Gezocht: Lintzaag

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
123
15
Berkel en Rodenrijs
Wie niet waagt wie niet wint,

Ik ben op zoek naar een degelijke, niet te grote lintzaag. Op marktplaats is helaas weinig te vinden op t moment.

Ik sta op het punt om dan maar iets nieuws aan te schaffen, maar twijfel nog tussen een record power sabre 250 of een wat groter goedkoper model ala hbm profi 300/350.

Wellicht is er hier iemand die op het punt staat om iets nieuws aan te schaffen en die ik hiermee over de streep kan trekken om 1 van eerder genoemde (220 volt) modellen (of vergelijkbaar) te koop aan te bieden.

Ik woon in Berkel en Rodenrijs en mijn richtprijs ligt rond de €400.

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
220
7
Oisterwijk
Die van mij is ook nog steeds te koop, mag weg voor €200

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
123
15
Berkel en Rodenrijs
Ik zoek een lintzaag waar ik geen opknapwerk meer aan heb. Bedankt voor jullie aanbod allebei.

Ik heb afgelopen maandag een hbm300 op de kop getikt, maar deze voldoet helaas toch niet aan mijn verwachtingen. Deze bied ik nu te koop aan via het forum

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.753
1.099
71
Veldhoven
Ik zoek een lintzaag waar ik geen opknapwerk meer aan heb. Bedankt voor jullie aanbod allebei.

Ik heb afgelopen maandag een hbm300 op de kop getikt, maar deze voldoet helaas toch niet aan mijn verwachtingen. Deze bied ik nu te koop aan via het forum
Mijn (meer dan 30 jarige) ervaring met machines van HBM is, dat ze het net niet zijn. Ik trap er niet meer in.
Ze zijn goed voor handgereedschap en boortjes en freesjes, maar verder blijf ik er ver vandaan.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
812
324
Middelburg
Mijn (meer dan 30 jarige) ervaring met machines van HBM is, dat ze het net niet zijn. Ik trap er niet meer in.
Ze zijn goed voor handgereedschap en boortjes en freesjes, maar verder blijf ik er ver vandaan.
Klopt ik vind het meeste wat ze verkopen rommel eerste klas, mijn afzuiger leverde na een maand al problemen op, condensator overleden en de bereikbaarheid is ruk als er iets mee loos is. Naast rotzooi verkopen ze ook bekende merken maar die zijn vaak duurder dan de concurrenten op het net,… nee leuk om een uurtje rond te lopen in de lijfelijke winkel maar eerlijk gezegd heb ik weinig kunnen vinden van mijn gading

• Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.753
1.099
71
Veldhoven
@Jan van den Broek Ik heb wel eens naar hun metaaldraaibankjes gekeken, geldt daar ook een negatief advies?
Hoi Kor.
Ik heb sinds 1994 een metaaldraaibank van Huvema. Komt ook uit China/Taiwan. Is een kloon van de beroemde EMCO Compact 8. 45 cm tussen de centers. Ik wilde een jaar of tien/vijftien geleden een kleiner bankje erbij, voor kleine onderdeeltjes had ik een kleiner bankje nodig met hoger toerental. Het kleinste bankje van HBM vond ik aan alle kanten rammelen. Ik heb toen Proxxon (PD250) genomen i.p.v. HBM. Wel bij HBM gekocht, was ook bijna twee keer zo duur. Ik heb zeer slechte ervaringen met een zaagtafel (900 euro, hoop lawaai, veel stof, slecht af te stellen, inmiddels verkocht) een tafelfrees (Slechte kwaliteit) een metaallintzaag (Brak van alles af, is niet af te stellen) en een dure ladenkast waar na een maand of twee door slechte puntlassen het slot niet meer werkte. En HBM was niet thuis voor garantie. Hoe de grotere draaibanken zijn, weet ik niet, maar ik waag me er niet meer aan.

Je zou eigenlijk eens contact op moeten nemen met @klusrob . Die heeft een tijdje terug nog een metaaldraaibank gekocht en was er tevreden over, maar ik kan me het merk van zijn machine niet meer herinneren.
Succes!
PS: Als ik me jouw werkplaats herinner: Heb je dan nog plaats voor een machine erbij? 🤣😉

• Leuk
Waarderingen: keestenk, 48rmc en Kor

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.753
1.099
71
Veldhoven
Klopt ik vind het meeste wat ze verkopen rommel eerste klas, mijn afzuiger leverde na een maand al problemen op, condensator overleden en de bereikbaarheid is ruk als er iets mee loos is. Naast rotzooi verkopen ze ook bekende merken maar die zijn vaak duurder dan de concurrenten op het net,… nee leuk om een uurtje rond te lopen in de lijfelijke winkel maar eerlijk gezegd heb ik weinig kunnen vinden van mijn gading
Ik zei al: Voor klein spul is het goed en wat betreft de lijfelijke winkel: Het is fijn om rond te lopen en je kunt alles tenminste even vast pakken. Ik woon er ver vandaan, dus als ik in de buurt ben, ga ik er toch even kijken.
Vroeger (90er jaren) zat hij nog in Gouda in een piepklein winkeltje in de Zeugstraat. In de grotere winkels had ik nog vaak prettig contact met Herman Buitelaar zelf. Het ging dan meestal over onze gezamenlijke motorfietsliefde en over zijn hondje. Hij had toen een kantoor in de fabriek in het verre oosten en dus korte lijntjes als het om problemen ging. Maar Herman is inmiddels ook hoog bejaard, heb hem al lang niet meer gezien...

