Hallo iedereen

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Zoals de titel zegt; hallo iedereen ;)

Ik heb al een tijdje interesse om serieus (als hobby) wat te gaan doen met houtbewerking, en kom in mijn zoektochten op Google regelmatig dit forum tegen.
Omdat ik merk dat ik een groot deel van mijn informatie hier vandaan haal, maar toch soms ook nog wel eens wat onbeantwoorde vragen heb heb ik besloten om me aan te melden.

Mijn ervaring is 0,0, maar de interesse ligt vooral bij het zelf leren om wat meubels te maken. Ik zou graag eens beginnen met een klein kastje of een tafeltje, en dit steeds verder uit willen bouwen naar een badkamermeubeltje, inloopkast of (dromen mag altijd toch?) een hele keuken.

Momenteel ben ik mezelf vooral aan het oriënteren op het vlak van machines en afzuiging; ik ben druk bezig om uit te zoeken wat ik nu precies nodig heb om eventueel zelf cycloon afzuiging te realiseren. Ik heb al een aantal topics van voor naar achter doorgelezen rondom dit onderwerp, en ben zeer blij met de informatie die gedeeld wordt, maar merk ook dat het erg moeilijk is om een knoop door te hakken wat ik nu precies nodig ga hebben voor de beoogde machines.
Hier hoop ik de komende tijd wat verduidelijking in te krijgen.

Iedereen tot dusver bedankt voor alle beschikbare informatie, hopelijk kan ik hier mettertijd ook nog eens wat aan bijdragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom chopper88. Als je inderdaad vanaf 0 begint, is het wellicht een idee om hier en daar eens een workshop te volgen: die investering haal je er meer dan dubbel uit. Dan kun je ook uitvinden wat je wel past en wat niet. Let wel: met machines gaat het (soms) sneller, maar het gaat ook sneller fout. Veel plezier hier en succes met je ontdekkingsreis;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Dank voor jullie warme welkom!

Ik heb wel wat ervaring met machines, maar dat is vooral voor bouwprojecten geweest, dit reken ik zelf niet echt mee als 'houtbewerking'. Ik ben bijv. in het bezit van een DeWalt D27107, en heb deze o.a. gebruikt voor rachelwerk, het afkorten van spanten of op maat zagen van boeiborden.
Echter merk ik na uren afstellen (heb er zelfs een nieuwe precisie blokhaak voor aangeschaft) dat de nauwkeurigheid die ik zoek er gewoon niet in zit. Zelfs na aanschaf van een nieuwe fence niet. Tevens kan er geen slee op, en is het verwerken van langere delen over de lengte in de tafelstand vrijwel niet netjes te doen. Op zich ook allemaal niet gek, het is niet het juiste gereedschap voor precies werk.
Om deze reden ben ik me aan het oriënteren in de categorie Harwi 130, Scm si 12/15 of iets vergelijkbaars als eerste serieuze stap.

Een relatief grote investering voor iemand zonder ervaring, maar voor een zaagtafel vind ik dit geen probleem. Ook als de hobby in de ijskast zou komen te staan moet ik nog vaak zat dingen zagen in/rond huis, en verwacht er een hoop plezier van te hebben.

Een cursus in de toekomst sluit ik ook niet uit, ik begrijp volledig dat ik er niet zomaar kom met de aanschaf van een paar machines :)
 

chopper88

Nieuw lid
18 mei 2021
14
6
Gelderland
Dank je, daar denk ik zeker over na. Het is voor mij vanzelfsprekend, maar wellicht had ik dat even kunnen vermelden, als hobbyist zal ik een dergelijke machine 2ehands aanschaffen. Hiermee verwacht ik ook geen echt groot verlies te lijden mocht ik na een tijdje besluiten om deze alsnog van de hand te doen.
Daarnaast maak ik ook vaak de afweging; als ik al het materiaal dat ik nodig heb koop om iets te maken, en dan het gereedschap erbij op tel vs iets laten doen of maken, dan kan ik het vaak goed voor mezelf verantwoorden.

Maar een zaag gebruik ik sowieso nog best vaak, daar maak ik me geen zorgen om. Een groter vraagstuk zal iets als een vlakbank zijn, maar daar denk ik nog helemaal niet eens over na op dit moment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.