gietijzerboven blad of aluminium blad

houtenmax

Nieuw lid
19 nov 2019
12
0
Lelystad
Hallo allemaal
Ik ben op zoek naar een zaagtafel voor in mijn schuur 15 M3 .
Vanwege de ruimte twijfel ik tussen een hbm gietijzerenblad zaagtafel of een dewalt qwa prijs niet veel verschil . Vanwege de geringe ervaring met zaagtafels vraag ik het hier op het forum .
Alle beetjes helpen
Alvast bedankt
houtenmax
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.181
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
los van de rest van de machine is een gietijzeren blad meestal vlak
dat wordt na het gieten + uitharden (dikwijls) vlak geschuurd
ook het gewicht ervan is een voordeel ivm de stabiliteit van de machine
van de alu-bladen lees ik op dit forum meermaals dat ze hol of bol staan
dat komt omdat dat geëxtrudeerd wordt, en nadien niet meer geschuurd
alu dat niet geanodiseerd is, kan ook grijszwarte sporen op het hout afgeven
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Bedenkt even goed wat je met de zaag wilt doen. Wil je de zaag een vaste plaats geven in je werkplaats, dan is gietijzer geen probleem. Dat wordt het wel als je de zaag (vaak) wilt of moet verplaatsen. Met een gietijzeren blad heb je wel meer gewicht dan met een alu blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Verplaatsen met een gietijzeren blad is ook geen probleem. Zelf heb ik mijn Harvey zaagtafel (250 kg) en Hammer vandiktebank (320 kg) op een onderstel op goede kwaliteit (!) zwenkwielen staan en ik verplaats ze met weinig moeite. Zelfs over een drempeltje.

De gietijzeren bladen zijn/blijven meestal beter vlak. Wel zijn ze gevoeliger voor vliegroest als de schuur niet 100% droog is, dan is regelmatig behandelen met een doekje olie een must.

En van de hem-machine. Het is de vraag welke eisen je aan je zaagtafel stelt (haaksheid en accuraat blijven), maar niet iedereen is even tevreden over de machines van hbm. Daar zijn hier al meerdere topics over.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

houtenmax

Nieuw lid
19 nov 2019
12
0
Lelystad
Verplaatsen met een gietijzeren blad is ook geen probleem. Zelf heb ik mijn Harvey zaagtafel (250 kg) en Hammer vandiktebank (320 kg) op een onderstel op goede kwaliteit (!) zwenkwielen staan en ik verplaats ze met weinig moeite. Zelfs over een drempeltje.

De gietijzeren bladen zijn/blijven meestal beter vlak. Wel zijn ze gevoeliger voor vliegroest als de schuur niet 100% droog is, dan is regelmatig behandelen met een doekje olie een must.

En van de hem-machine. Het is de vraag welke eisen je aan je zaagtafel stelt (haaksheid en accuraat blijven), maar niet iedereen is even tevreden over de machines van hbm. Daar zijn hier al meerdere topics over.
bedankt voor de reactie .
Maar wat is dan wel een { goede } tafelzaag voor of rond de prijs van een hbm machine . Ik ben een houtenhobbyer geen meubelmaker etc
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Tsja, een professionele machine voor de prijs van die van HBM... Als die gemaakt zou worden zou de fabrikant spekkoper zijn.
Het is wat je wilt. Wil je een serieuze en precieze machine met een gietijzeren blad, dan kom je bij de duurdere merken uit. Ik heb zelf een Harvey, dan betaal je heel wat meer (maar heb je wel een oerdegelijke zaag). Idem voor Hammer, SCM, etc.
En anders kom je aan een 2ehandsmachine, maar dan moet je wel kennis hebben waarop te letten of de machine geen mankementen heeft en om eventueel e.e.a. op te knappen.

