Graveren en snijden met GRBL

Chanti

Nieuw lid
3 feb 2022
2
0
Wood
Hoi,

Ik maak sindskort gebruik van GRBL voor het graveren en snijden van hout. Het programma werkt vooralsnog erg goed, hetzij dat ik niet achterhaalt krijg hoe ik voor het maken van 1 afbeelding nu kan kan graveren en snijden tegelijk.
Ik plaats nu eerst een afbeelding in Paint om de buitenkant te selecteren zodat deze uitgesneden kan worden en verwijder vervolgens de buitenranden van een afbeelding om de binnenkant te kunnen laten graveren via GRBL. Echter, dit werkt niet optimaal.
Weet iemand of er een functie binnen GRBL is waarmee je aan kunt geven wat in en afbeelding gegraveerd en wat gesneden moet worden? En waar ik die kan vinden?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Chanti
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Chanti, welkom op het forum.

Mischien is het handig om iets duidelijker te specificeren welke software je gebruikt en met welke controller.

Voor zover ik weet is GRBL de software die op een Arduino draait zodat de g-code die met een programma wordt verzonden naar de Arduino kan worden omgezet in pulsen waar je CNC wat mee kan.
Je zal toch ergens een bepaald softwarepakket moeten gebruiken om van een Paint bestand (bitmaps of jpg) om te zetten naar vectoren (g-code).

Groeten,
Martin
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik kan LightBurn Software aanraden, daar kan je heel makkelijk met verschillende layers werken en dan per layer instellen of je wil snijden of graveren en met welke instellingen
 

Chanti

Nieuw lid
3 feb 2022
2
0
Wood
Bedankt voor beide snelle reacties. Ik ben me inmiddels gaan verdiepen in Lightburn en hoop daarmee verder te komen. Nogmaals bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.