Gezamenlijke inkoop, de spelregels.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.066
175
Heelsum
Ik zeg kom maar op.......
Ben benieuwd waar Gereedschappro mee komt .

Edwin
Als "We" een beetje willen sturen wat er aangeboden wordt kunnen we natuurlijk ook gewoon een topic aanmaken: Waar zou je een group buy voor willen hebben? Als we dan afspreken dat je alleen duimpjes geeft als je mee zou willen doen en geen hele keten van "ik ook" en dergelijke zou maken dan kunnen alle geïnteresseerd aanbieders dat topic volgen en vervolgens makkelijk zien of er aan iets behoefte is waarvan ze weten dat ze bij een bepaald volume ook een leuke korting bij komt.

Dat gaat alleen werken als zon topic ook on topic blijft en geen hele keten discussies gaat hebben.

Je zou nog kunnen differentiëren met de soort like:
* Duimpje is versie 1
* Hartje is ja maar een andere versie
* Lachen is ja ik wil er een heleboel
* Verbazing is ja maar alleen bij heeeeeeeeeeeeeeeel veel korting

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
102
14
Harkstede
Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er een lid heel actief mee bezig is en de actie voor de bessen mooi oppakte. Om voor mij onbekende reden wordt dat enigszins bruut afgekapt en vervolgens is het gehele initiatief doodgebloed. Ik snap wat de reden ook was, het voordeel van deze wijze dus niet.

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.498
130
Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er een lid heel actief mee bezig is en de actie voor de bessen mooi oppakte. Om voor mij onbekende reden wordt dat enigszins bruut afgekapt en vervolgens is het gehele initiatief doodgebloed. Ik snap wat de reden ook was, het voordeel van deze wijze dus niet.
Fatsoen is de reden.

Ik ben met je eens dat het wel ondertussen een keer tijd wordt dat @SanderGP een keer gaat reageren of dit nog een vervolg gaat krijgen. Zo niet, dan is een andere insteek uiteraard wel verdedigbaar.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.929
154
Goeree-Overflakkee
Ik heb niet de indruk dat dit "bruut" werd afgekapt. Er is verteld dat de organisator niet op de goede weg bezig was:
27 oktober GP vraagt om reactie Baas
27 oktober vind Jaap dat ook (ik dacht dat Jaap de Baas was :unsure:)
30 oktober geeft Baas aan dat dit niet de juiste werkwijze is.
6 november geeft Baas aan dat dit niet de bedoeling is.
7 november topic gesloten
Het initiatief kan van beide kanten komen lijkt me. Of wil @baas dit nadrukkelijk niet toestaan?
Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord van @baas op mijn vraag.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
279
87
Staphorst
Dacht dat dit een test/overleg was van hoe stellen de leden wat samen ,
Dan kommen er automatisch reacties goede en slechte het is dan de kunst om het goed te sturen zo dat er
Wat bruikbaars uit komt , mekaar verwijten maken lost niets op, 10 leden die elk wat anders willen,
Dat wordt dan niets , het is dan wel de bedoeling 10 leden het zelfde willen en hoe, bijvoorbeeld.!

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.498
130
Ik kan het niet laten hier op te reageren. Je hebt het over fatsoen. De zin "het wordt een keer tijd", vind je dat fatsoenlijk? Komt op mij over als een bevel.
Dan komt het verkeerd op je over.
Sander krijgt het initiatief als vervolg op zijn eerdere voorstel, dan moet hij dat wel pakken. Doet hij dat niet dan bloed dit dood terwijl er veel belangstelling leek te zijn. Dan is het logisch om verder te kijken.
Dus al hij nu even reageert of hij nog van plan is met iets te komen, dan kunnen er stappen worden gezet. Nu zweeft het.

