Haaks frezen

paralizer

Nieuw lid
24 jan 2015
4
0
Beste forumleden,

Inmiddels ben ik al bijna een jaar bezig een te bedenken hoe ik het volgende aan kan pakken:

Wij gaan de trap een beurt geven en één van de plannen is om de onderzijde van iedere trede te voorzien van led-strips, in een aluminium profiel.
Nu wens ik voor de profielen een sleuf in de onderzijde van iedere traptrede te frezen, van zon 12mm breed, bij 10 mm diep, over de gehele breedte van iedere trede.
Hier doet zich het probleem voor. De onderzijde van de treden, zijn van de voorkant van de trede tot het stootboord slechts 40 mm. De sleuf moet hier ongeveer op het midden komen.
Door de beperkte hoogte tussen onderkant van een traptrede en de bovenkant van de onderliggende trede (zon 18 cm), in combinatie met de zojuist genoemde beperkte ruimte van 4 cm, vormt zich een voor reguliere frees machines onbereikbare hoek.:confused:

Ik ben in het bezit van een bovenfrees, welke een te groot plateau aan de onderkant heeft om de minder dan 20 mm uit de kant te frezen sleuf te frezen (nog afgezien van de afmetingen en hoogte van de body van de machine).
Tevens ben ik in het bezit van een multitool waarmee ik heb geprobeerd de sleuf uit te 'zagen'. Echter blijkt het resultaat ook hier moeilijk haalbaar zonder grove, later weer te moeten herstellen, schade achter te laten door het uitbreken van de zaagsneden. Daarnaast word het moeilijk over de gehele breedte van iedere trede, een geheel rechte sleuf uit te zagen. De profielen (aluminium) zullen immers niet passen als de sleuf niet geheel recht is.

Nu ben ik opzoek naar een mogelijkheid de sleuf, liefst ondersteund door enige geleiding, uit te frezen. Ideaal ben ik dus opzoek naar een soort haakse kantenfrees of iets dergelijks. Iets wat, tot mijn verbazing, nergens te vinden is.:confused:
Uiteraard sta ik open voor andere oplossingen!:D

Echter is het wel een vereiste dat de aluminium profielen op de omschreven wijze in de treden komen. Andere oplossingen omtrent de plaats of bevestiging van de profielen of strips heb ik al zat gehad, maar zijn niet hetgeen dat ik zoek.:p

Wie o wie kan mij uit deze hersenkraker helpen? Menig meubelmaker, timmerman, bouwmarkt, speciaalzaak etc is u te vergeefs voor geweest!:(

Mvg Maarten
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Dat je dit nog machinaal voor elkaar gaat krijgen in reeds gemonteerde tredes, kun je wel vergeten, vrees ik.
De beste truc die ik voor je kan verzinnen is, dat je de traptreden op de genoemde plaats aan de onderzijde opdikt met een latje van pakweg 15mmdik en zo'n 40mm breed, en dat je in die latjes de groeven freest waar je de ledstrips in monteert - uiteraard voordat je ze bevestigt.
Een soortgelijke truc zou je trouwens ook aan de voorzijde van de traptrede kunnen toepassen.
Heb ik je op een idee gebracht, of had je deze suggestie al gekregen en verworpen?

In ieder geval: succes met je hersenkraker!
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
boorstandaard/booropstelling maken met een lange boor van 39 of 40 mm breed en dan later de gaten afsteken met een beitel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Kijk eens bij schaduwvoegfrees. Er zijn ook freesmachines die tochtstrip in kunnen frezen. Tendotools is vroeger bij mij in de winkel geweest en heeft dit in een folder laten zien. Iets in de geest van vertex of zoiets. Gewoon even googlen. Zal evengoed niet makkelijk worden. Zoals hierboven al een keer vermeld is een schijffrees zou het ook kunnen doen.
 

paralizer

Nieuw lid
24 jan 2015
4
0
Beste Paulo1997 en Nerflander,

Beide bedankt voor uw spoedige reactie!

Met betrekking tot het gebruik van een sponningfrees icm met een op de neus geplaatste bovenfrees. Dit is tot nu toe het idee wat het dichts in de buurt van een oplossing komt. Het idee was eerder al om hier een rasp voor te gebruiken (http://www.ebay.com/itm/BZ23470-2-B...2-x3-4-Adapter-Included-1-4-Dia-/221513621785), echter kan tot noch toe niemand vertellen hoe snel de raspjes slijten (totaal 13 trede) en zijn deze naar verhouding vrij duur.
Een sponningfrees zou een optie kunnen zijn maar werd mij eerder door een timmerman afgeraden ivm het mogelijke 'hakken' van de frees op het hout ivm te grote overbrugging in freesdiepte. Daarnaast was het mij tot nu toe nog niet gelukt een betaalbare (max 60,-) frees te vinden, waarbij de freesdiepte verder kwam dan 0,8 mm (en onder de E 60,-). Voor beide zou deze set dus een uitstekende oplossing kunnen zijn! Helaas uitverkocht maar heb de aanbieder zojuist een mail verstuurd.
Enig nadeel is wel dat de hoeken in de trap (2 x 90 graden) maken dat een groot deel van 6 in de hoeken geplaatste treden, samen met de uiterste punten van iedere trede, onbereikbaar blijven voor de frees. Hier zal de multitool samen met een flinke doses geduld en kneedbaar hout de oplossing moeten bieden.

