Goedkope groeffrees.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een groeffrees van 12mm nodig, genoeg op internet te vinden.
Van Festool kom ik er een tegen €43,- en een van CMT voor €42,-
Maar nu kom ik er ook een tegen op EcoTools voor nog geen 5 euro.

Kan dat nog wat zijn zo'n goedkope frees of kan ik er beter van weg blijven?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik gebruik ze ook en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.139
2.625
Ecotools voldoet bij mij prima. Als de scherpte er een beetje af gaat, even over een diamantplaat en hij doet het weer. Ik heb zelfs zo'n doos van de HBM en die frezen ook prima. Alleen de lagertjes daar van zijn waardeloos. Maar in zo'n assortimentdoos zitten een hoop reserve lagertjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Aan die €4,69 kan ik er 9 van kopen voor het bedrag wat de Festool frees kost.
Dat is een flink groot verschil dacht ik zo.
Deze frees zal denk ik uit China komen omdat hij zo goedkoop is, maar Festool frees, zal dat ook niet gewoon uit China komen? Of wordt dat echt in DE geproduceerd?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het ligt eraan of het de frees is die je veel gaat gebruiken.
Zelf heb ik veel frezen van Ecotools, gewoon vanwege de prijs, en daar ben ik tevreden genoeg over. Voor de freesmaten die ik vaak gebruik, heb ik CMT-frezen. Die zijn in Italie vaak veel goedkoper. Bijvoorbeeld bij Mobiltecnica, en als je ze daar bestelt heb je ze ook gewoon in 3 dagen in huis.

Laatst heb ik ook een spiraal-groeffrees (CMT 191.081.11) gekocht, en dat geeft echt superscherpe randen. Voor groeffrezen is dat nu wel mijn favoriet... Voor jou zou dat dan de 191.820.11 zijn.
Maar voor "eenmalig gebruik" zou ik gewoon de Ecotools-variant nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hangt er vanaf... Ik heb altijd met die goedkope freesjes gewerkt.. maar laatst wat mooie spiral freesjes gekocht bij fraiser tools en viel zowat van m'n spreekwoordelijke stoel van verbazing van het verschil.

Ik heb m'n vinger na het frezen gesneden aan een 90gr hoek van notenhout.... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Boktor026

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Laatst heb ik ook een spiraal-groeffrees (CMT 191.081.11) gekocht, en dat geeft echt superscherpe randen. Voor groeffrezen is dat nu wel mijn favoriet... Voor jou zou dat dan de 191.820.11 zijn.
Maar voor "eenmalig gebruik" zou ik gewoon de Ecotools-variant nemen.
ha, precies hetzelfde hier , holy crap, die randen waren scherp.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Niet veel mis mee bij algemeen gebruik. Ga je b.v. plaatmateriaal frezen met dik hpl erop dan kan je wel problemen verwachten. Bij mij breken de freesjes dan daar waar ze het. Hpl raken. Een echte frees van 40 euro kan daar veel beter tegen. Ik koop alleen de topfrezen als ik meters moet maken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik moet een aantal groeven maken in een paar underlayment platen.
De Festool frees wordt ook op een gegeven moment bot natuurlijk, maar als ik met 3 EcoTool frezen hetzelfde kan bereiken al met 1 Festool, dan is dit natuurlijk al winst.
Heb ik 9 frezen nodig ten opzichten van een Festool frees, dan ben je alleen maar aan het wisselen en schiet je er ook niet echt iets mee op.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb even gezocht op CMT spiraalfrezen in NL, maar die kosten al snel rond de €170,-
Via Mobiltecnica is dat een heel stuk goedkoper.
Ik denk dat ik 2 stuks EcoTools gaat bestellen en een CMT spiraalfrees via Mobiltecnica, ik wil wel eens zien wat die mooie spiraalfrees doet ten opzichten van de goedkope frees.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik denk dat je met een of twee ecotools frezen de klus klaart.
Nou ja, ik schreef een aantal groeven in een paar platen, ik heb wellicht de indruk gewekt dat het om 2 of 3 platen gaat met een paar groefjes.
In werkelijkheid gaat het om 1 platen van ±80cm breed en 170cm lang met ±70 groeven van 12mm bij 2a3mm diep. Het is eigenlijk stiekem best veel en ook best veel werk.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een dure spiraalfrees voor cheap-ass underlayment…. Hoe gek kan je het maken.

Een spiraalfrees is alleen zinvol om een betere kwaliteit van je freeswerk te krijgen, en dan is het gebruikte materiaal net zo belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Soms moet je een keer lekker gek doen 🥳

Nee, maar die spiraalfrees wil ik niet proberen op underlayment voor mijn project.
Maar ik wil wel een beetje mee proberen om te kijken wat zo'n frees presteert.
Die EcoTool freesjes zijn voor de underlayment platen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Die Ecotools frezen kunnen nog best wel wat hebben.. zelfs met hardhout werken ze prima.

Als je echt flinke meters moet maken, zou ik dat wel met een kwaliteitsfrees doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Die Ecotools frezen kunnen nog best wel wat hebben.. zelfs met hardhout werken ze prima.

Als je echt flinke meters moet maken, zou ik dat wel met een kwaliteitsfrees doen.
Normaal ben ik het met je eens. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteit van het underlayment. Die is vaak niet best. Ik heb vorig jaar ruim 240 meter MDF afgerond met een ecotools frees. Ja dat was wel MDF v313 als ik het uit mijn hoofd zeg. Dus een nette kwaliteit. Gewoon proberen. Gaat het niet dan een kwaliteitsfrees.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.783
747
Enschede, Twente
Standtijd. Met een mindere kwaliteit frees kun je wel wat meters maken & als dat voldoende is in je situatie, waarom niet? Maar voor de langere termijn maakt het wel zeker verschil of je een wat duurdere gebruikt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ecotools frezen willen wel eens daadwerkelijk iets groter zijn dan de opgegeven maat. Als het echt moet klemmen, dan wellicht beter een dure frees kiezen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb twee weken terug een groeffrees met ondersnijder van ecotools besteld. Dit voor pen en gatverbinding in eikenhout.

Het werkte voldoende, alleen waren ze voor mijn toepassing net niet lang genoeg. Vervolgens een CMT spiraalfrees gekocht bij Amazon. Dit gaat als boter, een groot verschil en voor mij het prijsverschil de moeite waard!

Om de juiste breedte te bekomen heb ik gebruik gemaakt van een malletje en een kopieer ring op de bovenfrees. Daardoor is de diameter van de frees minder belangrijk. Wel iets meer reken en knutselwerkjes, maar daarvoor is het hobby toch 😀

 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.