Maar het ligt eraan wat je wilt. Ik zie hier ook regelmatig Dewalt (mobiele) tafelzagen voorbijkomen met vaak hele positieve reviews. Die zijn lichter (wel een alu blad!) en hebben een kleinere werktafel. Er zijn ook forummers die zo'n tafel in een werkbank inbouwen om toch een groter tafelblad te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Als je de zaagtafel alleen in je schuur wil verplaatsen is gewicht geen probleem. Mijn Knapp combinatie machine weegt 500 kg en is voorzien van wielen en een hefbeugel waarmee ik hem kan verplaatsen. Ik heb deze oerdegelijke machine ook tweede hands gekocht en hij bevalt me prima. Voordeel van tweede hands is dat er vaak een hele zwick accessoire en zaagbladen bij zitten. De meeste houtbewerkers zijn zuinig op hun machines. Ik koop alles tweede hands en mijn belangrijkste tip: let vooral op de persoon van wie je hem koopt en minder op de machine. Stel gewoon vragen en luister en kijk naar zijn/haar reactie. Dat er een nieuw snaartje op moet, of wat zaken schoongemaakt moeten worden is normaal onderhoud dat degene die hem verkoopt niet meer gedaan heeft om wat voor een rede dan ook (vraag wel naar die rede). En zorg dat je krachtstroom hebt. Dan neemt de machine keuze enorm toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

RemcovanOsch

Nieuw lid
14 apr 2020
6
3
Zie dat dit topic al even stil is, maar ik schiet toch maar een vraagje erin.

Ik ben voornemens binnenkort een zaagtafel aan te schaffen. Ik had in principe de Dewalt 7492 al op het oog, ook gezien de veel positieve reviews op het forum, maar toen zag ik later de Axminster AC254TS voorbijkomen die niet zo heel veel duurder is, maar met het gietijzeren blad ineens een stuk luxer lijkt. De bedoeling is dat de zaagtafel in mijn nieuwe schuur komt en daar voornamelijk een vaste plaats zal hebben. Dus het extra gewicht van de Axminster (90 kg) vs Dewalt (26 kg) is wat mij betreft alleen maar een voordeel.

De Harvey's, SCM's en Hammers vind ik prachtige machines, maar liggen wat mij betreft nu nog een beetje buiten budget. Als ik wat reviews op Youtube heb gezien oogt de Axminster AC254TS me al een beste wel degelijk instapmodel van een cabinat saw en is de Dewalt meer een luxe "jobsite" saw.

Is er iemand die ervaringen heeft met de Axminser AC254TS (of de AC216TS die niet meer leverbaaar is volgens mij).

Hoor graag.

Fijne kerst.

Gr. Remco
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Bedenk na de brexit even of er import kosten en inklarings kosten bij komen. Er was al een draadje waarbij 40%werd genoemd. Lijkt me veel maar toch even opletten.
 

RemcovanOsch

Nieuw lid
14 apr 2020
6
3
Ja klopt dat is nog wel een dingetje inderdaad. Maar laten we voor het vergelijk even aannemen dat de prijzen ongeveer vergelijkbaar blijven. 😁
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
568
94
Stiens
Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Gietijzer of aluminium?

Moeilijk om te zeggen wat het beste is. Massa en stijfheid op de juiste plaatsen zijn belangrijk. Beide materialen moeten na het productieproces worden nabewerkt om maatzuiver/vlak te worden. Aluminium is natuurlijk veel beter bestand tegen vocht, maar minder slijtvast. Bovendien zal (beschadigt) aluminium altijd een klein laagje oxyde aanmaken. Anders dan bij ijzer houdt het oxyde proces op zodra het is gevormd.

Ik zou gaan voor een gietijzeren tafel, hoewel het gewicht natuurlijk hoger is. Bewegende delen zoals een slede kunnen beter van het lichtere Aluminium zijn.
Ik las hierboven dat de Dewalt meer op een luxe jobsite zaag lijkt. Dat kunt dus door het lagere gewicht (draagbaarheid) van het aluminium en mogelijk oxydebestendigheid.

Dit is wat ik ervan weet en deels is het maar een mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Zie dat dit topic al even stil is, maar ik schiet toch maar een vraagje erin.

