Gezocht slijper voor draaibeitels.

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik ben mij aan het oriënteren op een slijpmachine waar je ook draaibeitels op kan slijpen. Waar moet ik op letten. Ik heb maar een beperkt budget.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Een tijdje terug heeft Ronald Kanne eens een nuttige vergelijking gemaakt tussen drie slijpsystemen. Kijk daar eens naar. Verder is het onderwerp slijpen wel eens vaker opgebracht in dit forum en kun je via zoekwoorden een heel eind komen. Verder raad ik een cursus aan om te leren slijpen, dan gaat het eigenlijk met iedere machine wel, als je maar meters maakt.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik raad je de Pro Edge van R. Sorby. Volgens mij de meest veelzijdige machine
Ja dat ding zou ik graag kopen maar ik moet nog beginnen met houtdraaien. Ik moet ook nog beitels en een draaibank aanschaffen en onderhoudsmiddelen voor het hout. Maar als je geen goede scherpe beitels hebt wordt het al snel een teleurstelling. Ik zie op het internet ook een nette van eindel staan. Die is toch wat vriendelijker geprijsd.
 

Bijlagen

  • DB44F887-2B80-4FEC-B188-3E01B5EDCC6E.jpeg
    DB44F887-2B80-4FEC-B188-3E01B5EDCC6E.jpeg
    53,3 KB · Weergaven: 13

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Ik ben mij aan het oriënteren op een slijpmachine waar je ook draaibeitels op kan slijpen. Waar moet ik op letten. Ik heb maar een beperkt budget.
In Goes zit RADIUS afdeling Scheldedraaiers, neem eens contact op of iemand je daar verder kan helpen. Een natslijper zoas dei Einhell zou ik nooit aan beginnen..
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
In Goes zit RADIUS afdeling Scheldedraaiers, neem eens contact op of iemand je daar verder kan helpen. Een natslijper zoas dei Einhell zou ik nooit aan beginnen..
Goede tip en duidelijk antwoord. Voor het zelfde geld koop je “één hell”. Maar de referenties zijn niet echt slecht.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Het meest gebruikt is denk ik een bankslijper met een Wolverine systeem van OneWay. Het is wel van belang dat je er ruimte voor hebt want die stangen steken nogal ver uit. Je kunt op internet ook voorbeelden van eigenbouw hulpstukken vinden. Ik ben begonnen met een vingernagel hulpstuk bestaande uit de bout uit het stuur van een oude fiets, een blokje hout en een figuurzaagklem.
Een ProEdge is vooral handig als je klein behuisd bent of als je regelmatig op pad wilt. Machine, hulpstukken en extra banden passen in een klein koffertje dat je met een hand opppakt en zo in de kofferbak of onder je werkbank schuift. Om hem nog compacter te maken kun je de voetplaat omkeren. Hij staat dan ook wat stabieler. Wel opletten dat je de banden goed droog houdt.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Op marktplaats staan genoeg slijpmolens voor heel weinig geld. Zoek er eentje met bij voorkeur een brede, witte steen zoals deze:
De slijphulpen kan je zelf maken of een systeem kopen (voor een vingernagelprofiel gaat zelf maken misschien wel moeilijk zijn, maar als starter heb je die eigenlijk niet nodig).
Een grijze steen kan ook, maar vraagt meer beleid bij het slijpen (verbranden van de beitel).
Bij een occasie zijn er maar twee dingen waar je op moet letten. Dat de stenen mooi rond draaien (geen slag er in) en dat de motor effectief draait.
Een afritser is ook handig, maar dat kan ook met een heel goedkoop diamant slijpschijfje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Goede tip en duidelijk antwoord. Voor het zelfde geld koop je “één hell”. Maar de referenties zijn niet echt slecht.
Op instagram kuin je kijken bij Richard Findlay (ook co-auteur van Woodturning) , die heeft onlangs een paar filmpjes laten zien van het slijpen van houtdraaigereedschap met alleen een werkbankslijper, en een beitelsteun, en verder afstel mallen van triplex. er zijn veel andere oplosisngen maar dit een simpele.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.