Het leven begint hier nu echt te wennen en oude gewoontes krijgen ook weer hun plekje. Waar ik in Friesland toch regelmatig op zaterochtend even naar de houtzagerij in Akkrum ging, kopje koffie met Haijo, altijd wel wat bekenden die ook kwamen en ik nooit met lege handen naar huis ging. Zo heb ik hier nu houthandel Champaca gevonden en kan het goed vinden met Sai de manager. Champaca is wel 20 x zo groot als de houtzagerij, maar het ademt dezelfde sfeer. Waar Haijo naast de houthandel mooie meubels maakt, maakt Champaca alleen vloerdelen. Maar Sai is net als Haijo een beetje gek van hout, met als gevolg dat ik weer met van alles thuis kom. Gisteren een mooie plank tijger gestreept teak, prachtig warrig getekend doussie, laotiaans noten, wenge, afrikaans padoek en asian padoek. Dat laatste had Haijo ook, prachtig hout met een heerlijke kruidige geur. Alles wordt keurig voor me geschaaft; in Akkrum gebeurt dat allemaal (zeer efficient) door 1 man, maar hier springen er zo 5 omheen. Ze gooien niks weg, er is een enorme voorraad (vrachtwagens vol!) zaagresten. Daar werd ook van geschaafd en die kreeg is voor niks mee. De meubelindustrie heeft zich de laatste jaren verplaatst naar Vietnam en neemt de zaagrestanten niet meer af. Het loont hier om alle restanten te sorteren en er tafelpootjes, knopjes etc van te maken. Hout is hier ook duur, maar de arbeid kost per man zo'n 300 euro per maand, voor 6 dagen van gem 10 uur werken!! Het hout lijkt me hier duurder dan in Akkrum, bij Haijo is het me altijd (soms erg) meegevallen, hier valt het me altijd een beetje tegen. De planken op de foto's kosten bijna 400 euro. Wat ga ik er van maken?? Nog geen idee, in ieder geval een serie kistjes om weg te geven en misschien van het doussie een kleine kast op een onderstel....... zulk mooie hout kan ik niet laten liggen
.
jaap
[album]94[/album]
[album]93[/album]
[album]92[/album]
[album]91[/album]
jaap
[album]94[/album]
[album]93[/album]
[album]92[/album]
[album]91[/album]