsteken. je begint met dunne laagjes totdat je bij de borstlijnin de buurt komt. bij het laatste laagje leg je de vlakke kant van de bijtel tegen het haakse vlak en steek je zuiver naar beneden let op!!: tot de helft van je plank dikte!!. dit doe je omdat door de vorm van je beitel er altijd het risico bestaat dat deze zich ietsje naar binnen toe snijdt en aan de onderkant van je plank alsnog door je borstlijn heen steekt (en dat is heel erg zonde).
dit doe je voor alle nesten. daarna draai je de plank om en doe je hetzelfde. hierna kan je het hout uit de hoekjes wegsteken op de manier die je zelf wil (ik doe dat met de plank in mijn werkbank geklemd). maak hierbij wel gebruik van de rechte vlakken die je hebt gemaakt.
Nu deze staarten klaar zijn kan je de plank waar je de pennen op gaat maken markeren (liefst met een mesje) door deze tegen de staarten te leggen (let op je meubelmakersdriehoek). met deze markering leg je hetzelfde zwaluwstaart malletje (kwartslag draaien) zodanig dat de zaag heel precies naast je markering zaag. De rest gaan op dezelfde manier als hierboven beschreven.
Excuses voor deze lap tekst. Ik zal binnenkort een serie plaatjes schieten ... dan is het wellicht wat makkelijker te volgen.