haaksheid kasten

KrisC

Nieuw lid
22 nov 2014
11
1
Beste woodworkers,

Even de volgende vraag: ik ben bezig een grote kledingkast te maken, bestaande uit 4 units (zie tekening). De zijwanden van elke unit zou perfect moeten aansluiten tegen de volgende. In een ideale wereld, als je elke unit perfect haaks zou kunnen maken , zou dit kloppen, maar de realiteit is helaas anders ...
De kast heeft een achterwand, die tegen een muur aan komt. De achterwand is 6mm plaatmateriaal, op maat gezaagd in de houtzagerij, dus wel haaks.
Als een unit eenmaal tegen de muur staat, kan je de achterwand dus niet meer vanaf de achterkant op de unit vastzetten.
Bijkomend probleempje: ik kan de kast niet eerst liggend op de grond bouwen, vanwege de beperkte plafondhoogte. De units moeten dus staand in elkaar gezet worden.

Hoe kan ik best de units perfect op elkaar laten aansluiten?

Zelf dacht ik nu eerst de hele achterwand aan de muur te schroeven, dan de units er tegenaan plaatsen en dan de units met metalen hoekijzers bevestigen aan de achterplaat. Nadeel is dat je dan de hoekijzers gaat zien. Weten jullie een betere oplossing?

Alvast hartelijk bedankt voor de input!
Kris
 

Bijlagen

  • kast.jpg
    kast.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 22

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Als je het even met 2 doet, zet je eerst de unit in elkaar en dan de achterwand ertegen. Wel haaks en waterpas werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik veronderstel dat je 4 achterwanden hebt, evenals 4 corpussen
je kan dus elk corpus apart in mekaar steken, waarbij je de achterwand ineens plaatst
dan het corpus draaien & op zijn plaats schuiven
komen de corpussen op een sokkel ?
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

KrisC

Nieuw lid
22 nov 2014
11
1
ik veronderstel dat je 4 achterwanden hebt, evenals 4 corpussen
je kan dus elk corpus apart in mekaar steken, waarbij je de achterwand ineens plaatst
dan het corpus draaien & op zijn plaats schuiven
komen de corpussen op een sokkel ?
ja inderdaad 4 achterwanden en 4 corpussen.
en ja, alles komt op in totaal 24 verstelbare voetjes (6 per unit)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
dan moet het toch lukken om de corpussen 1 voor 1 in mekaar te zetten & tegelijk de achterwand te plaatsen
komt die er op, valt die in een uitsparing (sponning), of komt die in een gleuf ?
6 voetjes per corpus ? da's een luxe, want meestal zijn het er maar 4
kan je vanaf de voorzijde nog aan de achterste voetjes om die na plaatsing van het corpus te verstellen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

KrisC

Nieuw lid
22 nov 2014
11
1
dan moet het toch lukken om de corpussen 1 voor 1 in mekaar te zetten & tegelijk de achterwand te plaatsen
komt die er op, valt die in een uitsparing (sponning), of komt die in een gleuf ?
6 voetjes per corpus ? da's een luxe, want meestal zijn het er maar 4
kan je vanaf de voorzijde nog aan de achterste voetjes om die na plaatsing van het corpus te verstellen ?
De achterwanden komen erop. Wellicht had ik achteraf gezien in het ontwerp beter een sponning voorzien...
Eigenlijk zou het wel moeten lukken, alleen ben ik bang dat de zijwanden van de units niet perfect op elkaar gaan aansluiten als ik eerst de achterwanden erop monteer.
Ik ga het gewoon proberen !

De voetjes vormen geen probleem, daar kom ik makkelijk bij. ik koos er 6 per unit aangezien de breedte van 1 unit bijna 90 cm is. Ik wilde doorbuiging vermijden.
 

KrisC

Nieuw lid
22 nov 2014
11
1
ofwel zet je reeds 3 corpussen aan mekaar vooraleer je ze draait om tegen de wand te schuiven
ik vermoed dat de 4 corpussen de volledige breedte van de wand innemen
goed idee maar 3 units zijn in totaal bijna 3 meter. wordt lastig om ze samen om te draaien....

