grote box verlijmen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil binnenkort mijn kampeerkeuken afwerken. Hij wordt 700x400x600mm in 12mm multiplex. Ik was begonnen met een tandverbinding maar omdat alleen lijmen eigenlijk denk ik stevig genoeg is, wil ik daar op over. Ik zou alleen een hele berg grote lijmklemmen nodig hebben, maar die heb ik niet. Zijn er andere manier om toch wat te klemmen waar ik mee weg kan komen zonder voor veel geld grote klemmen nu aan te schaffen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Misschien kun je ze hier lenen van iemand die in de buurt woont.
Waarbij ik wil benadrukken dat het toch handig is als de leden in hun profiel hun woonplaats toevoegen. Dan kan men vooraf inschatten of een reactie nodig is.
Enfin, dat gezegd hebbende: bij mij kun je ze lenen. Zó lang heb je ze niet nodig, toch?
Ik hoor het wel. Groeten uit Veldhoven.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
pak spanriemen
er zijn varianten (eindloze, met haken, . . . ) maar ze komen altijd van pas, zeker wanneer je een kampeerder bent
let op de haaksheid van de verlijmingen
wolfcraft heeft setjes met spanriemen + hoeken, maar de spanriemen op zich zijn voor weinig andere toepassingen bruikbaar en hebben niet zo'n grote trekkracht als de doordeweekse
dus raad ik aan dat je zelf klosjes in 90° maakt, en de riemen daar over leidt
zijn de binnenhoeken van je keuken vrij, dan kan je 3-hoeken in 90° zagen met openingen voor lijmklemmen, en die in de binnenhoeken plaatsen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je een houten lat van bijvoorbeeld 3x6 gebruikt tussen de klem en het multiplex, kan je met veel minder klemmen klemmen. Als je de lat net zo lang als de breedte van je box, dan neemt deze een groot deel van het te klemmen stuk over. Bij een lijmklem creeer je alleen de meeste kracht bij de klem zelf.

Moeilijk uit te leggen, maar als je het niet snapt, maak ik er vanavond fotos van als voorbeeld bij de uitleg. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als je een houten lat van bijvoorbeeld 3x6 gebruikt tussen de klem en het multiplex, kan je met veel minder klemmen klemmen. Als je de lat net zo lang als de breedte van je box, dan neemt deze een groot deel van het te klemmen stuk over. Bij een lijmklem creeer je alleen de meeste kracht bij de klem zelf.

Moeilijk uit te leggen, maar als je het niet snapt, maak ik er vanavond fotos van als voorbeeld bij de uitleg. :)

Ik snap hem :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Over spanriemen gesproken, is dit wat: Zoekresultaten voor: ‘ban400’ | Bessey Online ?
Of zoiets: EZS 90-8 Lijmtang eenhands 0-900 mm (iig schappelijker geprijst dan grote stalen)
2 x ja

die spanriemen zijn hetzelfde principe als bij wolfcraft
maw 4 plastiekhoekjes + een band (eerder een bandje)
dat bandje kan je helaas voor niet veel anders gebruiken
trekkracht komt niet in de buurt van spanriemen/-banden

die lijmtang is verbazend gunstig geprijsd

hierop doelde ik
url enkel om jou een idee te geven
merk & verkoper hier niet van belang
de variante uit 1 deel (eindeloze spanband) met een ratel er op is voor dit gebruik de beste
op reis zal die ook van pas komen
bij die uit 2 delen zal de haak in de weg zitten
om de hoeken te beschermen kan je 2 mpx plankjes in 90° op mekaar zetten
cfr de plastiekhoekjes van bessey

het hangt er van af of & hoeveel je ze later denkt te gebruiken
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb in mijn schuur kasten gemaakt van 15mm multiplex. Ook zo’n 50 x 50 x 80 cm. Die heb ik eigenlijk ook alleen gelijmd (bruis-houtlijm D4), en om het op z’n plaats te houden met de tracker op de compressor met een paar nagels vastgezet. Toen ik er laatst een moest verbouwen (dus uit elkaar halen) was dat niet mogelijk op de lijmnaden. De lijm was sterker dan het hout.

Ik denk dat als je gewoon lijmt, en de fixeert met een spijkertje of dunne schroef, dat het stevig genoeg is. Maak plankjes van iets van 15 x 15 die exact haaks zijn en klem (of tijdelijk met een schroef) deze aan de binnenkant In de hoeken om de kist haaks te houden.
Maar het ligt er natuurlijk aan of je de kast naderhand schildert (en je dus gaatjes kunt dichtplamuren) of dat je hout zichtwerk is.
Als je gaat klemmen met een spanband eromheen, dan wel eerst een stuk breed plastic tape op de lijmnaad plakken, anders heb je kans dat je de spanbanden mee aan de kast vastlijmt (zeker met bruislijm)😎

En het makkelijkst is het om iemand erbij te hebben om e.e.a. vast te houden; je komt snel handen tekort.

Succes!
Rob
 

WR1944

Oud hout
Als je een verstek kunt maken op de lijmnaden dan kun je met brede tape werken. De lijmnaden worden door het grotere oppervlak ook nog eens sterker. De delen netjes uitlijnen, buitenkant boven, alles strak tegen elkaar, tape over de naden, omkeren, naden insmeren (één zijde is genoeg), het geheel "opvouwen" en de laatste naad ook tapen. De zaak haaks laten drogen. Het is een simpele methode waarbij je geen klemmen of spanbanden nodig hebt.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Als je een verstek kunt maken op de lijmnaden dan kun je met brede tape werken. De lijmnaden worden door het grotere oppervlak ook nog eens sterker. De delen netjes uitlijnen, buitenkant boven, alles strak tegen elkaar, tape over de naden, omkeren, naden insmeren (één zijde is genoeg), het geheel "opvouwen" en de laatste naad ook tapen. De zaak haaks laten drogen. Het is een simpele methode waarbij je geen klemmen of spanbanden nodig hebt.
Zo had ik vroeger kubussen van de HUBO. Die waren precies geschikt om grammofoonplaten in op te bergen.
Die vouwde je ook dicht en de sluitnaad werd met plakband dicht geplakt, ja.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Nog even terugkomen op wat ik maandag zei, over plaatjes aan de binnenkant om de zaak haaks te houden.
Kwam zojuist in een filmpje een handig zelfbouwhulpmiddel daarvoor tegen. Haaks plankje met gaten erin waardoor je het met klemmen (de ouderwetse figuurzagklem) kunt vastklemmen in de binnenhoek van je kist. Dan heb je ook geen extra schroefgaten.
Hoekklem.jpg

Of zie hier het filmpje hoe hij deze maakt:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.