Grote beurt zaagtafel

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Vandaag werd een Metabo TS254 van eigenaar gewisseld. ik ben de gelukkige nieuwe bezitter ervan.
De machine heb ik 2dehands gekocht voor een goede prijs, en de zaag is intensief gebruikt door een professionele gebruiker en is perfect in orde. Ik denk dat het eerder een verhaal was van “ze is boekhoudkundig afgeschreven en ik wil eigenlijk een Festool“
Toch wil ik ze vooraf (ook om ze te leren kennen) eens een groot onderhoud geven. Waaruit bestaat dat best, los van er in alle kanten, gaten en kieren perslucht op los te laten, alle oppervlakken zuiver maken en uitlijnen ? Ik hoor graag wat goeie tips !

grtz,
scOOb
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zou dit zeker niet met te hoge druk doen, loop je het risico om juist stof daarheen te jagen waar je het niet hebben wilt :p
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Daar ben ik het volkomen mee eens ... dat was idd. wel een brute uitspraak vind ik nu van mezelf. Ik bedoel eigenlijk : zijn er buiten het grondig zuiver maken dingen die ik beter eens van wat vet of PTFE-spray voorzie, buiten de geleiders dan. Eerder richting motor en de dingen waar je normaal niet te vaak aan komt ?
Ik wil ze ook graag “inbouwen” in m’n werktafel. Of beter gezegd : er deel van laten uitmaken op een hoek, zodat ik voldoende uitloop heb voor groter plaatmateriaal. Ben echter niet van plan zoals zoveel gekke Amerikanen op Youtube om ze half af te breken en kost wat kost te integreren in een über-macho ik-kan-alles-tafel. Ik denk dat ze zo goed genoeg is :cool:
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ik heb ze intussen eens onder handen genomen, en heb het vermoeden dat er toch wel wat speling op de as van de motor zit. Niet veel, maar genoeg om een vreselijk schreeuwend geluid te produceren, dat ik niet hoor bij vele filmpjes van deze zaag op bijvoorbeeld Youtube.
Ik denk er dus aan om bij Kruis nieuwe uitgaande motordelen te bestellen. Maar om nu zeker te zijn welke zal ik de motor er eerst onderuit moeten halen en checken waar het precies zit.
Iemand ervaringen mee ?
Ik heb op deze manier m'n afkortzaag ook al eens gedaan, maar is een blauwe bosch. Zelf weinig ervaring met Metabo tot nu toe
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Zal idd. wel in die richting zijn. Helaas levert Kruis geen lagers meer voor die zaag dus bedankt voor de link !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.