Ik ben voornemens binnenkort een zaagtafel aan te schaffen. Ik had in principe de Dewalt 7492 al op het oog, ook gezien de veel positieve reviews op het forum, maar toen zag ik later de Axminster AC254TS voorbijkomen die niet zo heel veel duurder is, maar met het gietijzeren blad ineens een stuk luxer lijkt. De bedoeling is dat de zaagtafel in mijn nieuwe schuur komt en daar voornamelijk een vaste plaats zal hebben. Dus het extra gewicht van de Axminster (90 kg) vs Dewalt (26 kg) is wat mij betreft alleen maar een voordeel.

De Harvey's, SCM's en Hammers vind ik prachtige machines, maar liggen wat mij betreft nu nog een beetje buiten budget. Als ik wat reviews op Youtube heb gezien oogt de Axminster AC254TS me al een beste wel degelijk instapmodel van een cabinat saw en is de Dewalt meer een luxe "jobsite" saw.

Is er iemand die ervaringen heeft met de Axminser AC254TS (of de AC216TS die niet meer leverbaaar is volgens mij).

Hoor graag.

Fijne kerst.

Gr. Remco
Hey Remco,

Ik heb ervaring met het vorige model hiervan,ongeveer twee jaar geleden gekocht net toen het nieuwe model uit kwam. Toen was er alleen maar het kleinere model dus had ik de voorkeur voor het oude model met grotere max diepte. Ik had deze gekocht met een steun tafel rechts te monteren met een stevigere aanslag. Naar dat ik weet is het nieuwe model verbeterd tov het vorige. De vorige had enkele gebreken maar eer waren meerdere websites en fora die verbeteringen beschreven die gemakkelijk uit te voeren waren.

Ik was zelf zeer tevreden over de zaag: zwaar, fijn in te stellen, niet te luid door de inductiemotor en voldoende krachtig (dacht dat dit eerst een probleem ging zijn). Het enige probleem was de stofafzuiging, aangezien het zaagsel eigenlijk gewoon naar beneden viel. Hopelijk is dit nu opgelost.

Ik zie wel dat hij nu best duurder is, maar blijf het zelf een super alternatief vinden in deze prijsklasse indien de zaag op een vaste plaats geïnstalleerd wordt.

Succes,
Alexander
 
  • Leuk
Waarderingen: houtenmax en TheJVH

RemcovanOsch

Nieuw lid
14 apr 2020
6
3
Hey Alexander,

Dank voor je reactie. Ik lees en zie ook redelijk veel positieve reacties over de zaag, dus maar eens even kijken hoe de brexit vlag in maart erbij hangt. Zie dat je via Axminster ook 260 euro verzendkosten kwijt bent (op zich niet gek natuurlijk). Als er dan ook nog een paar 100 bij komt voor invoerrechten, dan zit je nog bijna op de prijs van een "volgende stap" zaag.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Hey Alexander,

Dank voor je reactie. Ik lees en zie ook redelijk veel positieve reacties over de zaag, dus maar eens even kijken hoe de brexit vlag in maart erbij hangt. Zie dat je via Axminster ook 260 euro verzendkosten kwijt bent (op zich niet gek natuurlijk). Als er dan ook nog een paar 100 bij komt voor invoerrechten, dan zit je nog bijna op de prijs van een "volgende stap" zaag.
Een aantal weken geleden hadden ze nog gratis verzending bij orders boven de 150 euro (oid). Ik denk dat vanwege de brexit ze op safe spelen, er staat ook dat er na 1/1/21 weer meer verzendmethodes zijn.
 

RemcovanOsch

Nieuw lid
14 apr 2020
6
3
Ah goed om te weten. Ik ga het eens in de gaten houden. De aanschaf wordt toch pas op z'n vroegst ergens in maart. Krijgen volgende week de sleutel van ons nieuwe huis en moet eerst de bestaande schuur van 2x3 meter ombouwen naar een schuur van 5x3 anders past een dergelijke zaag sowieso niet.

Leuk projectje voor de boeg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.