Halfhouts verbinding

FlatBread

Nieuw lid
28 sep 2021
3
1
NL
Voor mijn schuur ben ik nog op zoek naar een stevige verbinding van de ringbalken (75x175) aan de palen. In de hoeken leg ik de balken in een halfhouts verbinding op de (ingekeepte) paal, maar wat is de beste oplossing voor de tussenpalen? Het zijn vier palen van 12x12cm op een rij, 3 meter HOH uit elkaar. De ringbalken zijn (nog) 4 meter lang. Kan ik ze gewoon op respectievelijk 3,06 en 3 meter zagen en de kopse kanten tegen elkaar leggen? Of kan ik ook hier beter een halfhouts verbinding maken. Hoe groot maak ik in dat geval de overlap van de houtverbinding en hoe leg ik ze op de palen? Met de overlap zo groot mogelijk en de paal in het midden ligt de balk met de bovenste 'lip' niet direct op de paal, maar alleen op de 'lip' van de andere balk, is dat nadelig voor de stijfte van de ringbalk i.v.m. de 3 meter overspanning? Of kan ik er beter voor zorgen dat beide balken nog een paar cm op de paal rusten en daartussen een kleine overlappende halfhouts verbinding?

Uit verschillende posts hier op het forum begrijp ik dat beide balken op de paal moeten liggen voor voldoende draagkracht. Van andere bronnen hoorde ik weer dat een langere houtverbinding steviger kan zijn.

Bijgevoegd een tekening van twee opties, welke is het stevigst?

Alvast bedankt voor de tips!
 

Bijlagen

  • ringbalkverbinding.pdf
    79,7 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Slakkie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het zijn vier palen van 12x12cm op een rij, 3 meter HOH uit elkaar. De ringbalken zijn (nog) 4 meter lang.
je gaat dus 1/4de van de ringbalken gewoon als resthout hebben ?
Uit verschillende posts hier op het forum begrijp ik dat beide balken op de paal moeten liggen voor voldoende draagkracht. Van andere bronnen hoorde ik weer dat een langere houtverbinding steviger kan zijn.
Bijgevoegd een tekening van twee opties, welke is het stevigst?
ik heb jouw tekening bekeken
wat de cirkels voorstellen kan ik me niet echt inbeelden
volgens mij is er een 3de mogelijkheid
ipv van in horizontaal aanzicht een halfhoutverbinding kan je er een in vertikaal aanzicht maken
daarbij steunen beide ringbalken - weliswaar tot de helft van hun breedte teruggebracht - op de palen
nadien kan je ze met een horizontale pen aan mekaar verbinden
1632861979242.png
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
@ TS:
Zou je schermafbeeldingen kunnen maken van je bijlage zodat niet alle 28.521 potentiële collega's het allemaal apart hoeven te downloaden om te kunnen lezen? Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ TS:
Zou je schermafbeeldingen kunnen maken van je bijlage zodat niet alle 28.521 potentiële collega's het allemaal apart hoeven te downloaden om te kunnen lezen? Alvast bedankt!
terechte opmerking
een pdf geeft soms meer details dan je op een schermpje van ww kwijt raakt, maar hier was dat niet nodig
om te vermijden dat alle lezers die lange weg moeten maken, heb ik de pdf uitgeknipt + in #2 geplakt
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en The Boktor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ons oud lid Touh heeft hier veel over gepost en die was niet voor halfhout verbindingen op de hoeken. Hij gaf mij het advies om een soort zwaluwstaart te maken en die te laten beginnen op 3 cm. dus beide kanten van de balk liggen met 3 cm en de volle hoogte van de balk op de hoekpaal. Ik kwam met een lengte van 4 mtr uit en heb dus geen lassen hoeven te maken. Zal wel een foto posten van de verbinding.
 

FlatBread

Nieuw lid
28 sep 2021
3
1
NL
je gaat dus 1/4de van de ringbalken gewoon als resthout hebben ?

ik heb jouw tekening bekeken
wat de cirkels voorstellen kan ik me niet echt inbeelden
volgens mij is er een 3de mogelijkheid
ipv van in horizontaal aanzicht een halfhoutverbinding kan je er een in vertikaal aanzicht maken
daarbij steunen beide ringbalken - weliswaar tot de helft van hun breedte teruggebracht - op de palen
nadien kan je ze met een horizontale pen aan mekaar verbinden
Bekijk bijlage 108314
Bedankt voor de reactie en het invoegen van de tekening! Dat zal ik de volgende keer ook proberen.

Met 3 m HOH heb je voor de rechter optie niet genoeg aan een balk van 3 meter, en de volgende maat was nu eenmaal 4 meter. Verder had ik ook van een oud timmerman het advies gekregen de overlap in de houtverbinding groot te maken, maar dan ligt een van de balken niet direct op de paal. In de rechter optie steekt het paarse deel van de linker balk dan uit over de paal en rust de rode rechter balk dan niet op de paal, maar alleen op de paarse balk (de helft van de rode balk die op de paarse balk ligt, steekt dan ook rechts van de paal nog uit, en ligt dus indirect wel op de paal). Alleen lijkt me dat niet wenselijk voor de draagkracht, hij keek vooral naar de verbinding tussen de balken. Om alle opties open te houden beter wat te veel hout dan te weinig. De rest stukken worden overigens nog elders gebruikt, waar de lengte niet echt uitmaakt. Dus met met dat resthout valt het wel mee.

