Groeven frezen, hoe herhaald?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Meerdere projecten te gelijker tijd is een kwaliteit van mij 😇

Nu wil ik een raster maken van 2 verticale latten en 15 horizontale laten.
De horizontale komen half in de verticale laten. Hoe frees ik in de verticale laten de groeven?
-Ik heb de bovenfrees erbij gepakt en bedacht, dat wordt elke 5cm opnieuw geleiding aanbrengen, niet heel praktisch.
-formaatzaag, en dan per groef dus 4x omdat de horizontale liggers 12mm dik zijn. Mwah.
-de bovenfrees in een freestafel monteren is het meest praktisch in deze? De freestafel heb ik nog niet, dan komt er dus een project bij. (Krijgt de Festool 1400 wel een nuttige bestemming want vrienden ben ik er nog niet mee, mij te zwaar voor licht freeswerk).

De foto geeft de verticale liggers weer met daarop aangeven waar de liggers komen (het betreft de proefversie).
 

Bijlagen

  • IMG_3779.jpeg
    IMG_3779.jpeg
    76,1 KB · Weergaven: 84

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Misschien denk ik te makkelijk, maar in de tijd die het kost om je vraag te formuleren had je met een degelijke kapzaag al 30 mooie zaagsnedes kunnen zetten. ;) Met een beitel de bulk weghalen en dan met je bovenfrees op diepte frezen.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: jaap en Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Misschien denk ik te makkelijk, maar in de tijd die het kost om je vraag te formuleren had je met een degelijke kapzaag al 30 mooie zaagsnedes kunnen zetten. ;) Met een beitel de bulk weghalen en dan met je bovenfrees op diepte frezen.
Ga jij nou handwerk voorstellen 😆 Maar bedacht had ik het niet. Klinkt wel makkelijk en praktisch.

Kom met dit tegen..
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 74

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb onlangs vrijwel identiek dezelfde handeling moeten doen, 2 verticale planken en een 16-tal horizontale latten. Een freestafel had ik al, dus heb ik een hele simpele tandverbinding mal gemaakt. Een geleider, een basis, een aanslag en een (in mijn geval heel laag) blokje waarop de plank telkens 1 stap verder te zetten valt. Vallen online veel (betere) voorbeelden van te vinden, maar mijn snel in mekaar gestoken ding zag er zo uit:

20230224_213937.jpg

Zorgen dat alles mooi haaks staat, en dat het lage aanslagje goed gepositioneerd is.. Dan is het in no time in orde. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik zou een mal maken voor de bovenfrees (met kopieerring is het handigst) die de beweging van de frees geleidt voor beide zijden van de freesgang.
Deze mal zo maken dat je hem eenvoudig kunt klemmen op je werkstuk, door middel van een aanslag. Een of twee lijmklemmen is voldoende, zorg ervoor dat ze niet in de weg zitten met frezen.
Maak de mal breed genoeg om beide verticale latten tegelijk te kunnen frezen, dan ben je verzekerd van een goede passing.
En zorg ervoor dat de zool van de frees voldoende draagvlak heeft, dus maak de mal niet te klein.
Om de mal te maken kun je wat resthoutjes gebruiken die je in elkaar lijmt, schroeft en/of spijkert.
 

jorisvh

Post veel
wat als je het andersom doet: in elke horizontale 2 groeven ipv in elke verticale 15?
als je die samen kleeft of klemt kan je die in 1 keer frezen of zagen en ben je dus in 2 gangen klaar ipv in 15 of 30.
op de koop toe minder problemen met uitbreken, enkel voor de eerste en na de laatste een verliesstukje gebruiken.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Die zie ik niet. 15 horizontale liggers is 30 groeven. 2 verticale staanders is 15 groeven, als ik ze in 1 gang maak.
Ik zou een mal maken voor de bovenfrees (met kopieerring is het handigst) die de beweging van de frees geleidt voor beide zijden van de freesgang.
Deze mal zo maken dat je hem eenvoudig kunt klemmen op je werkstuk, door middel van een aanslag. Een of twee lijmklemmen is voldoende, zorg ervoor dat ze niet in de weg zitten met frezen.
Maak de mal breed genoeg om beide verticale latten tegelijk te kunnen frezen, dan ben je verzekerd van een goede passing.
En zorg ervoor dat de zool van de frees voldoende draagvlak heeft, dus maak de mal niet te klein.
Om de mal te maken kun je wat resthoutjes gebruiken die je in elkaar lijmt, schroeft en/of spijkert.
ik zie het niet voor mij. Dat zal iets over mijn huidige kunde zeggen 😉

In zagen zie ik voor mij. Diepte frezen zie ik niet want dan frees ik ook tegen de kant aan, als ik geen geleider aanbreng.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik hoop dat ik de vraag goed begrijp. In het bijgevoegde filmpje maakt Roland Hellmann een T-nut tafel. En daarin laat hij met een hulpstukje zien hoe hij de groeven op dezelfde afstand freest.
Lijkt me overigens een heel handige tafel, staat op het todo lijstje....


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Ik heb gekozen voor de oplossing van Paul90. Kan er nog steeds om glimlachen, over zijn opmerking.

Voor het maken van de kast voor mij dochter ga ik voor de oplossing van Holzwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.