Halfhoutverbinding op gevelbalk

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
Beste leden, ik ben al even lid van dit forum, maar nu ook een vraagje. Ik heb op dit forum ook al veel gelezen over halfhoutverbindingen en dat hier ook wel wat nadelen aan kleven qua stevigheid en inscheuren op de lip.

Nu wil ik aan onze bestaande schuur een (douglas) overkapping aanbouwen. Dit wil ik doen met 200x200 ringbalken en palen (duplo verlijmd is mijn idee). Op de gevel van de gemetselde muur wil ik een gevelbalk aanbrengen van 68x190 en hierop de ringbalken. Hoewel op de verouderde tekening ook een halfhoutverbinding op de palen zit, wil ik dit nog aanpassen, maar voor nu gaat mijn vraag over de ringbalk die op de gevelbalk bevestigd moet worden.

Hier wil ik eigenlijk wel halfhoutverbinding toepassen, omdat ik geen alternatief heb kunnen vinden op internet en zelf ook niks beters kan bedenken. Dus ik wil die 68x190 gevelbalk inkepen en hierop de 200x200 ringbalk opleggen die ook tot de helft is ingekeept.

Kan iemand mij adviseren of dit een wenselijke constructie is, of tips wat ik beter kan toepassen?

Ter verduidelijking heb ik mijn ideeën geschetst, ik hoor graag of iemand mij hierover kan adviseren. Alvast bedankt.Totaal.jpgDetail.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.453
Gaanderen
In principe verzwak je hout. Half hout dus de halve belasting mogelijk. (misschien theoretisch niet geheel juist) Als er niets bovenop komt dan maakt het weer niet uit.
Zorg dat er een 2.5 cm volle hoogte op de staander komt dan heb je veel meer aan de dikte van de balk.
Touh heeft hier het eea over gepost helaas is hij niet meer hier actief.

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
In principe verzwak je hout. Half hout dus de halve belasting mogelijk. (misschien theoretisch niet geheel juist) Als er niets bovenop komt dan maakt het weer niet uit.
Zorg dat er een 2.5 cm volle hoogte op de staander komt dan heb je veel meer aan de dikte van de balk.
Touh heeft hier het eea over gepost helaas is hij niet meer hier actief.
Bedankt. Ja zijn berichten heb ik inderdaad wel gelezen en hier was ik mee bekend. Op de ringbalken komt nog het dak, velling en EPDM waarschijnlijk.

Het alternatief wat ik nog bedacht is om tegen de muurkant ook palen te zetten en de ringbalk zo door te leggen in plaats van een gevelbalk.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
129
79
Zuid Holland
Heb je wel een goed plan om die gevelbalk vast te maken? Dat driehoekig stuk gevel moet rusten op een soort balk, is deze goed bereikbaar om je nieuwe gevelbalk aan te bevestigen? Kan deze balk de extra belasting aan? Dat stuk nieuw dak moet uiteindelijk op die twee bestaande pilaren worden gedragen.

Wat ook van belang is; hoe ligt je balken laag op deze constructie? Het lijkt mij handig om die parallel te leggen aan je nok (dat lijkt de kortste overspanning te zijn). In dat geval wordt de ligt gekleurde balk nauwelijks belast en is de belasting op die verbinding totaal niet kritisch. Dan is het ook niet nodig om hier een 200 x 200 blak te nemen.

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
Heb je wel een goed plan om die gevelbalk vast te maken? Dat driehoekig stuk gevel moet rusten op een soort balk, is deze goed bereikbaar om je nieuwe gevelbalk aan te bevestigen? Kan deze balk de extra belasting aan? Dat stuk nieuw dak moet uiteindelijk op die twee bestaande pilaren worden gedragen.

Wat ook van belang is; hoe ligt je balken laag op deze constructie? Het lijkt mij handig om die parallel te leggen aan je nok (dat lijkt de kortste overspanning te zijn). In dat geval wordt de ligt gekleurde balk nauwelijks belast en is de belasting op die verbinding totaal niet kritisch. Dan is het ook niet nodig om hier een 200 x 200 blak te nemen.
De gevelbalk wil ik met slagpluggen of keilbouten aan de muur bevestigen. Dus die gevelbalk staat helemaal los van de constructie van de schuur, alleen dat deze tegen die muur wordt bevestigd.

De balkenlaag wil ik parallel aan de lichtgekleurde ringbalken leggen op ca 50/60 cm h.o.h.

Op den duur wil ik glazen schuifwanden plaatsen onder de ringbalken, daarom wil ik de ringbalken zeker van voldoende sterkte hebben zodat verzakking zo min mogelijk plaatsvindt.

Misschien is het plaatsen van 2 extra staanders aan de schuurzijde dan wel wenselijk zodat ik ook een ringbalk kan doorliggen langs de schuurzijde. Of niet?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
129
79
Zuid Holland
Op het plaatje wat je geschets hebt staat die driehoekige gevel waar de gevelbalk aan vast komt niet op de grond, maar slechts op 2 pilaren aan de uiterste hoeken. Die gemetselde gevel blijft daar niet vanzelf tussen hangen, maar er moet een dragende balk in/onder zitten. Als je niet zeker bent van de bestaande constructie dan is het plaatsen van 2 extra standers langs de bestaande constructie de veiligste oplossingen. Dan kun je de nieuwe constructie ontwerpen en bouwen op een manier dat deze volledig zelf dragend is en niet afhankelijk is van externe onbekende factoren.