• Leuk
Waarderingen: Speculaasbrok

knotwilg

Actieve deelnemer
17 apr 2011
295
100
Eanske
ingoogni.nl
Er is hier maar een oplossing voor : laat diegene die met de inventarisatie van de aantallen bezig is even bellen met Sander.
Op zich ja, maar nadat deze persoon, die initiatief heeft getoond, door de "gehele" polderende goegemeente is afgeschoten....?
... en verder hebben we geen van allen een idee wat er zich aan communicatie of bloedstollende stilte op de achtergrond afspeelt.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Fredje kroketje

Nieuw lid
31 okt 2017
20
5
Ik snap zelf ook niet waarom het zo abrupt de kop om is gedraaid zonder duidelijk vervolg.

En in de mail van de beste man staat zelfs dat zijn IP geblokkeerd is. Wat is dat voor absurde consequentie?

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.945
729
Gaanderen
Ik ben de laatste tijd wat minder op het forum. Ik heb was gemist anders had ik mijn vorige bijdrage anders verwoord. Even zoeken waar eea staat.

Fredje kroketje

Nieuw lid
31 okt 2017
20
5
Hierbij de mail van The Freeman die ik op 9 november 2021 heb ontvangen:

Beste Woodworker,

De inventarisatie is afgerond en wat ik heb begrepen zijn er meer woodworkers voor alleen prijsinformatie aanvragen bij GereedschapPro. Daarom heb ik maandagochtend een email met bijlage aan Sander van GereedschapPro gestuurd (zie hieronder cursief en in de bijlage). En aan het eind van de dag kreeg ik van Sander een korte reactie waarin hij zegt dat hij gebeld is door Jaap. En dat Jaap hem heeft gezegd dat de groepsinkoop op deze manier niet mag plaatsvinden. Er is geen uitleg gegeven waarom dat niet mag.

Dat betekent dat mijn bijdrage om een groepsinkoop lijmklemmen mogelijk te maken nu helaas abrupt stopt.

Verder wil ik jullie laten weten dat zonder opgaaf van reden mijn IP-adres op zaterdag 6 november 2021 is geblokkeerd voor www.woodworking.nl. Ik heb aansluitend een email aan Jaap gestuurd en hem dat laten weten. Ik stelde de vraag of hij hiervan weet en zo ja, wat de reden van het blokkeren is. Helaas heb ik daar geen antwoord op gekregen.

Het is mij volstrekt onduidelijk waarom mijn IP-adres voor www.woodworking.nl is geblokkeerd en waarom de groepsinkoop op deze manier niet mag plaatsvinden. Ik zou het erg op prijs gesteld hebben als Jaap of iemand van het bestuur mij hadden benaderd voordat ze mijn IP-adres hadden geblokkeerd. Zodat wij een open gesprek met elkaar zouden hebben waarin hun standpunten kenbaar gemaakt zouden worden en mijn vragen beantwoord zouden kunnen worden. Nu is er aan mijn kant veel onduidelijkheid.

Tot slot wil ik jullie bedanken voor het gegeven vertrouwen, de positieve reacties en ook voor de kritische vragen en opmerkingen. Dat heb ik erg gewaardeerd. Elkaars gedachten, meningen aanhoren en proberen te begrijpen en vooral te respecteren, beschouw ik als een groot goed.

Ik wens jullie veel goeds en vele mooie creatieve houtprojecten maar vooral veel plezier toe.

Helaas kan ik niet zeggen tot ziens...

Met creatieve groeten,

The Freeman.

Hieronder cursief de email aan Sander van GereedschapPro

08112021
Goedemorgen Sander,

Ik heb de Bessey lijmklemmen behoefte bij de woodworkers geïnventariseerd en het Excel bestand daarvan in de bijlage opgenomen. Je kunt alleen gegevens invullen in de grijs gemarkeerde kolom. Het is een vrijblijvende inventarisatie en enkele woodworkers hebben aangegeven dat het afhankelijk van de prijs is of ze gaan bestellen.

Graag wil ik je vragen om je prijsopgave per artikel te doen. En ook daar waar momenteel het aantal nul is. Zodat als iemand dat naderhand wil bestellen dat die prijs hier direct zichtbaar is.