De derde optie die je noemt, heb ik ook wel aan gedacht, maar dan krijg je wel weer hele smalle lippen in de verbinding (balk is 75 mm dik).

De cirkels zijn de koppen van tellerkopschroeven die dwars door de balken gaan in het stuk van de paal er achter (de palen zijn ingekeept). Bij de halfhouts verbinding zit er nog een tellerkopschroef van boven door de twee balken de paal in.

Ik neig zelf naar de linker optie, gewoon de kopse kanten tegen elkaar. Dat is ook wat de (meeste) tuincentra doen/adviseren. De oude timmerman die ik sprak was juist lyrisch over die halfhouts verbinding, maar misschien wel alleen omdat het vroeger altijd zo gedaan werd. Vandaar dat ik op zoek ben naar voor- en/of tegenstanders hiervan met goede argumenten waarom juist wel/niet. Ik wil gewoon een goede degelijke en stevige constructie. Wat dat betreft heb ik ook wel interesse in die zwaluwstaart verbinding, hoewel ik op dit moment in de hoeken wel neig naar een horizontale halfhouts verbinding. Hoewel ik vrees dat dat wel een hoop extra werk is. Ik zal ook eens zoeken wat Touh hierover geschreven heeft.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De woodpecker heeft wat andere methode om de horizontale palen aan elkaar te verbinden, kijk onderstaande eens.


Is dit wellicht ook wat Tuoh bedoelde?
 
  • Leuk
Waarderingen: FlatBread

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Een schuine lip verbinding en die wil je het liefste op ongeveer 1/5 van de overspanning hebben en dus niet boven op de staander. Dan maak je constructief de sterksteverbinding.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dit staat er in het boek Timber Frame construction. Wellicht heb je er wat aan.
 

Bijlagen

  • 1BA92D96-FE27-4070-AE44-3C6F2EB8CC25.jpeg
    1BA92D96-FE27-4070-AE44-3C6F2EB8CC25.jpeg
    101,3 KB · Weergaven: 38
  • 4330C8BA-07FC-48A9-845A-A014AC3C7916.jpeg
    4330C8BA-07FC-48A9-845A-A014AC3C7916.jpeg
    86,8 KB · Weergaven: 40
  • 1622B45E-E4E4-48DA-A3FD-B0E4C3D1DCBC.jpeg
    1622B45E-E4E4-48DA-A3FD-B0E4C3D1DCBC.jpeg
    83,8 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: FlatBread

FlatBread

Nieuw lid
28 sep 2021
3
1
NL
Een schuine lip verbinding en die wil je het liefste op ongeveer 1/5 van de overspanning hebben en dus niet boven op de staander. Dan maak je constructief de sterksteverbinding.
Jeetje wat een hoop reacties! Bedankt. De schuine las had ik ook wel van gehoord, maar toen was ik er nog niet zo mee bezig en zat mijn gedachten nog op de simpelste methode, gewoon tegen elkaar aan leggen, iedere balk tot het midden van de paal. De cirkels in de tekening is de positie van de schroeven, ik heb ze nu maar weggelaten omdat het kennelijk meer vragen oproept dan duidelijkheid geeft. Het leek me wel handig de posities erbij te tekenen, omdat je in bepaalde opties maar weinig ruimte hebt voor de schroeven en je ook niet te dicht op de kanten wilt schroeven i.v.m. het splijten van het hout.

Met de las op 1/5 bedoel je het midden van de las? Ik heb inmiddels begrepen dat de lengte van de las 2,5 x de hoogte van de balk zou moeten zijn. In mijn geval is de hoogte 175 mm, dus de lengte wordt dan zo'n 44 cm. In dat geval loopt de de onderste lip dus 82 cm door buiten de paal en begint de bovenste lip op 38 cm. In mijn geval met vier palen om de drie meter, heb ik dan wel twee lassen nodig. Maak ik dan twee balken van 382 cm die ik beiden op twee palen laat rusten en richting elkaar uitsteken met daar tussen een balk van 224 cm die op beide lippen van de andere twee balken ligt? Deze middelste balk rust dan nergens op een paal, alleen op de twee andere balken bij de verbindingen.

Het blijft toch een gek idee dat het steviger is de las niet boven een paal te maken. In het filmpje van Woodpecker zitten ze ook boven de palen. Ik duik er nog eens in, en kijk of ik dit kan gebruiken, zeker als dit de sterkste verbinding is.

Schermopname (50).png
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wellicht heeft dat te maken met het plaatsen van de ''pegs", als de verbinding op de palen zit kan je er moeilijker bij. Maar werkelijk geen idee, en in mijn 2e foto zit de verbinding gedeeltelijk boven de paal, dus wellicht is het wel al naar gelang het uitkomt.

Zie onderstaand filmpje, ziet er heel makkelijk uit als hij het doet :)

 
  • Leuk
Waarderingen: FlatBread

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik ben ook bezig met een bouwwerk en heb gekozen om de schuinelipverbinding te laten beginnen boven de schoor. Schoren heb je nodig voor de onderlinge stevigheid en haaksheid. Alternatief voor schoren is een bekleding met platen.
1633025013140.png
(Even snel ingetekend, schoor heeft in werkelijkheid een hoek van 45gr tov van ligger en staander.)
 
  • Leuk
Waarderingen: FlatBread

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.