Voor de halfhout verbinding is het ook fijn als er een pilaar direct onder de verbinding staat in plaats van dat deze "in de lucht zweeft". De gevelbalk dan ook uitvoeren in 200 x 200 zodat de constructie symmetrisch is.

Trouwens, waarom niet het zadel dak doortrekken? Is wat meer werk maar het resultaat zou wel fraai zijn.

Hou je ook rekening met stabiliteit van de constructie? Met alleen vierkanten is het geheel wat vatbaar voor vervorming door horizontale krachten. Een paar schorren lossen dit op, of als alternatief een wandje uit plaat materiaal.

Bijlagen

• 1723197710707.png
    1723197710707.png
    525,4 KB · Weergaven: 14

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
Het alternatief wat ik nog bedacht is om tegen de muurkant ook palen te zetten en de ringbalk zo door te leggen in plaats van een gevelbalk.
Zoals hierboven ook al gevraagd; Hoe is dat metselwerk van die gemetselde kolom naar de muur rechts ondersteund. Ligt daar een stalen balk
Maar ook is de vraag in welke richting je de balkenlaag voor het dak gaat leggen, wanneer dat in de breedterichting van de schuur is heb je die hele balk tegen de muur niet nodig.

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
Op het plaatje wat je geschets hebt staat die driehoekige gevel waar de gevelbalk aan vast komt niet op de grond, maar slechts op 2 pilaren aan de uiterste hoeken. Die gemetselde gevel blijft daar niet vanzelf tussen hangen, maar er moet een dragende balk in/onder zitten. Als je niet zeker bent van de bestaande constructie dan is het plaatsen van 2 extra standers langs de bestaande constructie de veiligste oplossingen. Dan kun je de nieuwe constructie ontwerpen en bouwen op een manier dat deze volledig zelf dragend is en niet afhankelijk is van externe onbekende factoren.

Voor de halfhout verbinding is het ook fijn als er een pilaar direct onder de verbinding staat in plaats van dat deze "in de lucht zweeft". De gevelbalk dan ook uitvoeren in 200 x 200 zodat de constructie symmetrisch is.

Trouwens, waarom niet het zadel dak doortrekken? Is wat meer werk maar het resultaat zou wel fraai zijn.

Hou je ook rekening met stabiliteit van de constructie? Met alleen vierkanten is het geheel wat vatbaar voor vervorming door horizontale krachten. Een paar schorren lossen dit op, of als alternatief een wandje uit plaat materiaal.

De driehoekige gevel dat is al de bestaande situatie. Tussen de pilaar links en de muur rechts ligt een stalen balk. Mijn inziens doet dit er toch niet toe hoe dit is gerealiseerd? Ik wil aan de gevel dus een nieuwe balk maken (met slagpluggen/keilbouten) waarop de rest van het dak weer wordt doorgebouwd naar de overkapping. Dus hoe de balk ook geplaatst wordt, die gevel blijft wel hangen. Door het toevoegen van 2 extra staanders is sowieso het probleem verholpen inderdaad, maar het eerste idee was om deze niet te plaatsen omdat dat voor het gevoel wat strakker zou lijken.

Het zadeldak doortrekken heb ik overwogen, maar dat gaat ten koste van de zon in de tuin, en daar is het ons juist om te doen, dus dat hebben we besloten niet te doen. Ook zit daar een ander prijskaartje aan.

Het idee is inderdaad om schoren toe te passen en aan de achterzijde een vaste wand te plaatsen. Ik had in mijn eerste tekening zo min mogelijk details gezet om niet te ver van mijn vraag af te wijken, maar hier nog wat afbeeldingen hoe ik het in gedachten heb. Hierop zie je ook hoe ik het met de gevelbalk en de balklaag in gedachten had.

Bovenaanzicht
Bovenaanzicht.jpg

Ringbalken tegen gevelbalk met balklaag, vaste wand en schoren
Compleet.jpg

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
Zoals hierboven ook al gevraagd; Hoe is dat metselwerk van die gemetselde kolom naar de muur rechts ondersteund. Ligt daar een stalen balk
Maar ook is de vraag in welke richting je de balkenlaag voor het dak gaat leggen, wanneer dat in de breedterichting van de schuur is heb je die hele balk tegen de muur niet nodig.
Bedankt voor het meedenken, zie mijn vorige post. Hierin heb ik de reactie verwerkt :)

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
Die stalen balk gaat je dak meedragen, die belasting is niet zo groot dus dat zal op zich geen probleem zijn.
Neem aan dat je in dat schuurtje een vliering hebt, rust dat ook op die stalen balk ? Zo ja dan zou ik toch even een constructeur laten kijken

Mathijsv1988

Nieuw lid
17 sep 2018
10
1
Die stalen balk gaat je dak meedragen, die belasting is niet zo groot dus dat zal op zich geen probleem zijn.
Neem aan dat je in dat schuurtje een vliering hebt, rust dat ook op die stalen balk ? Zo ja dan zou ik toch even een constructeur laten kijken
Ja dat klopt, ik begrijp wat je bedoeld. Veiligste manier is dus wel om een vrijdragende constructie te maken

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.