groef frezen

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
ik wil groeven gaan frezen voor mijn lades te maken , nu kwam ik op internet dit tegen

Gebruik de groeffrees met diameter 18.2 mm voor 19 mm multiplex,
de groeffrees met diameter 12.3 mm voor 12.7 mm multiplex
en de groeffrees met diameter 6.0 mm voor 6.35 mm multiplex.

ik zou multiplex van 9mm of 12 mm gaan gebruiken , maar hier staat multiplex van 19mm 12.7mm of 6.35mm bestaat dit dan of zie ik iets niet juist ?
moet je de groef dan iets smaller frezen dan het plaatmateriaal dat erin moet passen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Amerikaanse maten plaatmateriaal. 19mm is 3/4, 12,7mm is1/2 en 6,35mm is 1/4 inch. Als je niet aan een kant een afschuining maakt, gaat dat niet passen. Maak je wel een afschuining, dan zal bijvoorbeeld een ladebodem rammel vrij passen.
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Amerikaanse maten plaatmateriaal. 19mm is 3/4, 12,7mm is1/2 en 6,35mm is 1/4 inch. Als je niet aan een kant een afschuining maakt, gaat dat niet passen. Maak je wel een afschuining, dan zal bijvoorbeeld een ladebodem rammel vrij passen.
dus eigenijk als ik een bodem van 12mm in wil frezen moet ik de groef ook echt 12mm zijn en niet 0.3mm kleiner ofzo
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou multiplex van 9mm of 12 mm gaan gebruiken , maar hier staat multiplex van 19mm 12.7mm of 6.35mm bestaat dit dan of zie ik iets niet juist ?
wat wij niet juist of niet volledig zien is de aanpak die jij wil volgen
meer specifiek: hoe wil je de laden maken + met welk materiaal + in welke volgorde wil je tewerk gaan ?

de aangehaalde maten 12,7 + 6,35 zijn inderdaad duimse maten uit de angelsaksische wereld
het plaatmateriaal dat je in europa koopt, is in veelvouden van mm

de in europa verkrijgbare frezen zijn ook veelvouden van mm, dus bv 12 & 6

los daarvan (figuurlijk& letterlijk toepasbaar)
voor laden heb ik een historische groevenfrees van 8,3 mm, zodat een bodem van 8 mm er vlotjes in gaat
tegenwoordig is mpx van 8 mm aan het verdwijnen, en komt 9 mm in de plaats
die schuur ik - noodgedwongen - aan de onderzijde af, zodat die toch in de groeven van 8,3 mm past
nadeel: schuurwerk & passen, dus tijdverlies
voordeel: de bodem knelt precies, want ik schuur die tot het knelpunt af
aanvulling: ik schroef de bodem in de onderzijde van de voor-+ achterkant van de lade
alternatief: bodem onder de zijkanten plaatsen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
wat wij niet juist of niet volledig zien is de aanpak die jij wil volgen
meer specifiek: hoe wil je de laden maken + met welk materiaal + in welke volgorde wil je tewerk gaan ?

de aangehaalde maten 12,7 + 6,35 zijn inderdaad duimse maten uit de angelsaksische wereld
het plaatmateriaal dat je in europa koopt, is in veelvouden van mm

de in europa verkrijgbare frezen zijn ook veelvouden van mm, dus bv 12 & 6

los daarvan (figuurlijk& letterlijk toepasbaar)
voor laden heb ik een historische groevenfrees van 8,3 mm, zodat een bodem van 8 mm er vlotjes in gaat
tegenwoordig is mpx van 8 mm aan het verdwijnen, en komt 9 mm in de plaats
die schuur ik - noodgedwongen - aan de onderzijde af, zodat die toch in de groeven van 8,3 mm past
nadeel: schuurwerk & passen, dus tijdverlies
voordeel: de bodem knelt precies, want ik schuur die tot het knelpunt af
aanvulling: ik schroef de bodem in de onderzijde van de voor-+ achterkant van de lade
alternatief: bodem onder de zijkanten plaatsen
Hou er ook rekening mee dat plaatmateriaal niet maatvast is. Zeker multiplex niet. Per leverancier kan het zomaar een paar tiende mm verschillen. En ook binnen een partij kun je tot 2 tiende mm verschil hebben. Schuif verbindingen frezen in multiplex een uitdaging.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
moet je de groef dan iets smaller frezen dan het plaatmateriaal dat erin moet passen ?
ff aanvullen

ik veronderstel dat je op de groef voor de bodem doelt
tenzij je er echt zware stukken in legt, voldoet 9 mm
de technische kant is evenwel bij elke dikte dezelfde