ik ga gewoon proberen ze zo haaks mogelijk te krijgen !
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.202
566
De voetjes vormen geen probleem, daar kom ik makkelijk bij. ik koos er 6 per unit aangezien de breedte van 1 unit bijna 90 cm is. Ik wilde doorbuiging vermijden.
En dat doorbuigen gaat niet op voor alle niet ondersteunde legplanken in je ontwerp? o_O:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ideetje: maak sleufjes in de achterwand en zet de achterwand met achterwandschroeven vast. Daarna draai je de kasten op hun plek. Op die manier krijg je een stevige bevestiging, maar kun je de kasten toch nog strak tegen elkaar trekken met verbindingsboutjes om de kieren tussen de kasten dicht te trekken, nadat ze op hun plek staan. Daarvoor gebruik je gewoon een gaatje voor de plankendragers. Mocht je de verticale ruimte hebben, dan raad ik aan om een gladde plaat van een paar mm dik onder de laatste kast te leggen. Op die manier kun je die kast "recht" in het gat schuiven (draaien zal immers vast niet meer gaan qua ruimte) en hoef je niet bang te zijn dat je pootjes afbreken. Daarna kun je de plaat onder de kast uittrekken. Zelf heb ik de grote luxe om daarvoor een plaat UHMWPE van 3 mm dik te hebben. Dat spul is beresterk en superglad. Maar helaas ook wel een beetje prijzig. Volgens mij moet het ook gewoon met een plaatje multiplex kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Kan je de kast eerst een halve meter vanaf de muur rechtop zetten, zodat je er net achterlangs kunt om de achterwand te plaatsen, en dan de kast op z'n plaats te schuiven? Dan hoef je maar een klein stukje te verschuiven. Of is de kast daar te zwaar voor en/of komt hij over de hele breedte van de ruimte?

Er zijn anders ook redelijk onzichtbare bevestigingsmethoden, denk aan de hoekverbinders zoals IKEA ze gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
goed idee maar 3 units zijn in totaal bijna 3 meter. wordt lastig om ze samen om te draaien...
daartoe heb ik verhuisplaatjes op 4 wielen gemaakt
de stelpoten draai ik tot boven de plaathoogte
plaatjes er onder schuiven
poten weer laten zakken
corpussen steunen dan volledig op de plaatjes
ff duwen & goed plaatsen
stelpoten omhoog draaien
plaatjes er van onder trekken
klaar is kees !
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

KrisC

Nieuw lid
22 nov 2014
11
1
daartoe heb ik verhuisplaatjes op 4 wielen gemaakt
de stelpoten draai ik tot boven de plaathoogte
plaatjes er onder schuiven
poten weer laten zakken
corpussen steunen dan volledig op de plaatjes
ff duwen & goed plaatsen
stelpoten omhoog draaien
plaatjes er van onder trekken
klaar is kees !
goed idee!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
ipv met de stelpootjes te spelen heb ik ook opblaasbare zakjes gebruikt
die legde ik op de verhuisplaten
de mij bekende zijn 'winbag'
opletten met klonen
bij een welbekende winkelketen had ik er ook gekocht
een koopje !
bleken ze geen draagkracht te hebben 😢😭🥵
hierbij een van de verkopers
 
  • Leuk
Waarderingen: KrisC

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
opletten met klonen
bij een welbekende winkelketen had ik er ook gekocht
een koopje !
bleken ze geen draagkracht te hebben 😢😭🥵
gclid=EAIaIQobChMIjM_aq_W87gIVF853Ch1gywKLEAYYASABEgIVofD_BwE[/URL]


Mag ik je vragen met welk merk klonen je niet tevreden was?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Haha.. moest ff googlen wat verhuisplaten zijn. Hondjes dus
voor zover mijn kennis reikt, is hubo een nl keten die de noord-zuid-nederland-grens overgestoken is
hier noemen zij zo'n ding 'verhuisplaat'
duidelijke benaming
taalkundig makkelijker verstaanbaar dan 'hondje'
Mag ik je vragen met welk merk klonen je niet tevreden was?
uiteraard mag je dat vragen
als ik me niet vergis, dan kwamen die van hubo
op zich mag ik er geen kritiek op geven
er staat duidelijk op dat ze weinig (of zelfs geen) draagkracht hebben
maar dat verwacht je niet direct
koop je een montagekussen, dan denk je ook dat ze gewicht kunnen dragen
heb ze 1 x gebruikt om te tillen, en het ventiel schoot er af
winbag is een officieel merk
klik je op de url in #14 door, dan zie je dat ze een draagkracht van 125 kg / stuk propageren
alles heeft zijn prijs
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Hondjes worden in Nederland ook wel meubelrollers genoemd, maar je kan er ook best wel vaten bier mee verplaatsen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.