Goed zaagblad voor DeWalt tafelzaag

Dick63

Nieuw lid
6 jan 2024
4
0
Dordrecht
Ik heb onlangs een tafelzaag, DWE7485, aangeschaft en ik lees dat dit zaagblad het beste vervangen kan worden door een betere. Ik lees goede berichten over CMT. Ik ben beginner en heb eerder al wel een keer een veranda en een pergola gebouwd van Douglas. Daarbij heb ik een Festo zaag gebruikt van een kennis. Nu wil ik wat kleinere zaken gaan maken van teak en ook wel van multiplex. Dus moet er ook nauwkeuriger gezaagd worden. Ik zie heel veel verschillende zaagbladen maar wie kan mij helpen met wat tips?
 

Dick63

Nieuw lid
6 jan 2024
4
0
Dordrecht
Hier is al super veel over geschreven, dus gebruik de zoek functie even.
Je zal uitkomen bij Ecotools denk ik.
Dank voor je bericht. Ik had al even gezocht maar de meeste info betreft het grote broertje van de versie die ik heb. De diameter die ik zoek is 210 mm en daar kan ik weinig voor vinden. De omtrek snelheid en het aantal tanden zal toch wel verschillend zijn in vergelijking met een 250 mm zaagblad. Als ik zoek op 210 mm bij CMT dan zie ik weer er heel veel verschillende modellen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
546
130
Ecotools bladen zijn prima, zeker om mee te beginnen.
210 met een asgat 30 is courant, om te schulpen een blad met 24 tanden en om af te korten en plaatmateriaal een met 48 tanden, eventueel 60 tanden voor heel fijn werk.
 

Dick63

Nieuw lid
6 jan 2024
4
0
Dordrecht
Ecotools bladen zijn prima, zeker om mee te beginnen.
210 met een asgat 30 is courant, om te schulpen een blad met 24 tanden en om af te korten en plaatmateriaal een met 48 tanden, eventueel 60 tanden voor heel fijn werk.
Bedankt, ik ga daar mee aan de slag. Ik heb een losse afkortzaag van DeWalt en zal dat blad ook eens bekijken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zie hier nog een recent topic met advies over (merken en types) zaagbladen.
Wel voor diameter 250mm, maar het idee blijft hetzelfde.
Bedenk wel dat hoe kleiner het blad is, des te fijner getand het is bij hetzelfde aantal tanden.

Als ik zoek op 210 mm bij CMT dan zie ik weer er heel veel verschillende modellen.
Als schulp-blad zou je dan bijvoorbeeld naar de 290.210.24M kunnen kijken. Dat is hetzelfde model als ik heb (maar ik heb het dan in 250mm).
Voor afkorten + plaatmateriaal bijvoorbeeld de 291.210.36M (36 tanden) of voor fijner werk de 292.210.48M.

Ik heb een losse afkortzaag van DeWalt en zal dat blad ook eens bekijken
Let er wel op dat de tandhoek voor een blad op de zaagtafel anders is dan voor op de afkortzaag (positeve tov negatieve tandhoek). Als je die beiden omwisselt krijg je gevaarlijke situaties ivm de druk die het blad op het hout geeft..
 

Dick63

Nieuw lid
6 jan 2024
4
0
Dordrecht
Zie hier nog een recent topic met advies over (merken en types) zaagbladen.
Wel voor diameter 250mm, maar het idee blijft hetzelfde.
Bedenk wel dat hoe kleiner het blad is, des te fijner getand het is bij hetzelfde aantal tanden.


Als schulp-blad zou je dan bijvoorbeeld naar de 290.210.24M kunnen kijken. Dat is hetzelfde model als ik heb (maar ik heb het dan in 250mm).
Voor afkorten + plaatmateriaal bijvoorbeeld de 291.210.36M (36 tanden) of voor fijner werk de 292.210.48M.


Let er wel op dat de tandhoek voor een blad op de zaagtafel anders is dan voor op de afkortzaag (positeve tov negatieve tandhoek). Als je die beiden omwisselt krijg je gevaarlijke situaties ivm de druk die het blad op het hout geeft..
Dank voor alle info. Van de week maar eens een blad bestellen. Vandaag eerst de zaag goed afgesteld want uit de doos vandaan zat niet alles haaks en recht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.