Gezocht: Tormek DC-200 Diamond Wheel Coarse

Oak

Nieuw lid
5 okt 2025
12
2
Wervershoof
Hi iedereen,

Voor mijn Tormek T4 ben ik op zoek naar het grofste diamant wiel. Als er iemand is die hem heeft en niet gebruikt, dan hoor ik dat graag.

Dank!

Oak

Nieuw lid
5 okt 2025
12
2
Wervershoof
Zijn gewoon nieuw te koop:
(maar kan me voorstellen dat het fijn is als je er niet de nieuwprijs voor hoeft te betalen ;-)
Het zit hem inderdaad in de prijs ;) Het verbaasd mij wel eens wat mensen hebben liggen en niet gebruiken dus misschien is dat nu ook het geval.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
209
90
Bilzen
Nu je op zoek bent, heb je ook een CBN wiel overwogen?

Heeft -onder meer- als voordeel dat je er droog mee kunt slijpen op een Tormek.
En die diamantwielen moeten nat, zelfs in een bepaalde vloeistof.

Ik heb na wikken en wegen een CBN wiel gekocht (bij Ronald Kanne Home | De Houtdraaierij - No 1 Benodigdheden voor houtdraaiers en houtdraaien )
en ben er zéér content mee.
Ik heb er onlangs ook een gekocht, ook heel tevreden. Zie dit topic: CBN slijpwiel van Diamet Slovenië . Was ook best betaalbaar.

Oak

Nieuw lid
5 okt 2025
12
2
Wervershoof
Nu je op zoek bent, heb je ook een CBN wiel overwogen?

Heeft -onder meer- als voordeel dat je er droog mee kunt slijpen op een Tormek.
En die diamantwielen moeten nat, zelfs in een bepaalde vloeistof.

Ik heb na wikken en wegen een CBN wiel gekocht (bij Ronald Kanne Home | De Houtdraaierij - No 1 Benodigdheden voor houtdraaiers en houtdraaien )
en ben er zéér content mee.
Heb ik zeker! Op dit moment heb ik al een diamant steen dus met water en vloeistof moet ik toch al werken. Ik zie ook dat de zijkant van een diamant steen een veel groter slijp overvlak heeft dan het CBN dus dat is nog een verschil. Mocht het vinden van een diamant versie niet lukken, dan is dat plan B. Het stof vrije werken vind ik wel prettig, maar het nadeel is dan wel dat het niet startklaar is voor gebruik, alles nat wordt en de vloeistof die je gebruikt is ook erg prijzig.

Gebruik je jouw wiel ook op een Tormek?

Ik heb er onlangs ook een gekocht, ook heel tevreden. Zie dit topic: CBN slijpwiel van Diamet Slovenië . Was ook best betaalbaar.
Heel erg bedankt, ik heb nooit naar andere aanbieders en prijzen gekeken dan bij houtdraaierij. Ik wil dan 2 grits, een hele grove voor snelle verwijdering en een super fijne voor eind afwerking.

Dit veranderd mijn zoektocht behoorlijk, zal er wat meer in moeten duiken en kosten opvragen. Mocht ik vragen hebben dan reageer ik in jouw topic @bert007

Ook dezelfde vraag aan jou, gebruik je een Tormek met deze CBN schijf? Heb je enig idee hoe vergelijkbaar de grits zijn tussen de houtdraaierij en Diamet? Die van houtdraaierij gaat tot 500 en Diamet tot 151 of op aanvraag, andere grits.

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
403
165
Almen aan zee
@Oak
Gebruik je jouw wiel ook op een Tormek?
Ja, op een oude T3.
Heb er een 280 grit wiel op.
In overleg met Ronald en Sierra,
Zij gaven aan dat het met een 280 in gebruik merkbaar bijna net zo scherp afwerkt als met een 500,
en het bevalt me inderdaad uitstekend.
Best of both worlds: best snel slijpen en toch een fijne afwerking.

Als er serieuze schade aan een beitel of guts is zet ik de oude standaard slijpsteen weer op de Tormek (met water) of ik pak zelfs een (hoogtoerige) Creusen slijpmachine.
En dan dus afwerken met de CBN

Oak

Nieuw lid
5 okt 2025
12
2
Wervershoof
@Oak

Ja, op een oude T3.
Heb er een 280 grit wiel op.
In overleg met Ronald en Sierra,
Zij gaven aan dat het met een 280 in gebruik merkbaar bijna net zo scherp afwerkt als met een 500,
en het bevalt me inderdaad uitstekend.
Best of both worlds: best snel slijpen en toch een fijne afwerking.

Als er serieuze schade aan een beitel of guts is zet ik de oude standaard slijpsteen weer op de Tormek (met water) of ik pak zelfs een (hoogtoerige) Creusen slijpmachine.
En dan dus afwerken met de CBN
Een standaard slijpsteen heb ik niet voor mijn Tormek, maar heb wel een standaard slijpmachine staan. Ben daar toch niet zo'n fan van om te gebruiken, voelt als mishandeling van de beitel.. Ik gebruik hem alleen voor mijn merkloze beitelset die voor het aller grofste rag werk wordt ingezet.

Ik ga in ieder geval zeker kijken naar CBN, zie daar behoorlijk wat voordelen in en als de prijs ook mee valt dan kan ik de stap wel maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.