Gezocht: Motor voor Inca Universal Compact 341.017

rekel

Nieuw lid
31 jan 2015
10
1
De aandrijfmotor van mijn Inca Universal Compact 341.017 is overleden...

Wie heeft er nog een liggen of een goed advies voor een vervangingsmotor? De oude is niet meer leverbaar. Dit is de originele.

Ruud

Inc (7)__bewerkt.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.127
2.618
Even de as opmeten, bij sommige oudere motoren is dit een niet gestandaardiseerde maat. Als het wel een standaard maat is kan elke elektromotor leverancier zo'n motor leveren. Als de asmaat afwijkt, zal je ook een andere poelie nodig hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.127
2.618
Rekel heeft nog een ander draadje gestart met meer foto's. Ik denk dat een willekeurige standaard elektromotor niet zomaar gaat passen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Rekel heeft nog een ander draadje gestart met meer foto's. Ik denk dat een willekeurige standaard elektromotor niet zomaar gaat passen.
Het is een beetje vreemde constructie bij de bestaande motor. Om een gelijkaardige motor te vinden gaat moeilijk zijn. Ook de overbrenging met een brede, platte riem is niet gebruikelijk. Maar voor zover ik weet is bij deze zaagtafeltjes de motor volledig onafhankelijk van de machine. De zaagtafel is een los geheel dat op een onderstel wordt gemonteerd. De motor is dan naar keuze, net als zijn ophanging. Mogelijk zijn er wat aanpassingen nodig om een nieuwe motor passend te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.127
2.618
Het lijkt er op dat deze inca vanuit de fabriek geleverd is met een voet waar de motor in zit. Zodat je een compleet werkende machine op een werkblad kan schroeven. Bij veel inca's die je ziet, zit een houten op de grond staande voet, waar dan de motor in hangt. Bij die uitvoeringen kan je heel simpel de motor vervangen.
 

rekel

Nieuw lid
31 jan 2015
10
1
Rekel heeft nog een ander draadje gestart met meer foto's. Ik denk dat een willekeurige standaard elektromotor niet zomaar gaat passen.
Klopt.
Het lijkt er op dat deze inca vanuit de fabriek geleverd is met een voet waar de motor in zit. Zodat je een compleet werkende machine op een werkblad kan schroeven. Bij veel inca's die je ziet, zit een houten op de grond staande voet, waar dan de motor in hangt. Bij die uitvoeringen kan je heel simpel de motor vervangen.
Dat klopt. DE tafel waar het machine op staat aanpassen, en dan met een eenvoudige V-snaar verbinden
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
700
Antwerpen
bij de Compact zit de motor geintegreerd in de basis, in tegenstelling tot de andere modellen
Screenshot 2021-08-10 125626.png

en bij Incamachines kun je nog een nieuwe bestellen aan een astronomische prijs (58.14.2542)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.127
2.618
400 euro is niet echt een speciale prijs voor een in europa geproduceerde motor. En dat voor een zaagmachine van 40 jaar oud.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Beetje oud draadje maar zie het nu pas:
Heeft de veldwikkeling een zwarte plek of het anker? In geval de veldwikkeling defect is valt nog te denken aan het deel zelf opnieuw wikkelen. Is wel een klusje voor iemand die het werkje (of uitdaginkje) leuk vindt. Maar je hebt het ondertussen anders op kunnen oplossen. Mooi!

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.