(Gezocht) Motor voor Hitachi RNT-1225 stofzuiger

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Goedenavond allen ,

Deze week is bij mijn stofzuiger de motor "overleden ". Mijn vraag is : heeft iemand van jullie zo'n motor liggen of ken je iemand die zo'n motor heeft . In goede staat , uiteraard .
Ik heb al op internet (buitenland o.a.) rondgekeken , maar niets bruikbaars tegengekomen . Er waren nieuwe motoren die geschikt zouden zijn voor dit type stofzuiger , kosten +/- €75 à €90 , maar zagen er anders uit en konden , indien niet goed/passend , niet retour gezonden worden . Dat risico was mij te groot .
Ik heb deze stofzuiger een paar jaar geleden 2e hands gekocht en er altijd veel gemak/plezier van gehad .
Het gaat om een Hitachi RNT-1225 .Hierbij wat foto's van de motor en typeplaatje.

IMG_20210123_115411__01.jpg


IMG_20210123_115352__01.jpg

IMG_20210123_115331__01.jpg

IMG_20210119_222707__01.jpg
IMG_20210121_142208__01.jpg

Nog ter jullie info : Ik heb gisteren een nieuwe Starmix IS-AR 1425 EHP opgehaald bij Toolstation . Mijn cycloon + vat en grondplaat kon ik zó overzetten op deze nieuwe Starmix. Zelfs de oude slangen passen en gebruik ik nu ook nog (y)(y)(y) Maar ik zou de Hitachi toch wel graag weer aan de praat willen krijgen , als het enigszins mogelijk is .
 
Laatst bewerkt:

SawSteve

Nieuw lid
18 apr 2019
11
4
Misschien zijn alleeen de koolborstels versleten en hoef je niet de gehele motor te vervangen?
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Nee , de koolborstels zijn in orde . Ik had de motor al uit de behuizing gehaald . Hij vonkt als een gek tussen koolborstels en collector en komt niet op toeren .
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Joris , dat is ook een mogelijkheid natuurlijk . Doch het moet niet teveel in de papieren gaan lopen . Dankjewel voor het meedenken .
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Jan , ik zie bij de motor géén condensator . Het zou inderdaad kunnen dat dat het manco is . Te weten veel vonk vorming bij de koolborstels . Er zou ook een printplaat in de stofzuiger moeten zitten , misschien dat daar de condensator op zit . Waarschijnlijk heb je dan ook het schema nodig . Ik zal morgen de ombouw wat verder demonteren op zoek naar een printplaat c.q. condensator . Bedankt voor het meedenken .
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat is je lokatie precies? West Brabant is erg groot. Ik woon in Veldhoven. Maar ik weet in Tilburg ook wel iemand die voor een lekkere appelflap de zaak kan door meten. alleen is corona wel een beetje spelbreker...
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ik woon in Oudenbosch , Jan. Dat is zo'n 40km van Tilburg . Ik ga eerst eens op zoek naar die condensator . Mag ik jou een pb sturen voor een eventuele door meting in Tilburg ?
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Deze was ik ook al tegen gekomen . Ziet er anders uit dan die die ik heb . Maar ik las bij één van de Domels dat retour zenden niet mogelijk was dus daar even vanaf gezien. Ik wil er niet al teveel geld aan uit geven , heb toch een nieuwe staan nu . Anderzijds ben ik ook niet iemand van een weggooi generatie . Ik kijk eerst nog even verder of reparatie nog mogelijk is . Bedankt .
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@Jan van den Broek schreef : De condensator ook gecontroleerd? Jij bedoelt hiermee een aanloop condensator waarschijnlijk ? Dat is meestal een groter formaat en die ben ik niet tegengekomen . Niet bij de motor noch op de printplaat , die ik gisteren gedemonteerd heb . Wat me wel opviel was hetgeen ik op een elektro/electronica forum las . Een forumlid wist in zijn antwoord aan de TS te melden : Géén enkele koolborstel motor is bedoeld om zònder ontstoorcondensator te gebruiken . Zelfs deze ben ik ook niet tegengekomen . Meestal zijn dat X- of Y types . Tot slot : Ik denk dat toch de motor de geest gegeven heeft .Hierbij een paar foto's van de printplaat .

IMG_20210125_132517.jpg

IMG_20210125_132125.jpg
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
OK. Dan is de motor toch ter ziele waarschijnlijk. Zijn de koolborstels nog lang genoeg en bewegen ze vrij in hun geleiding? Dat is het enige wat ik op afstand nog kan bedenken.
Groeten,
Jan
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Goedenavond ,
Ik heb in het weekend toch besloten om een nieuwe motor te bestellen in Duitsland . Het is de motor die Jurriaan al aanhaalde (zie voorgaande post) Ik heb hem vanavond binnen gekregen en heb hem op diverse cruciale plaatsen gemeten of de maten overeen komen met die van de oude motor . Dat bleek aardig te kloppen . Daarna in de stofzuiger gepast en ook of het "deksel" goed aansloot op de onderbouw en dat paste . Morgen ga ik hem helemaal inbouwen en dan kijken of de stofzuiger het weer doet . Ik zal het laten weten .

Nwe en oude motor.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.