Met betrekking tot het ophogen/ dikken van de treden. Dit is inderdaad een eerder verworpen idee Nerflander. Helaas want een slecht idee is het absoluut niet, ware het niet dat de renovatieset welke wij gebruiken voor de trap profielen voor de neus van de trap gebruikt welke een maximumdikte van 45 mm aankunnen (nu 43 mm). Het apart afwerken van de neuzen zie ik helaas niet zitten waarmee het idee helaas geen oplossing bied. Toch zeer bedankt voor uw reactie!
 

boktor 026

Nieuw lid
9 aug 2013
2
0
Je moet beslist geen sponningfrees hebben, die snijdt maar aan twee kanten. Een schijffrees snijdt aan drie kanten en is vanwege de bouw veel taaier en daarmee minder kwetsbaar. Aan het einde bij de boom zal je moeten steken :-(
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Ik zat net even te kijken naar schaduwvoegfrezen. De modellen die ik bedoelde zijn er waarschijnlijk niet meer. Die van lamello is niet geschikt.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi, ik begrijp dat je het ledlint in het alumniumprofiel in de onderzijde van de trede wilt bevestigen, ik kan me dat voorstellen maar waarom zet je het profiel met ledlint er niet gewoon tegen aan zonder de gleuf te frezen. Eenvoudiger en redelijkerwijs haalbaar. Maar als dat niet is wat je wilt, tja dan nog even verder puzzelen, veel succes, lijkt me niet simpel, groet Crossbow1958
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zou het lukken om met de bovenfrees het meeste uit te frezen, en waar je niet bij kunt, met een aangepast houten handschaaf de rest te doen. Moeilijk uit te leggen, maar als je een smalle houten sponningschaaf hebt en hier de voorkant vanaf zaagt, zou je theoretisch tot vrij dicht op de rand kunnen schaven.
Maar ik ben niet heel bekend met houten schaven, maar misschien dat er andere forumleden hier mee vanaf weten?
 

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Ik ga ook mee met de schijffrees. Ik zou wel uitkijken dat de frees niet gaat 'kiepen', aangezien de breedte van de neus waar de zool op steunt niet heel groot is.

Kun je voor de stukken waar je niet bij kan komen niet met een cirkelzaagje op een dremel snedes maken waartussen je het hout weg steek met een beitel? Volgens mij beperk je de schade dan redelijk.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Als de gehele trap toch een renovatiesetje opgeplakt krijgt zou ik het als volgt aanpakken.

-Steun maken (dmv 2 stukken plaat haaks op elkaar te schroeven) en deze gelijkzetten met de neus van de traptrede
-Met de frees het gedeelte waar je bij kunt wegfrezen voor 10mm hoog en 26mm diep (helft van 40mm + half ledstrip). Delen waar je niet bij kunt met hamer en beitel of multitool weghalen.
-ledstrip plaatsen op de juiste positie
-passtrips maken van 10x18mm ongeveer en deze tegen de ledstrip plaatsen. Vastlijmen en met een tacker vastschieten.
-uitstekende stuk van passtrips met de frees precies gelijk frezen met nog bestaande deel van de neus.
-renovatieset plaatsen
-genieten van het resultaat.

Succes, Joris
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Met het infrezen van die LED-linten ben je er nog niet. Er zal ook een electrisch kabeltje moeten komen.
Maar waarom benader je het niet van een meer elementair standpunt.

Begin met de vastlegging van je wensen, verlichting van de traptreden. Wat zijn op dat moment je opties? Verlichting van onder de bovenliggende traptrede. Verlichting van één of beide zijkanten dus vanuit de trapboom. Verlichting door een element dat door het stootbord steekt. Er zijn zelfs systemen die je in de trede zelf kan infrezen en een zo een flauw oplichtende trede vormen.

Als je vanuit deze situatie redeneert komt er misschien een simpeler aan te leggen systeem uit.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Is het een gek idee om de tredes op te dikken. Dan plaats je eerst de strip en de elektra en daarna een lijm je er voor en erachter een latje.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
voor eventuele extra steun voor je frees zou je ook nog een 2"/3" vast kunnen schroeven aan de bovenkant van te trede, zodat je samen met de neus een groter oppervalkt hebt.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Waarom niet gewoon een plak led strip gebruiken? die zijn maar een paar mm hoog plak je zo aan de onder kant tree en de bedrading werk je weg onder je traptree renovatieset is nog een stuk goedkoper ook als ik het zo bekijk.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Wat is inderdaad überhaupt het hele idee van de aluminium strip, of heb ik daar misschien over heen gelezen? Als je een groef onderin de traptrede maakt kan je die daar ook in plakken/lijmen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Tevens ben ik in het bezit van een multitool waarmee ik heb geprobeerd de sleuf uit te 'zagen'. Echter blijkt het resultaat ook hier moeilijk haalbaar zonder grove, later weer te moeten herstellen, schade achter te laten door het uitbreken van de zaagsneden. Daarnaast word het moeilijk over de gehele breedte van iedere trede, een geheel rechte sleuf uit te zagen.

Deze klus moet wel te doen zijn met een occilerende machine. Werk je wel nauwkeurig genoeg?

Met een bovenfrees is het lastig (en daardoor mogelijk gevaarlijk) om deze op de kopse kant van de trede te houden.

Misschien is er nog wel een rechte slijper (dus niet haaks) waar een zaagblad voor hout op kan. Desnoods op lucht. Of een dremel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.