halfhoutsverbinging douglas

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hallo,
Ik ben een set tuinbanken aan het maken, waarvan de dragende constructie voor zitting en rug uit twee Douglas balken bestaan die in een hoek van 70 graden met een halfhoutsverbinding aan elkaar komen (zie afbeelding, de constructie van schuin onder gezien). poot los.jpg Het gaat om balken van 200 x 200 mm, dus de pen/ wang zijn telkens 100 mm
Ik ga de verbinding verlijmen, maar wil er toch nog iets van een verbinder in hebben om de boel bij elkaar te houden. In eerste instantie dacht ik een 4 tal dikke vlonderschroeven (5 x 80mm) maar een bevriende collega raadde dit af omdat het niet sterk genoeg zou zijn (het Douglas vertoont wat schuren en is duidelijk nog aan het drogen dus er zal nog wel wat werking in gaan zitten).

Omdat ik de verbinding onzichtbaar wil houden (dus wat er in gaat afwerken met een proppenboor) heb ik in feite maar 14 mm diameter om mee te werken (mijn proppenboor van 16mm maakt proppen die in een gat van 14, misschien net 15 mm passen). Ik zat te denken aan een verbinding met 8 mm draadeinden (2 per halfhoutsverbinding) maar het probleem is dat daar enkel moeren opppassen die je met een sleutel/ dopje 13 aan kan draaien, en dat past niet in het gat van 14...

Een oplossing zou zijn om uit te wijken naar draadeinden van 6 mm, volgens mij kan het dan allemaal net maar ik vraag me af of dat sterk genoeg is, 2 x 6 mm draadeind per verbinding, mede omdat ik ervan uitga dat ik RVS zal moeten gebruiken, wat natuurlijk al wat zwakker is dan staal..

Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • poot los.jpg
    poot los.jpg
    13,3 KB · Weergaven: 291

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hmm.. misschien al deels opgelost.. m´n ronde gatenboor omgebouwd zodat ik er proppen van 23 mm mee kan maken, dus daarmee iig meer plek.. alleen geen plek voor steeksleutel, dus moeren zouden alleen met dopsleutel aangedraaid kunnen worden, dat betekend dat het draadeind niet erg voor door de schroef heen zou kunnen steken..

Ben sowieso benieuwd of iemand van jullie nog ideeen heeft over een dergelijke verbinding.. zouden bijv. 4 schroeven toch ook prima zijn.. zijn 2 stukken draadeind 8mm rvs sterk genoeg om de boel bij elkaar te houden, ook als het draadeind maar een heel klein stukje voorbij de moer steekt..
 
Laatst bewerkt:

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Als je toch met proppen gaat werken waarom maak je dan niet een houten pen door en door? Misschien iets verschoven geboord zodat de verbinding zich vast trekt? Dat zou de boel goed bij elkaar moeten houden.

En er bestaan doppen met een gat aan de achterkant speciaal voor draadeind! Daar past een eindeloos lange draadeind doorheen!

Groet,
CC
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hi CC, dank voor je reactie!

ik zat idd ook over pennen te denken maar denk dat dat met een half hout verbinding toch niet goed gaat.. bij pen-gat zit de boel natuurlijk al opgesloten, maar dacht dat bij half houts zo'n doorlopende pen niet alle krachten/ verbindingen vast houdt. De verbinding kan dan niet achterwaarts uit elkaar maar nog steeds wel zijwaarts van elkaar, daar doet een pen denk ik niet veel tegen (dan zou ik em uit moeten laten steken en langs de buitenkant weer met een borgpen vast moeten zetten, maar daar is het het ontwerp niet naar..)

En ik ben bang dat ik dat van die doppen niet helemaal begrijp, hoe werkt dat anders dan een moer? Daar kan ook draadeind eindeloos doorheen.. of bedoel je een dop om het draadeind mee door het hout te draaien..? Ik krijg het er wel makkelijk door gehamerd, alleen het vastzetten is dus nog een puntje..
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Vraag me nu af, zouden twee houtdraadbouten / fretbouten van 8 x 120 ofzo stevig genoeg zijn..? of zelfs flenskopschroeven van 8 x 120 oid.. staat aangegeven dat die iig net zo goed moeten zijn als een houtdraadbout, en dan kom ik ook uit met een veel kleinere diameter houtprop (geen plek voor dopsleutel nodig)
Benieuwd of iemand nog tips heeft
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik zou afstappen van dat gedoe met halfhoutverbindingen, hier is een pen en gat verbinding een veel betere oplossing. Een gesloten gat en de pen aan de onderzijde verminderd zorgt voor een stevige verbinding. Heb je ook geen extra bevestigingsmiddelen meer nodig.
Enkel de verbinding(en) lijmen met een D4 en klaar.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ik heb helaas de halfhoutsverbindingen al gemaakt, dus daar kan ik niet meer van af..In de toekomst pen gat ga ik zeker doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.