In het overzicht heb ik elke lijmklem apart geregistreerd omdat ik de sets niet in mijn Excel bestand had opgenomen. De onderstaande sets zijn door de woodworkers opgegeven, t.w.:

• 5 sets van 4 KREV100-2K met 1 kp (4 st/ve), 2 KR-AS (2st/ve), 2 KBX20
  • 2 sets van 2 KREV100-2K & 2 KREV150-2K met 1 kp (4 st/ve), 2 KR-AS (2st/ve), 2 KBX20
  • 1 set van 4 KREV150-2K met 1 kp (4 st/ve), 2 KR-AS (2st/ve), 2 KBX20
Mocht het vanwege jouw inkoopcondities voor de lijmklemmensets kwa prijsstelling voordeliger zijn (en dus ook voor de woodworkers), zou je dan achter de bovenstaande sets in de email je prijs willen noteren? En dan moeten die aantallen natuurlijk van de aantallen in het Excel bestand afgetrokken worden om daar de juiste aantallen van de losse producten te verkrijgen.

VRAGEN
Ik heb gemerkt dat er woodworkers uit België en ook ondernemers meedoen. Verder zijn er door de woodworkers enkele vragen gesteld, t.w.:

Kun je:

1. facturen met btw vermelding leveren?
  2. facturen met bedrijfsnaam leveren?
  3. facturen met btw verlegging leveren?
  4. de levertijd laten weten?

VERVOLGSTAPPEN
Als ik je prijsopgave heb ontvangen dan ga ik die voorleggen aan de woodworkers. En dan wil ik het graag aan jullie overlaten om tot zakendoen te komen.

Dus ik zou je willen vragen hoe de woodworkers, die nadat ze je prijsopgave hebben ontvangen tot bestelling kunnen overgaan? Dan kan ik hen dat tegelijkertijd met jouw prijsopgave laten weten en dan stopt mijn rol om dit tot stand te laten komen.

Nog een praktische logistieke opmerking. Omdat de woodworkers door het hele land en in België zitten zullen er per woodworker pakketten moeten worden verstuurd.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en hoor graag van je, ook als je nog vragen hebt.

Met creatieve groet,

Paul.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
383
70
Omg. Eindhoven
Gezamenlijke aanbiedingen / inkopen kunnen best leuk zijn. De aanbieder kan gewoon bepalen hoeveel mensen minimaal mee moeten doen om het door te laten gaan.

Ben benieuwd of er zoiets toch nog zoiets gaat komen.

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
102
14
Harkstede
Maar, even zonder er verder een mening over te hebben. Gewoon pure interesse. Waarom mocht de verkoop niet zoals deze georganiseerd was? Deden we iets per wet of forumregelementen verkeerd?

• Leuk
Waarderingen: Charel09

knotwilg

Actieve deelnemer
17 apr 2011
295
100
Eanske
ingoogni.nl
Hierbij de mail van The Freeman die ik op 9 november 2021 heb ontvangen:
Sorry. Los van inhoud en frustraties, het publiceren van deze berichten van anderen is ongepast!

EDIT: Als ik me morgen wat beter voel zal ik een lang(er) epistel over groepsaankopen etc. schrijven. Ik heb het idee dat hoe dit soort dingen in het algemeen lopen hier niet erg bekend zijn. Dus misschien kan ik de lacune wat invullen.

knotwilg

Actieve deelnemer
17 apr 2011
295
100
Eanske
ingoogni.nl
Ok. Niet morgen maar nu omdat het me dwars zit (met slechte spelling en al):

Groepsaankopen:

gezien de perikelen van de afgelopen week over een groepsaankopen de afgelopen weken toch maar een verhaal mijnerzijds. In eerste instantie had ik zo iets van "zoek het allemaal maar ui". Het resultaat daarvan zint me echter in het geheel niet. Ik probeer dit te schrijven zonder er mijn emotie in te leggen en zonder aanzien des persoons.

Vragen:

Willen we groepsaankopen ja of neen.
Indien neen, klaar.

Indien ja dan is de volgende vraag wil het forumbeheer groepsaankopen, ja of neen?
Indien neen, klaar.

Echter, voor we een antwoord geven, weet iedereen wat groepsaankopen zijn?

