Gezocht: houten schijfjes 4 mm dik van MDF.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mberkmor

Nieuw lid
18 aug 2020
5
0
Ik ben op zoek naar ronde houten en vierkante MDF schijfjes van 4 mm dik en 100 mm diameter.
Kan iemand mij hier verder helpen?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
4mm is te laseren lijkt me, weet niet of de zwarte randen een probleem zijn?
Anders frezen of waterstraalsnijden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mdf en waterstraalsnijden? Dat gaat niet goedkomen toch?

Maar mag er een gaatje in het midden zitten? Dan is het makkelijk te doen met een gatenzaag van 105mm. Uurtje werk met een kolomboor. Kan zelf zonder gaatje in het midden bedenk ik me nu.
Vierkanten gaat nog sneller met tafelzaag en afkortzaag.

Waar woon je? Misschien dat iemand in de buurt je kan helpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: mberkmor

mberkmor

Nieuw lid
18 aug 2020
5
0
Ze worden aan een kant beschilderd en daarna met epoxy giethars behandeld. Het doel is het maken van onderzetters. Er mag geen gat in het midden zitten dus met een gatenzaag lukt niet. Althans ik weet niet hoe dit te doen zonder gaatjes te maken in het midden van de schijfjes. Met lasersnijden is ook niet de bedoeling omdat dan de zijkanten heel moeilijk te beschilderen zijn in de kleur van de rest van de onderzetter.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Met een gatenzaag gaat prima, je maakt eerst een gat op de normale manier.
Dan haal je de doorn (boortje) eruit en leg je een nieuw stuk mdf onder je net gezaagde gat. Nu kan je gaten zagen zonder gaatje in het midden, door het bovenste gat als geleiding te gebruiken

edit: Wel een goede vaste gatzaag gebruiken (niet zo een waar je zaagjes in kan klikken) en de twee plaatjes mdf moet je wel even aan elkaar schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: mberkmor en Superkees

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het is hier een hobbyforum. Over het algemeen maken wij dit soort dingetjes dan ook zelf. Maar blijkbaar ben je op zoek naar een leverancier?
 

mberkmor

Nieuw lid
18 aug 2020
5
0
Ja, in eerste instantie wel. Hoewel ik nu toch met de tips van Sang voor de gatenzaag het eens zelf ga proberen. Dus heb ik er toch weer wat van opgestoken, waarvoor dank.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
In de kolomboor heb je zelfs niet eens een centreer boor nodig en ook geen geleide stukje. Nadeel is alleen dat je een flinke plaat op de kolomboor hebt wat niet heel makkelijk is.

Zorg ieder geval dat je ook een goede ondergrond met ondersteuning hebt, anders breekt het MDF zeer snel uit aan de onderkant en dat is niet echt fraai.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je kan de plaat eerst in stroken zagen van 110 mm al geeft dat wel wat meer verlies dan uit een hele plaat

je kan ook een handboormachine boor in een statief zetten.
Als je daar een stukje plaat van 18 mm onder vast maakt en hier het eerste gat in boord met centerboren
heb je een goed gecentreerd geheel waarbij je mal bijna niet slijt en kan je het nog makklijk verplaatsen ook

ik bedoel iets als onderstaand

1597831808278.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.