Gezocht: zaagmotor Robland X31

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
Ik ben op zoek naar een zaagmotor voor mijn Robland combinatiemachine.

Die moet ongeveer aan het volgende voldoen:
3 fasen 220/380v
2,2 of 3 kw
2840 rpm
B3 montage (met voet) 90l (lengte)

Ik heb eventueel een alternatief voor een nieuwe motor, maar Ik ben benieuwd of iemand een nieuwe of tweedehands te koop heeft.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Gewoon opnieuw laten wikkelen en nieuwe lagers erin. die motoren van Robland zijn ietwat speciaal waardoor je met een standaard motor teveel afstel problemen gaat krijgen. Ik heb mijn motor van de zaag van mijn Robland onlangs ook laten reviseren.

Fred
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Is het een zaagmotor of is het een standaard elektromotor die doormiddel van een riem, de zaagas aandrijft? En heb je de reden van het kapot gaan van je motor opgelost?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een standaard 2,2 kw motor kost 170 euro ex. Volgens mij vindt je niemand die hem voor minder gaat wikkelen.
 

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
Een standaard 2,2 kw motor kost 170 euro ex. Volgens mij vindt je niemand die hem voor minder gaat wikkelen.
Klopt inderdaad, ik had een ebdrijf gevonden die aangaven dat ze het inderdaad niet voor minder konden doen. Het lijkt gewoon slijtage van de motor te zijn, hij doet het nog maar het komt met moeite door vurenhout heen. De motor drijft via een riem de zaag aan.

Ik denk dat ik het beste gewoon een neiuwe kan bestellen.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Een standaard 2,2 kw motor kost 170 euro ex. Volgens mij vindt je niemand die hem voor minder gaat wikkelen.
Maar op de Robland zit geen standaard motor.
Hier zit er eentje op die aan 2 zijden afgevlakt is.
En die afvlakking heb je nodig anders past de beugel niet.

Fred
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik zou eens beginnen met te meten of alle 3 de fasen goed mee doen. Als de motor met de hand goed rond te draaien is, zijn het geen lagers die zwaar lopen. Aan een 3 fase motor zit verder niets dat slijt.
 

pierw

Actieve deelnemer
9 dec 2016
27
4
Drachten
Ik zou eens beginnen met te meten of alle 3 de fasen goed mee doen. Als de motor met de hand goed rond te draaien is, zijn het geen lagers die zwaar lopen. Aan een 3 fase motor zit verder niets dat slijt.

Fasen zijn doorgemeten, die zijn goed. De lagers lijken ook niet versleten want ze lijk niet heel zwaar te lopen. Maar ik weet eigenlijk ook niet hoe het hoort te lopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zijn de fasen doorgemeten tot op de motor? Motor zelf weerstand in de losse wikkelingen gemeten? Want je verhaal klinkt als of je een fase geheel of gedeeltelijk mist. Je kan onbelast 380 meten, maar onder belasting kan dat door een hoge overgangsweerstand in bijvoorbeeld een schakelaar, een stuk minder zijn. Een collega heeft om dezelfde reden 3 x een nieuwe zaagmotor geplaatst. Ze werden te heet omdat ze niet volledig op alle drie de fasen liepen. Daardoor fikte er steeds een wikkeling uit. Het probleem bleek in de groepenkast te zitten. Bedrading werd zo heet dat de bekleding verkoold was. Nieuwe componenten geplaatst en bedrading vernieuwd en het probleem was opgelost. Dit kan dus ook in bijvoorbeeld de schakelaar van je machine gebeuren.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Klopt inderdaad, ik had een ebdrijf gevonden die aangaven dat ze het inderdaad niet voor minder konden doen. Het lijkt gewoon slijtage van de motor te zijn, hij doet het nog maar het komt met moeite door vurenhout heen. De motor drijft via een riem de zaag aan.

Ik denk dat ik het beste gewoon een neiuwe kan bestellen.
Ligt de riem strak genoeg? Zaagblad scherp?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Mogelijke andere oorzaak : is de snaar tussen motor en zaagas voldoende strak gespannen.
Dat heb ik een keer gehad. Bij het wat steviger aanduwen, begon het toerental omlaag te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.