(Gezocht) goede kwaliteit tafelzaag (DeWalt?)

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Na vandaag de bestelde Bosch GTS 635-216 erg teleurgesteld, het volledige motorhuis zat los, weer ingepakt te hebben en teruggebracht naar de Hornbach. Ben ik nu op zoek naar een alternatief, ik ben op zoek naar een goede tafelzaag die ook mobiel is. Op dit moment werk ik nog veel in de tuin of onder een afdakje en moet daardoor de tafelzaag kunnen verplaatsen.

Opnieuw gaan vergelijken dus, inmiddels heb ik al een paar nieuwe machines vergeleken. Na deze ervaring valt Bosch een beetje voor mij af. Het liefst zou ik een DeWalt 745 aanschaffen, maar die is nieuw niet meer te krijgen. De vervanger daarvan: 7485 vind ik niet vergelijkbaar en de prijs voor een 7492 vind ik weer te hoog worden.

Nu ben ik dus bij voorkeur op zoek naar een mooie DeWalt maar sta ook zeker open voor alternatieven. Budget is ongeveer €500,-.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb onlangs een tafelzaag aangeschaft, na lang wikken en wegen. Ik had een vergelijkbaar budget. Ik heb een 7485 aangeschaft en denk dat dat de beste tafel is voor deze prijs. Geen enkele andere heeft zo'n goede parallelgeleider.
Het is een goed doordachte tafel: alle onderdelen netjes opgeborgen, en het spouwmes is eenvoudig te vervangen. Enige minpuntje tov de 745 is volgens mij dat het zaagblad naar 210 gegaan is. Wat leidt tot de vraag: hoe vaak zaag je > 65mm?

Als alternatief (zeker qua verplaatsbaarheid) zou je nog naar een Metabo ts 254 met onderstel kunnen kijken maar dan zit je alweer boven budget...
 
Laatst bewerkt:

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Op welke manier vind je de dwe745 niet vergelijkbaar met de dwe745? Ik heb deze zaag sinds 3 weken. In mijn beleving is alleen het zaagblad en maatje kleiner (wel een groot verschil als dat het belangrijkste criterium is, uiteraard). Dit is vanwege regelgeving in de VS gedaan, heb ik begrepen uit een Amerikaans youtube filmpje. De verhouding tussen zaagblad en de het tafeloppervlak zou sinds kort aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Ik ben aardig tevreden met deze zaag. Ik gebruik deze om kleine meubels maken. Nauwkeurigheid is dan erg belangrijk. Dat zou wel beter kunnen, ik ben redelijk wat tijd bezig geweest om de zaag goed in te stellen. Geen idee hoe lang die afstelling standhoud.
De zaag weegt 22 kg en is niet zo breed, daardoor makkelijk te verplaatsen.

Als geld geen rol had gespeeld, dan had ik de mafell Erica60e gekocht, zeer nauwkeurig en goede stofafzuiging (van horen zeggen, geen ervaring mee) en makkelijk verplaatsbaar (voor mij een must).
 
Laatst bewerkt:

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Wat is er mis met de nieuwe versie, de 7485? Is die zoveel slechter dan de 745?

Het zal zeker niet zoveel slechter zijn, ze hebben alleen bijvoorbeeld de zaagblad grote aangepast. De 745 heeft een zaagblad van 250mm waardoor hij tot 77mm in 90 graden kan zagen en de 7485 een van 210mm met een diepte tot max 65mm.

Mocht het lukken om een mooie 745 te kunnen vinden voor een goede prijs gaat daar mijn voorkeur naar uit :).
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Op welke manier vind je de dwe745 niet vergelijkbaar met de dwe745? Ik heb deze zaag sinds 3 weken. In mijn beleving is alleen het zaagblad en maatje kleiner (wel een groot verschil als dat het belangrijkste criterium is, uiteraard). Dit is vanwege regelgeving in de VS gedaan, heb ik begrepen uit een Amerikaans youtube filmpje. De verhouding tussen zaagblad en de het tafeloppervlak zou sinds kort aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Ik ben aardig tevreden met deze zaag. Ik gebruik deze om kleine meubels maken. Nauwkeurigheid is dan erg belangrijk. Dat zou wel beter kunnen, ik ben redelijk wat tijd bezig geweest om de zaag goed in te stellen. Geen idee hoe lang die afstelling standhoud.
De zaag weegt 22 kg en is niet zo breed, daardoor makkelijk te verplaatsen.

Als geld geen rol had gespeeld, dan had ik de mafell Erica60e gekocht, zeer nauwkeurig en goede stofafzuiging (van horen zeggen, geen ervaring mee) en makkelijk verplaatsbaar (voor mij een must).

Kijk dat verklaard een hoop, ik heb veel positieve verhalen gelezen betreft de 745 en dat in vergelijking de 7485 wat minder positief uitvalt en dat daarmee de 7492 een meer logische keuze zou zijn. Mijn voorkeur, zoals hierboven beschreven, zou daarmee vallen voor een 745. Dit wil alleen niet zeggen dat de 7458 geen optie is. Ik hou jouw positieve ervaringen zeker in mijn achterhoofd, dankjewel!
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Dit vind ik als ik zoek op 7458:

 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik heb onlangs een tafelzaag aangeschaft, na lang wikken en wegen. Ik had een vergelijkbaar budget. Ik heb een 7485 aangeschaft en denk dat dat de beste tafel is voor deze prijs. Geen enkele andere heeft zo'n goede parallelgeleider.
Het is een goed doordachte tafel: alle onderdelen netjes opgeborgen, en het spouwmes is eenvoudig te vervangen. Enige minpuntje tov de 745 is volgens mij dat het zaagblad naar 210 gegaan is. Wat leidt tot de vraag: hoe vaak zaag je > 65mm?

Als alternatief (zeker qua verplaatsbaarheid) zou je nog naar een Metabo ts 254 met onderstel kunnen kijken maar dan zit je alweer boven budget...
Of de nieuwe metabo TS 254 M. Is sinds dit jaar op de markt en ziet er veelbelovend uit. Dan kan je ook het spouwmes neerlaten zonder gereedschap voor verdekte zaagsnedes. De geleiders ik zit ook vast aan beide kanten, net als bij dewalt. De prijs is daarmee wel binnen je budget.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.