glas snijden, stukje eruit ?!

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
127
51
Nijmegen
Dag allemaal, misschien zitten er mensen hier met ervaring in glassnijden?
Ik heb een stalraampje, en het (niet voor niets) laatste glaasje moet een "inkeping" krijgen.
Ik heb een (olie)glassnijder, dremel met van die steentjes (wit, rood en groen), best veel geduld, maar niet teveel ervaring.
Na 6 pogingen toch eens vragen of iemand een techniek kan adviseren.
Het hele raam hangt onderaan op de foto. Er zitten twee lippen, links en rechts. De ene valt "buiten" het glas, voor de andere zal er een hoek uit het glas moeten.. Foto 2 is het (6e) stuk dat erin moet, rood is de uitsparing die ik moet gaan maken.

Hoe zouden jullie dat aanvliegen?
Snijden lukte mij niet, te korte bocht om druk erop te houden, gevolg een verkeerde breuk.
Met de dremel met groen steentje geprobeerd. Kun je mooi mee "snijden", steeds dieper, totdat het barst :-(

Ik overweeg nu overigens om de lip een stuk platter te slijpen, zodat de uitsparing in het glas niet meer nodig is...moet er wel een cm weggeslepen worden..

Alle tips zijn welkom!
gr rop

Bijlagen

• PXL_20251219_183642245.jpg
    PXL_20251219_183642245.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 17
  • PXL_20251226_121136584.jpg
    PXL_20251226_121136584.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 17

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
97
47
Hillegom
Ik heb in het verleden een gat van ca 5cm in een glasplaat gemaakt, met een Dremel en een 3mm betonboor, gesmeerd met petroleum, gaten dicht naast elkaar geboord en daarna het glas eruit gebroken. Had wel drie pogingen nodig. Door schuin te boren kan je de gaten verbinden, maar het blijft een zenuwslopende werkzaamheid.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.402
762
Eerste vraag: waartoe dienen die lippen, is het een kantelraam? Als ze geen functie (meer) hebben zou ik ze er af slijpen.

Oplossing voor de uitsparing: met enig beleid kan je de uitsparing uitzagen / -slijpen met zo'n eenvoudige tegelzaagmachine waarmee je keramische tegels kunt zagen. Op dit moment voor 50 euro in de aanbieding bij de Gamma en waarschijnlijk voor nog minder op Marktplaats. De combinatie diamantblad en water werkt prima voor glas. Bijkomend voordeel: het stuift niet...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.777
3.963
Lijkt oud glas. Makkelijkste als je niet de juiste spullen en ervaring hebt, is er even mee naar een glasboer gaan. Die boort het gat met een glasboor en snijdt het rechte stukje een paar keer in en tikt het er tussen uit.

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
127
51
Nijmegen
Dank voor alle snelle reacties. Ik zou zelf nog wel een goede tip hebben: "Zoek iemand die dat wel kan!" (inmiddels tip van Chevy66)
Vandaag wat lastig, en ik wil zo graag met de stopverf aan de slag. (geen stopverf overigens, maar Monustop van den Braven)

Het is een kantelraam, inderdaad. In deze lip wil ik nog een schroefoogje maken zodat ik het raam kant dichttrekken. "Ruststand" is open namelijk. Het raam komt 7 meter hoog in een gevel te zitten, een oogje, wat katrolletjes en een gewicht moeten het dichthouden straks. Maar dat oogje kan er nog steeds prima in, al pas ik de lip wat aan. Ik denk dat ik dat dus maar ga doen. Van ijzer kun je tenminste op aan, dat doet wat je verwacht, meestal :) . Beetje slijpen, beetje nieuwe verf, klaar..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.