Hallo mensen,
De afgelopen week bezig geweest met het maken van een groef(dado)-schaaf. Dus voor groeven dwars op de houtnerf. Heb natuurlijk wel op internet afgekeken hoe zon ding in elkaar zit (ga natuurlijk niet het wiel uitvinden
) De schaaf is opgebouwd uit verschillende stukken beuken hout die met elkaar verlijmd zijn. Dit leek met toch makkelijker werken ook aangezien de beitel schuin staat onder een hoek van 15 graden. Wat me wel tegen viel en wat enorm veel tijd kost is het maken van de beitel. Die is gemaakt uit een oude donor beitel van een houten nooitgedacht blokshaaf. Nouja hij is nog niet helemaal af maar hier zijn alvast wat foto's.

Oa. moet hij nog in de olie of lak ofzo, iemand enig idee wat men hiervoor gebruikt? En ik moet nog een beitel maken als voorsnijder met een wig.
Daarna ga ik hem testen en volgen nog wat foto's van het ding in actie.
Groet, David
De afgelopen week bezig geweest met het maken van een groef(dado)-schaaf. Dus voor groeven dwars op de houtnerf. Heb natuurlijk wel op internet afgekeken hoe zon ding in elkaar zit (ga natuurlijk niet het wiel uitvinden

Oa. moet hij nog in de olie of lak ofzo, iemand enig idee wat men hiervoor gebruikt? En ik moet nog een beitel maken als voorsnijder met een wig.
Daarna ga ik hem testen en volgen nog wat foto's van het ding in actie.
Groet, David