Gezocht: Radiaalzaag

Meneer Gepetto

Nieuw lid
3 jun 2020
15
1
Eindhoven
Beste dames en heren,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een tweedehands radiaal zaag (aangezien het budget voor een nieuwe er niet is), maar iedere keer als ik iets voorbij zie komen durf ik de koop niet te maken, omdat ik totaal niet weet waar ik op moet letten of wanneer iets een miskoop is. Nu lees ik hier al een tijdje mee en mensen lijken hier behulpzaam en betrouwbaar te zijn. Is er hier iemand die een goedwerkende radiaalzaag (220v) verkoopt waar ik de komende tijd geen omkijken naar heb?

Of is er iemand waar ik een gekochte zaag naartoe kan brengen die hem eventueel weer op kan knappen daar waar nodig?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste gepetto,

welkom op dit forum !

in onze houtwereld is de terminologie is niet altijd glashelder of eenduidig
ook ik dien dikwijls een vraag meer dan 1 keer te stellen

onder 'radiaalzaag' versta ik een zaag die aan een 'vaste' arm hangt, waarbij de zaag op geleiders in de arm beweegt, waarbij je de arm horizontaal naar links & rechts kan draaien, de zaag naar links & rechts kan kantelen, en de hoogte van de arm in kan stellen

onder 'afkortzaag' versta ik een zaag die zoals een radiaalzaag boven het werkstuk hangt, waarbij je de zaag naar beneden kan duwen en die automatisch weer naar boven komt, waarbij je de arm (niet de zaag) naar links & rechts kan draaien, waarbij je de arm (niet de zaag) naar links & rechts kan kantelen
meestal hangt de zaag aan 2 ronde staven die je samen met de zaag uittrekt en induwt

radiaalzagen waren populair tot er wagens verschenen die op de zijkant van zaagtafels staan
ze waren meestal uit gietijzer en heel zwaar, dus eigenlijk stationaire machines
er waren types die tot meer dan 60 cm zaagden - ik denk zelfs 100 cm

1591646138784.png

afkortzagen zijn vandaag in de mode
de horizontale zaagdiepte is beperkt, maar ze zijn redelijk verplaatsbaar

1591646047886.png

zoek je een radiaalzaag of een afkortzaag ?

tip: uit je profiel is niet op te maken in welke regio je woont
het zou nuttig kunnen zijn om dat bij benadering aan te geven, zodat je niet nodeloos aanbiedingen krijgt vanuit een te veraf gelegen plek
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Als je voor een dewalt gaat kijken, moet je even voelen of de rolletjes waar het zaagaggregaat aan hangt speling hebben. Die zijn namelijk duur om te vervangen. Als hij verder loopt, kan er weinig mis aan. Je wil het liefst een model dat met 4 rollen aan de geleider hangt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor je reactie ZotVanHout! Het gaat me om het bovenste "oude" model. Bedankt voor de tip ik heb de woonplaats toegevoegd
beste gepetto
ik heb goede ervaringen met Goossens Santens - Alles voor de schrijnwerker en hout ten oosten van antwerpen
da's een uurtje bollen
een paar jaar geleden had die man een pak tweedehandsradiaalzagen staan, waaronder echte kleppers
prijzen ken ik niet, maar bel gewoon
radiaalzagen zijn uit de mode, dus duur kunnen ze niet zijn
 

D3rtien

Nieuw lid
13 dec 2019
2
0
Amersfoort
Hi Gepetto ,

Toevallig wil ik mijn Radiaal Arm zaag verkopen, omdat ik gewoonweg te weinig ruimte heb in mijn kleine schuurtje.

Het is een DW 110 Powershop, en hij staat in Amersfoort. Als dit is wat je zoek , laat maar weten.


FA7B9A6B-3101-493E-BB75-8C8A3E3052F9_1_105_c.jpeg44988529-8AEA-4773-9960-090A5820B3C1_1_105_c.jpeg913D9AFE-2A9F-41A1-B838-6C29D163A0A6_1_105_c.jpegFEB49712-1B3F-43D8-8A68-B2FCC33B4D11_1_105_c.jpeg

Ik heb er trouwens geen verdere toebehoren bij, behalve de orginele handleiding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.