Heel kort samengevat, iemand kan een deal sluiten voor de aanschaf of service X voor een bepaalde prijs. Wie wil deelnemen schrijft in. Bij voldoende deelname wordt de deal afgerond en de inschrijvers krijgen hun deel tegen de afgesproken prijs.

Leveranciersacties:

Dit is iets heel anders : een leverancier bied een korting aan de leden van een forum, of andere groep.

Hiervoor gelden andere regels. De leden van het forum hoeven niet in te schrijven. Er wordt op een voor het publiek afgesloten deel van eht forum iets gepubliceerd, bijvoorbeeld een kortingscode. Daarmee kunnen de leden gedurende een bepaalde periode iets bij betreffende leverancier inkopen. De afstemming over hoe en wat is volledig tussen het forumbeheer en de leverancier. Er zijn geen derde partijen bij betrokken.

Een variant hierop is een actie, een loterij, een weet ik veel wat waarbij een beperkt aantal goederen van eigenaar wisselen waar bij slechts de zichtbaarheid van de actie de tegenprestatie is.

Deze laatste twee dingen zijn erg afhankelijk van het forumbeheer e de forum financiering. Als X het forum zwaar sponsort kan het zijn dat Y geen voet aan de grond krijgt voor dergelijke acties. Dit zijn zaken die voor de forum-leden vaak onzichtbaar zijn.

Inkoopacties:

Terug nu naar echte inkoopacties. Iemand kan een deal sluiten en deelt die met het forum. Acties waar ik aan heb deel genomen als voorbeeld: Op een forum heeft iemand een aantal pallets met bierfusten in het vizier en kan die goedkoop krijgen. Hij/zij deelt dat en geeft een prijs af met verzendkosten. Je tekent in met een gewenste hoeveelheid en krijgt je deel voor zo ver de voorraad strekt. De voorraad wordt publiekelijk bijgehouden (Zie voorbeeld andere draad).

Iemand heeft een idee voor een hele mooie "jig" en wil dat met de gemeenschap delen. Dan begint een zoektocht naar een fabrikant, waar de forum leden aan deel kunnen nemen. Er rolt een tekening uit en een product specificatie. Er wordt een leverancier gevonden. Ondertussen hebben de leden hun interesse aangegeven en uiteindelijk wordt er besteld. Dergelijke voorbeelden heb ik veel in de electronika hoek meegemaakt, ligt daar ook iets makkelijker dan bij het verschepen van grote stukken hout.

In een slechte tijd, bijvoorbeeld corona, wordt er een actie opgezet waarbij zowel leverancier als forumleden baat bij hebben. Een bedacht voorbeeld. De scharensliep zit zonder werk omdat niemand meer binnen mag komen. Je zet een actie op om alle beitels te verzamelen en te laten slijpen. Dit tegen een tarief dat de sliep beleg oplevert en de deelnemers een scherpe beitel.

Bij al deze laatste acties is er maar een moment van afstemming met het forum beheer. Hier kan er bijvoorbeeld gekeken worden of een actie heel erg in het vaarwater van een forumsponsor komt. Een andere is dat naam en toenaam van de organisatie bij het forumbeheer bekend zijn. Daarna is het aan de organisator.

Belangrijk:

Het is _heel_ erg belangrijk om dingen helder te houden. Wat voor actie is het. Wie regelt wat. Wat gaat publiekelijk. Wat gaat via pb.

Fredje kroketje

Nieuw lid
31 okt 2017
20
5
Sorry. Los van inhoud en frustraties, het publiceren van deze berichten van anderen is ongepast!
Om een discussie te kunnen voeren moet er wel open kaart worden gespeeld. In dit geval is de mail verstuurd naar een groot aantal Woodworking.nl leden (want een totaal van 320 klemmen) dus dit is in principe al een mail aan een hetzelfde publiek.

Ik deel daarom jouw mening ook niet dat het ongepast is. Censuur door het blokkeren van IP weegt wat mij betreft een stuk zwaarder, als dit waar is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.