Gezocht Afkortzaag maar welke tot 400eur

Peer18

Nieuw lid
27 jan 2016
7
0
Hallo,

ik kom er maar niet aan uit welke afkortzaag te kiezen, ik heb nu nog de Metabo KGS16M die is inmiddels alweer zo'n 10 jaar oud en is met name in verstek niet heel accuraat meer. Wil deze gaan vervangen.
op mijn shortlist staan nu:
  1. Bosch GCM8SJL
  2. Makita LS0815FLN
  3. Hikoki C8FSHGWAZ
Ik heb een Bosch onderstel waarop ik de zagen ga plaatsen, veelal zaag ik buiten op de oprit. wil er wel een stofzuiger op kunnen aansluiten. Ben een fanatieke thuisklusser van meubels tot kippenhokken. zaag moet dus redelijk universeel zijn.
Eisen:
Acceptabele kwaliteit, accuraat kunnen zagen.
Verstek kunnen zagen
Stofafzuiging (voor als ik in de garage ga zagen)

Hopelijk kunnen jullie nog wat doorslaggevende adviezen geven welke te kiezen.
alvast bedankt
groeten Peer
 

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
20
18
Kapellen (Antwerpen)
Ik heb mijn 14-jarige Bosch GCM 10 nog maar recent ingeruild en hoewel die behoorlijk veel doorgezaagd heeft (incl eik, ipe, beuk...) was daar helemaal niks van sleet aan te merken. Het belangrijkste is dat je bij gelijk wel van die keuzes een goed zaagblad gebruikt dat aan je werk aangepast is.

Voor ik de meeste toestellen voor Festool modellen ingeruild heb, was Bosch (blauw) mijn standaardmerk en die zijn heel betrouwbaar gebleken. In de vergelijking die je voorstelt heeft Hikoki het voordeel dat die geen geleiders heeft die naar achter schuiven.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Heb er zelf geen en kan je dus ook geen direct advies geven. maar, kijkende naar de specs, zit er behoorlijk verschil tussen de 3 door jou genoemde. Om er een paar te noemen

bosch vs makita vs hikoki

vermogen 1600 vs 1400 vs 1100

zagen 70 x 312 vs 65 x 305 vs 54 x 305

geleidesysteem bosch en makita schuiven naar achteren, de hikoki niet en heeft dus (veel) minder plaats nodig

prijs 375 vs 340 vs 195 (amazon/bol vs mastertools vs gereedschapcentrum).

Als je aan geeft wat voor andere aspecten dan de al door jou genoemde belangrijk zijn dan kunnen anderen gerichter advies geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.