het ontwerp van de lade/schuif is mij onbekend
te zijner tijd zou je dat met ons kunnen delen
er zijn namelijk heel wat manieren om schuiven te maken
welke geleiders je gaat gebruiken, komt daar nog bij

er zijn 2 manieren om de bodem te plaatsen
1) je plaatst de bodem nadat je de schuif in mekaar gezet hebt
2) je plaatst de bodem wanneer je de schuif in mekaar zet

met 'in mekaar zetten' bedoel ik 'definitief', da's met lijm, en eventueel nageltjes/brads & schroeven

manier 1) is gewaagd
als de bodem knelt/vast raakt wanneer je die in de groef schuift, dan loop je het risico dat je die er niet meer uit krijgt om die bij te schuren
andere aanpak is de bodem ineens zo veel dunner dan de groef te maken, zodat die nooit knelt
maar dan moet je die extra vastzetten, want anders klettert die altijd

manier 2) vind ik de beste
je past de delen droog in mekaar & je schuurt de bodem - die iets dikker is dan de breedte van de groef - langzaam (langs de onderzijde) bij
daardoor past die perfect
ik schuur die met een excenterschuurmachientje bij
dat vraagt wat tijd, maar het gaat vlot, en aan de binnenkant van de schuif is de aansluiting kierloos
concreet: bodem van benaderend 9 mm, die 6 mm in de groef van 8 mm diep gaat + groef van 8 mm breed
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik gebruik vrij vaak frezen die te smal zijn om groeven te maken. Nadeel is 2 arbeidsgangen (2 keer frezen). Voordeel is dat je preciezer kan werken dan met een frees met de exacte maat.

Bijvoorbeeld u wil plaatmateriaal van 12mm infrezen met een frees van 12mm: als het een beetje tegenzit (de frees of de machine wijkt een beetje af, of de plaat is 12.5 of 11 ipv 12) past het niet of zit het te los.
Doe je ditzelfde met een frees van b.v. 8 of 10 mm, dan moet je 2 keer frezen, maar het heeft een paar voordelen. Als je een topie gebruikt met fijnafstelling (klok, digitaal....), of een bovenfrees met fijnafstelling, kan je makkelijk tot op 1/10mm regelen hoe breed de groef is, en je kan ook heel nauwkeurig de positie van de groef bepalen. Je stelt de eerste keer je frees in het midden van de groef, daarna stel je bij tot exact waar je de groef wil hebben met de fijnafstelling. Eens gesteld frees je al je werkstukken. Daarna herhaal je je methode voor de tweede zijde van de groef. Combinatie van digitale schuifmaat en fijnafstelling werkt heel nauwkeurig (je weet hoeveel je moet draaien voor 1/10mm....). Véél nauwkeuriger en veel zekerder van je resultaat dan met schuren....
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Werk meestal op topie, maar heel wat bovenfrezen hebben dit, werk zelf met de 1400 watt machine van festool, heeft fijnafstelling op de diepteafstelling + op de parallelgeleider (degene die je nodig hebt om dit te doen).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik gebruik ook een te kleine frees, bv 8mm om een groef voor 9mm plaat te maken; daarna een stukje papier/metaal/plastic tussen de langsgeleider en het werkstuk en dan nog een keer frezen, etc totdat het precies past. Ook maak ik de groef dieper dan nodig zodat de bodemplaat niet exact recht in de groef hoeft voor het geval de la niet 100% haaks is. Bv 12mm diep frezen voor een bodem met 10 mm overhang aan elke kant. Gaat nog altijd een stuk sneller dan de bodemplaat schuren denk ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gaat nog altijd een stuk sneller dan de bodemplaat schuren denk ik?
inderdaad
2 keer frezen is een goeie manier om met een 8 mm frees een groef van 9 mm te maken
ben uit noodzaak de bodemplaat beginnen schuren, omdat ik een groevenfrees van 8 mm heb & veel platen nu 9 ipv 8 mm zijn
de plaats waar ik de schuiven monteer is niet dezelfde als waar ik de groeven trek
plaat schuren is een groot woord
met de excenterschuurmachine gaat dat vlot
ik schuur van de onderzijde enkel de eerste 10 mm af
pas die regelmatig in de groef
van zodra de plaat er voldoende in gaat én knelt, ben ik klaar
het voordeel dat ik hiermee denk te halen is dat de plaat knelt en aan de binnenzijde van de schuif volledig aansluit
bijkomend voordeel: omdat de plaat handgeschuurd is, is het afschuren niet overal gelijk, waardoor de plaat niet overal klemt (maar over de volledige lengte wel voldoende), waardoor inzetten en er uithalen vlotter gaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.