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.625
893
Moordrecht
Herman is allang uit de zaak, zijn 2 zoons hebben de boel overgenomen. Zij hebben 90% verkocht aan een investeringsmaatschappij. Goed voor gevangen natuurlijk en met hun 10% zitten ze geramd. De investeerder heeft ook het grote distributiecentrum in Waddinxveen gebouwd.

Als je garantie wil, zul je naar de winkel moeten. Nu heb ik de mazzel dat ik er om de hoek woon, maar ik snap dat dat niet altijd het geval is. Overigens ben ik ook heel selectief als het gaat om spullen van de HBM. Hun toplijn is echt wel ok, alles daaronder, hmmz

• Leuk

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
123
15
Berkel en Rodenrijs
De welbekende "hbm discussie".
Ik gebruik op mijn werk bijna dagelijks een metaallintzaag van HBM en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, en deze zaagt herhaaldelijk heel zuiver. Maar verder heb ik helaas nog nooit wat goeds kunnen vinden hier.

Ik hoopte met de hbm300 lintzaag eenzelfde ervaring op te doen als met de metaallintzaag van m'n werk. Maar dat is volgens mij het hele probleem van HBM, je kan er niet vanuit gaan dat het goed is.

• Leuk

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
357
137
Almen aan zee
Terug op je openingspost:

een degelijke en betrouwbare lintzaag voor zo'n 400 euro
dan zou ik die Record Power Sabre 250 doen.

Voor dat geld of minder koop je geen topkwaliteit maar hiermee heb je wel een heel oké ding in vergelijking met de rest.

• Leuk
Waarderingen: keestenk

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.753
1.099
71
Veldhoven
Terug op je openingspost:

een degelijke en betrouwbare lintzaag voor zo'n 400 euro
dan zou ik die Record Power Sabre 250 doen.

Voor dat geld of minder koop je geen topkwaliteit maar hiermee heb je wel een heel oké ding in vergelijking met de rest.
Daar sluit ik me bij aan. Die sabre 250 heb ik nu een paar jaar en bevalt uitstekend. Heb er van de week nog 10 cm dik eiken mee ge"figuurzaagd".

Meeuw sept 25.jpeg

• Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.950
1.115
Omgeving Eindhoven
Ik heb wel eens naar hun metaaldraaibankjes gekeken, geldt daar ook een negatief advies?
Je zou eigenlijk eens contact op moeten nemen met @klusrob . Die heeft een tijdje terug nog een metaaldraaibank gekocht en was er tevreden over, maar ik kan me het merk van zijn machine niet meer herinneren.
@Kor ik heb een LTC 500i met digitale uitlezing.
Van het merk/de importeur LTC (Landert Trading Company) uit Schaijk.
Bij Huvema hebben ze deze machine ook staan, maar bij LTC zelf was hij goedkoper (wss omdat het dus rechtstreeks bij de importeur is), en de eigenaar en zijn monteur namen ook uitgebreid de tijd om me dingen uit te leggen.
Gewoon heel tevreden ermee, voor wat ik ermee doe. Maar ik ben dan ook maar een beginnend hobby-metaaldraaier. Mocht je interesse hebben mag je gerust een keer komen kijken (maar geen idee waar je ergens in het land vandaan komt)

Ik ben ook eerst bij HBM wezen kijken, maar ik werd daar niet echt warm van.
De machines die HBM heeft zijn of goed, of helemaal niet. Geldt eigenlijk voor alles. Ik heb er ook meerdere zaken van die me juist wel bevallen (oa de silent compressor en de afzuiger hbm200), maar ben voor een machine vaker daar geweest en bijna evenvaak weer naar buiten gelopen met een gevoel dat ik beter ergens anders kon gaan kijken (zaagtafel, houtlintzaag, vandiktebank). Maar voor het kleiner spul kom ik daar dus juist wel graag, ook ik ga er vaak even langs als ik in de buurt ben.
Ik heb eigenlijk ook wel het idee dat ze meer kennis hebben van metaalmachines dan van houtbewerking, juist bij de houtmachines die ik heb bekeken vielen me de meeste mankementen op (of ben ik daarop juist kritischer door meer kennis?)

@keestenk Voor een lintzaag heb ik ook toen ik de mijne kocht zitten twijfelen over een Record Power. Ik ben uiteindelijk voor een Laguna gegaan (maar, geheel andere klasse en prijs dan jij zoekt, en veel te groot voor jou ook vooral). Maar de RP Sabre-lijn staat als gewoon goed en betrouwbaar bekend voor zover ik toen heb gelezen. Veel beter voor het geld dan de rebranded import zoals HBM.
Wel is het zo dat de linten die erop zitten van "niet de beste kwaliteit" zijn als ik het netjes moet zeggen:unsure:. Beter is om er meteen een goed lint bij aan te schaffen. Niet perse van RP zelf, maar heel veel forummers hier (incl ikzelf) hebben hele goede ervaringen met de linten van Lintzagenopmaat. Die zijn een paar euro duurder dan die van RP, maar wel hele goede kwaliteit. Bij mij zit er nog steeds het eerste lint van hen op en ik merk niet dat het al botter is, terwijl er toch al veel hout doorheen is gegaan.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.